astro iris Geplaatst: 19 september Geplaatst: 19 september Mijn Peugeot van slechts vier jaar oud heeft nog LG, MG, FM en DAB+.
Eduard07 Geplaatst: 20 september Geplaatst: 20 september Die verouderde voorraad moesten ze toen wellicht nog kwijt.😁 Maar serieus: LG wordt in Nederland al tientallen jaren niet meer gebruikt. We hadden een LG frequentie volgens het Europese frequentieplan, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. MG in de auto viel 4 jaar geleden nog iets voor te zeggen. Inmiddels is het vooral hobby-gebied en voor ontvangst thuis. FM en DAB+ zie ik als combi nog wel 10 jaar blijven. Voor de auto's de meest geschikte en mooiste frequentiegebieden. 1 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
w8andc Geplaatst: 20 september Geplaatst: 20 september (aangepast) Het verbaast mij toch nog altijd als het gaat over het digitaliseren van radio-uitzendingen dat enkel en alleen DAB / DAB+ aangehaald en gepromoot wordt en altijd de oude bestaande frequentiebanden in een slecht daglicht komen te staan en worden verbannen. Zowel media als politiek bezondigen zich hieraan. In vele gevallen is dit een gebrek aan kennis of slechte voorlichting. De publieke opinie wordt zo op een bepaalde manier gevormd. Laat mij eens beginnen om te zeggen dat de frequentiebanden LG (lang golf), MG (middengolf) en KG (korte golf) NIET afgeschaft moeten worden en volledig voor 100% digitaal gebruikt kunnen worden. 1) DAB+: ontstaan rond 1993 en beperkt zich namelijk tot relatief korte afstanden. Momenteel enkel gebruikt via een exotische frequentieband, nl tussen 174-230 MHz. Dat is tussen de vroegere analaoge TV-banden VHF en UHF. In principe kan DAB+ ook gebruikt worden in de FM-band. DAB+ maakt gebruik van een digitale compressie / codec in de vorm van MPEG4 en meer exact HE-AAC v2 of AAC+. De kwaliteit kan hierdoor behoorlijk hoog zijn. Afhankelijk hoeveel bandbreedte men wil gebruiken per radiostation op een bepaalde frequentie. 2) DRM+: ontstaan rond 2003 en dus jonger in ontwikkelen. Dit beperkt zich niet tot de frequentieband die DAB+ gebruikt, maar kan op ALLE frequentiebanden gebruikt worden! Dit betekent dat men digitaal via LG / MG / KG grotere afstanden digitaal kan uitzenden. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van exact dezelfde compressie / codec, dus HE-AAC. De kwaliteit kan dus hetzelfde zijn. Daarnaast heeft DRM+ ook diverse extra functies: zenden van tekst, beelden, alarm, ... Waarvan een aantal extra mogelijkheden die DAB+ niet heeft. Daarnaast kan DRM+ simultaan gebruikt worden met een analoog signaal. Zo kan een bestaande zender op een FM-frequentie analoog blijven uitzenden terwijl gelijktijdig het DRM+ digitaal signaal op dezelfde frequentie wordt meegestuurd. Deze radiotechniek wordt momenteel buiten Europa meer en meer gebruikt. Europa laat het hier wat afweten. Radio Roemenië internationaal is binnen Europa de zender met de meeste DRM+ uitzendingen momenteel. Zie voor meer info hier: https://www.drm.org/ 20 september aangepast door w8andc schrijffouten 1 1 TechniSat parabool + 4 LNB + Diseqc switch / Digital Devices Cine S2 v6.5 twin tuner / Windows 10 Pro x64 / Mediaportal / OSCAM / ACAMD / Denon AVR-3803 receiver / LG 60UF675V UHD-beeldscherm
astro iris Geplaatst: 24 september Geplaatst: 24 september Op 20-9-2024 om 09:22, Eduard07 zei: Die verouderde voorraad moesten ze toen wellicht nog kwijt.😁 Maar serieus: LG wordt in Nederland al tientallen jaren niet meer gebruikt. We hadden een LG frequentie volgens het Europese frequentieplan, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. MG in de auto viel 4 jaar geleden nog iets voor te zeggen. Inmiddels is het vooral hobby-gebied en voor ontvangst thuis. FM en DAB+ zie ik als combi nog wel 10 jaar blijven. Voor de auto's de meest geschikte en mooiste frequentiegebieden. Is wel leuk meegenomen dan + alle opties die deze wagen nog extra te bieden heeft.
astro iris Geplaatst: 1 oktober Geplaatst: 1 oktober (aangepast) Eind oktober zouden de eerste testen van Arctic 252 radio moeten plaats vinden. De zender is nu onderweg van Tsjechië naar Finland ( Inari). Matthew King is de bezieler van dit project. De zender zal voorlopig ondergebracht worden in zijn garage en de antenne op zijn land. Een 600 meter lange draad en een kleine Marconi T en een lus worden in de loop van oktober getest. Hij is wel nog op zoek naar een vaste locatie voor de zender, want die wil hij na verloop van tijd uitbouwen tot een professioneel station. Nieuwsgierig wat dit wordt. 1 oktober aangepast door astro iris
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen