astro iris Geplaatst: 19 september Geplaatst: 19 september Mijn Peugeot van slechts vier jaar oud heeft nog LG, MG, FM en DAB+.
Eduard07 Geplaatst: 20 september Geplaatst: 20 september Die verouderde voorraad moesten ze toen wellicht nog kwijt.😁 Maar serieus: LG wordt in Nederland al tientallen jaren niet meer gebruikt. We hadden een LG frequentie volgens het Europese frequentieplan, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. MG in de auto viel 4 jaar geleden nog iets voor te zeggen. Inmiddels is het vooral hobby-gebied en voor ontvangst thuis. FM en DAB+ zie ik als combi nog wel 10 jaar blijven. Voor de auto's de meest geschikte en mooiste frequentiegebieden. 1 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
w8andc Geplaatst: 20 september Geplaatst: 20 september (aangepast) Het verbaast mij toch nog altijd als het gaat over het digitaliseren van radio-uitzendingen dat enkel en alleen DAB / DAB+ aangehaald en gepromoot wordt en altijd de oude bestaande frequentiebanden in een slecht daglicht komen te staan en worden verbannen. Zowel media als politiek bezondigen zich hieraan. In vele gevallen is dit een gebrek aan kennis of slechte voorlichting. De publieke opinie wordt zo op een bepaalde manier gevormd. Laat mij eens beginnen om te zeggen dat de frequentiebanden LG (lang golf), MG (middengolf) en KG (korte golf) NIET afgeschaft moeten worden en volledig voor 100% digitaal gebruikt kunnen worden. 1) DAB+: ontstaan rond 1993 en beperkt zich namelijk tot relatief korte afstanden. Momenteel enkel gebruikt via een exotische frequentieband, nl tussen 174-230 MHz. Dat is tussen de vroegere analaoge TV-banden VHF en UHF. In principe kan DAB+ ook gebruikt worden in de FM-band. DAB+ maakt gebruik van een digitale compressie / codec in de vorm van MPEG4 en meer exact HE-AAC v2 of AAC+. De kwaliteit kan hierdoor behoorlijk hoog zijn. Afhankelijk hoeveel bandbreedte men wil gebruiken per radiostation op een bepaalde frequentie. 2) DRM+: ontstaan rond 2003 en dus jonger in ontwikkelen. Dit beperkt zich niet tot de frequentieband die DAB+ gebruikt, maar kan op ALLE frequentiebanden gebruikt worden! Dit betekent dat men digitaal via LG / MG / KG grotere afstanden digitaal kan uitzenden. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van exact dezelfde compressie / codec, dus HE-AAC. De kwaliteit kan dus hetzelfde zijn. Daarnaast heeft DRM+ ook diverse extra functies: zenden van tekst, beelden, alarm, ... Waarvan een aantal extra mogelijkheden die DAB+ niet heeft. Daarnaast kan DRM+ simultaan gebruikt worden met een analoog signaal. Zo kan een bestaande zender op een FM-frequentie analoog blijven uitzenden terwijl gelijktijdig het DRM+ digitaal signaal op dezelfde frequentie wordt meegestuurd. Deze radiotechniek wordt momenteel buiten Europa meer en meer gebruikt. Europa laat het hier wat afweten. Radio Roemenië internationaal is binnen Europa de zender met de meeste DRM+ uitzendingen momenteel. Zie voor meer info hier: https://www.drm.org/ 20 september aangepast door w8andc schrijffouten 1 1 TechniSat parabool + 4 LNB + Diseqc switch / Digital Devices Cine S2 v6.5 twin tuner / Windows 10 Pro x64 / Mediaportal / OSCAM / ACAMD / Denon AVR-3803 receiver / LG 60UF675V UHD-beeldscherm
astro iris Geplaatst: 24 september Geplaatst: 24 september Op 20-9-2024 om 09:22, Eduard07 zei: Die verouderde voorraad moesten ze toen wellicht nog kwijt.😁 Maar serieus: LG wordt in Nederland al tientallen jaren niet meer gebruikt. We hadden een LG frequentie volgens het Europese frequentieplan, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. MG in de auto viel 4 jaar geleden nog iets voor te zeggen. Inmiddels is het vooral hobby-gebied en voor ontvangst thuis. FM en DAB+ zie ik als combi nog wel 10 jaar blijven. Voor de auto's de meest geschikte en mooiste frequentiegebieden. Is wel leuk meegenomen dan + alle opties die deze wagen nog extra te bieden heeft.
astro iris Geplaatst: 1 oktober Geplaatst: 1 oktober (aangepast) Eind oktober zouden de eerste testen van Arctic 252 radio moeten plaats vinden. De zender is nu onderweg van Tsjechië naar Finland ( Inari). Matthew King is de bezieler van dit project. De zender zal voorlopig ondergebracht worden in zijn garage en de antenne op zijn land. Een 600 meter lange draad en een kleine Marconi T en een lus worden in de loop van oktober getest. Hij is wel nog op zoek naar een vaste locatie voor de zender, want die wil hij na verloop van tijd uitbouwen tot een professioneel station. Nieuwsgierig wat dit wordt. 1 oktober aangepast door astro iris
de vrije fries Geplaatst: gisteren om 18:46 Geplaatst: gisteren om 18:46 Arctic252 : Het enige wat ik kan zeggen is dat ja, ik ben in gesprek met een bedrijf dat een 300kW-zender heeft aangeboden. Er zijn lopende opties voor Laser558 en er vinden opnieuw gesprekken plaats, maar LW zal niet de permanente thuisbasis van Laser zijn. Er wordt gezocht naar een betere oplossing. Ik ben betrokken bij opties en wil heel graag de terugkeer van Laser bespoedigen. Ik zal updaten zodra ik definitieve antwoorden heb. Nogmaals, ik zal zeggen dat het niet juist is om te speculeren en valse hoop te geven. De energiezuinige zender van Arctic 252 voor Inari ging afgelopen weekend kapot, dus dat was erg ontluisterend. De 1kW staat nog steeds in de werkplaats en er wordt aan gewerkt, dus mijn handen zijn gebonden. Ik ben geen zendertechnicus, dus ik moet vertrouwen op de goodwill van anderen. Alles is erg traag en erg vertraagd, maar we komen er wel. Als we geld hadden, zouden zowel Laser als Arctic in de ether zijn, maar tegenwoordig zijn er zoveel critici van deze ouderwetse technologie dat je geen sponsors meer krijgt. Het zijn gewoon wij die van radio houden en strijden om onze dromen te verwezenlijken. Mijn donaties gingen goed totdat een forum het vertrouwen vernietigde door het project in twijfel te trekken en te bekritiseren. Ik neem aan dat veel mensen geen terugkeer van de radio willen en het te ouderwets vinden, een dom idee. Ik snap dat, maar laat me mijn ruimte om te zien of dit in deze tijd kan werken. Ook al is de toekomst op de lange termijn een 'Hobby Station', aan het eind van de dag is het iets. groeten uit het vrije friesland deskundigheid door ervaring
AEO Geplaatst: gisteren om 22:50 Geplaatst: gisteren om 22:50 Ik heb hier een tijdje terug al melding gemaakt van Arctic Outpost Radio, die uitzendt vanuit Longyearbyen, en daarmee het meest Noordelijke radiostation ter wereld is op de middengolf. Ik heb alleen de verkeerde frequentie gemeld. De juiste frequentie is 1270 kHz, maar ik denk niet dat we die in Nederland kunnen ontvangen. Er wordt veel muziek vanaf 78 toerenplaten uitgezonden. Toch kan er wereldwijd naar dit station geluisterd worxen via het internet. Cal Lockwood is de presentator van dit station, en zover ik weet is Arctic Outpost Radio de enige middengolfzender in Noorwegen, want de Svalbard eilandengroep behoort bij Noorwegen. Het hoofdeiland heet Spitsbergen, en de "hoofdstad" Longyearbyen heeft ongeveer 2500 inwoners. FM is in Noorwegen niet meer in gebruik, alleen DAB+. Dus Arctic Outpost Radio is op 1270 kHz middengolf dan ook een vreemde eend in de bijt. Sowieso is Svalbard een eigenaardige eilandengroep, want het heeft een aparte status. Er mogen geen militaire installaties aanwezig zijn, en er is ook een Russisch plaatsje op 70 km ten Westen van Longyearbyen, dat Barendtzburg heet, en waar ongeveer 400 Russische mijnwerkers wonen, er is daar een kolenmijn. In Svalbard kan iedereen zonder visum komen, ongeacht welke nationaliteit je hebt. Maar daarom ook is er paspoortcontrôle als je naar of van Longyearbyen vliegt. Zo vloog ik van Schiphol naar Oslo binnen het schengengebied, zonder paspoortcontrôle, maar in Oslo ga je door de douane, als je naar Longyearbyen vliegt, ook al is het een binnenlandse vlucht van 3 uur. Als je voor het Schengengebied een Visum nodig hebt, dan moet je er een voor multiple entry hebben, anders zou je van Svalberd niet meer terug kunnen vliegen! Maar waarom Svalbard bezoeken, iets dat ik een paar jaar geleden eerste helft van februari deed? Het is de Noordelijkste plaats op aarde die je kan bezoeken, er is geen zon, hooguit s'middags een beetje schemering en -18°, maar het kan er nog veel kouder zijn. Naar mijn idee is Svalbard een van de meest bijzondere plaatsen om te bezoeken, met name deze tijd van het jaar. Je kan er het Noorderlicht aanschouwen, prachtige tochten met de sneeuwscooter maken, of prachtige tochten met een slede maken met poolhonden. Het is een zeer avontuurlijke bestemming, dus niet voor strandliefhebbers. Je hebt echte poolkleding nodig, hoewel ik het daar met -18° prettiger vind, dan in Nederland met dat klamme vochtige kwakkelweer rond het vriespunt. Er heerst daar een droge koude. En zo, terugdenkend aan mijn bezoek aan Svalbard, stem ik regelmatig af op Arctic Outpost Radio via het internet. Ik zou zeggen, probeer dit radiostation eens een keertje. 1 1 Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird
D-box Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden (aangepast) 21 uren geleden, AEO zei: Ik heb hier een tijdje terug al melding gemaakt van Arctic Outpost Radio, die uitzendt vanuit Longyearbyen, en daarmee het meest Noordelijke radiostation ter wereld is op de middengolf. Ik heb alleen de verkeerde frequentie gemeld. De juiste frequentie is 1270 kHz, maar ik denk niet dat we die in Nederland kunnen ontvangen. Er wordt veel muziek vanaf 78 toerenplaten uitgezonden. Toch kan er wereldwijd naar dit station geluisterd worxen via het internet. Cal Lockwood is de presentator van dit station, en zover ik weet is Arctic Outpost Radio de enige middengolfzender in Noorwegen, want de Svalbard eilandengroep behoort bij Noorwegen. Het hoofdeiland heet Spitsbergen, en de "hoofdstad" Longyearbyen heeft ongeveer 2500 inwoners. FM is in Noorwegen niet meer in gebruik, alleen DAB+. Dus Arctic Outpost Radio is op 1270 kHz middengolf dan ook een vreemde eend in de bijt. Sowieso is Svalbard een eigenaardige eilandengroep, want het heeft een aparte status. Er mogen geen militaire installaties aanwezig zijn, en er is ook een Russisch plaatsje op 70 km ten Westen van Longyearbyen, dat Barendtzburg heet, en waar ongeveer 400 Russische mijnwerkers wonen, er is daar een kolenmijn. In Svalbard kan iedereen zonder visum komen, ongeacht welke nationaliteit je hebt. Maar daarom ook is er paspoortcontrôle als je naar of van Longyearbyen vliegt. Zo vloog ik van Schiphol naar Oslo binnen het schengengebied, zonder paspoortcontrôle, maar in Oslo ga je door de douane, als je naar Longyearbyen vliegt, ook al is het een binnenlandse vlucht van 3 uur. Als je voor het Schengengebied een Visum nodig hebt, dan moet je er een voor multiple entry hebben, anders zou je van Svalberd niet meer terug kunnen vliegen! Maar waarom Svalbard bezoeken, iets dat ik een paar jaar geleden eerste helft van februari deed? Het is de Noordelijkste plaats op aarde die je kan bezoeken, er is geen zon, hooguit s'middags een beetje schemering en -18°, maar het kan er nog veel kouder zijn. Naar mijn idee is Svalbard een van de meest bijzondere plaatsen om te bezoeken, met name deze tijd van het jaar. Je kan er het Noorderlicht aanschouwen, prachtige tochten met de sneeuwscooter maken, of prachtige tochten met een slede maken met poolhonden. Het is een zeer avontuurlijke bestemming, dus niet voor strandliefhebbers. Je hebt echte poolkleding nodig, hoewel ik het daar met -18° prettiger vind, dan in Nederland met dat klamme vochtige kwakkelweer rond het vriespunt. Er heerst daar een droge koude. En zo, terugdenkend aan mijn bezoek aan Svalbard, stem ik regelmatig af op Arctic Outpost Radio via het internet. Ik zou zeggen, probeer dit radiostation eens een keertje. Geweldig leuke posting @AEO 3 uren geleden aangepast door D-box ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen