Ga naar inhoud


Flitsmarathon levert 23.000 boetes op


gerrit B

Aanbevolen berichten

In de krant hebben ze het dan meteen over snelheidsduivels alsof een ieder plankgas al la Verstappen over de snelweg scheurt met de vermelding dat de meeste ongelukken gebeuren door te snel rijden.

Helaas zijn er geen gegevens te vinden over hoe de boetes verdeeld zijn qua snelheid, wel dat er van 156 personen het rijbewijs was ingenomen omdat die meer dan 50 kilometer te snel gingen (de echte snelheidsduivels onder ons dus)

Maar dat is dus nog geen 1 procent van het totaal.

Hoe die andere 99% het doet qua snelheid laat men in het ongewis maar ik heb zo'n idee dat het aantal die 10-50 km te snel heeft gereden zo'n 3 a 4 procent zal zijn geweest en dat de andere 95% in de categorie valt waar ik zelf meestal ook onder val nl. die tot 5 km te snel heeft gereden.

En of dat grote aantal ongelukken nu komt door die 3 - 5 km te snel dat durf ik toch wel te betwijfelen. (misschien heeft iemand daar meer info over)

Als je nu 100 rijdt of 103 dat zal denk ik niet zoveel uitmaken op de kans van een ongeluk maar is meer bedoelt om de staatskas te spekken dan om die levensgevaarlijke snelheid naar beneden te krijgen.

Opvallend detail is wel dat van het aantal elektrische auto's maar liefst bijna 50% minimaal 1 boete per jaar kregen.

Splits je dit in hybride en volledig elektrisch dan kreeg van de hybride gebruikers zelfs maar liefst 67% minimaal 1 boete en de volledig elektrisch 45%

Uiteraard staan de dieselrijders ook bovenin want je rijdt nu eenmaal diesel als je veel km's maakt en hoe meer km's hoe groter de kans dat je ondanks dat je telkens goed op je snelheid let toch ergens geflitst wordt.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch snap ik je bericht niet helemaal.

Er geld een maximum snelheid en er geld het correct afstand houden tot jou "voorligger" z'n auto.

Wat dat te doen heeft met diesel of elektrisch of BENzine is toch irrelevant.

 

Ik ben ook voor 3 km te hard rijden beboet in het centrum 's nachts nota bene.

 

De meeste ongelukken gebeuren omdat men te kort op elkaar rijdt. En niet om die brandstof klasse of 3 kilometer te hard rijden.

En te kort op elkaar rijden is gezien de aandacht en focus van bestuurders tegenwoordig met betrekking tot anticiperen en reageren dus het grootste probleem.

 

Doe nog maar een telefoongesprek of jointje of lachgas en je zit meteen als spookrijder op de weg of in de bumper van de voorligger.

 

 

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De afstand tot je voorligger meten  en bekeuren bij te kleine afstand kan niet zo eenvoudig als een flitscamera neerzetten en cashen maar. Die tot 10 km/h bekeuringen dragen echt niets bij aan de verkeersveiligheid, maar dienen uitsluitend om een gat in de begroting te kunnen dichten.

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel een beetje. Ik kreeg lang geleden in m'n R4-tje van 500 gulden (in prima conditie trouwens dankzij een liefhebber) een boete van 70 gulden omdat ik 3 km te hard reed aan het eind van een aflopende helling. Zo'n oud R4-tje had geen cruise control of een zware motor, dus die remde niet genoeg op de motor af. Met een BMW was dat niet gebeurd. Een rib uit m'n lijf.

En een flits van voren in het halfdonker met regen bij het inhalen bij 2 km te hard heeft mij en m'n dochter bijna het leven gekost, want je ziet een paar honderd meter bijna niets meer, en ook 70 gulden. Vroeger leerde je dat je inhalen zo snel mogelijk moest doen op een 2-baans weg want langzaam inhalen is levensgevaarlijk. Iets wat ik als passagier meegemaakt heb.

 

Mijn laatste bekeuring was na een stoplicht toen ik iets te snel optrok en de Cruise nog niet aan had staan.

 

Met een klein autootje ben je vaak de Jan-met-de-korte-naam en dicht je een gat in de begroting.

En dit helpt niet om de zaak in Nederland stabiel te houden, integendeel.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Wat dat te doen heeft met diesel of elektrisch of BENzine is toch irrelevant.

Heeft er ook niets mee te maken alleen is het wel opvallend dat de hybride rijder procentueel de meeste boetes pakt.

Is dat dan een ander slag mensen?

Zitten juist daar de snelheidsduivels onder?

Denken die "we zijn zo goed bezig voor het milieu dat we ook het recht wel hebben om sneller te rijden"? 

 

Jou interesseert dat blijkbaar niet maar ik zou dan toch wel graag willen weten hoe het kan dat juist die groep de meeste boetes pakken.

Rijden die juist op andere locaties waar veel geflitst worden?, rij je met zo'n hybride automatisch te snel?

Wat is er aan de hand dat een groep die het blijkbaar voor heeft met het milieu en daardoor hybride rijden of is het juist een groep die het hele milieu geen ene ruk interesseren en alleen maar een hybride hebben voor het belastingvoordeel en er rustig op los scheuren?

 

Belangrijkste bovenal is dat ons telkens wordt voorgehouden dat de snelheidscontroles er zijn voor de veiligheid maar dat zo'n 95% van alle boetes zeer waarschijnlijk totaal niets te maken hebben met veiligheid en alleen maar met de staatskas spekken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
47 minuten geleden, gerrit B zei:

Is dat dan een ander slag mensen?

Het zullen de zakelijke of lease rijders zijn die veel kilometers maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoel heb ik elke keer als iemand me in een Audi of BMW of evt VW me met iets van 180 voorbij scheurt. Van zoiets kun je alleen doen als je overstroomt van het geld en je het van de belasting af kunt trekken oid. Een bepaald type zakelijke rijders.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aftrekken van de belasting gaat niet, het zijn hooguit bijzondere kosten, of je doet het zoals een oom van mij die het weg boekt als giften.

 

2 uren geleden, ceesv zei:

Het zullen de zakelijke of lease rijders zijn die veel kilometers maken.

Dat zijn de dieselrijders toch vrijwel ook zonder uitzondering en die krijgen ruim 20% minder boetes dan de hybride rijder

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij hoeveel elektrische en (plugin) hybride auto's wordt er niet alleen door de producenten maar ook door de autobladen benadrukt hoe snel ze kunnen accelereren? Ik maakte ooit een proefrit in een Volvo EC40 met 400 pk, 0-100 in 4,5 seconden en kon de uitdaging niet weerstaan. Korte oprit naar de snelweg maar bij het invoegen zat ik al heel dik boven de 140... (Nee, geen bekeuring)
Dus dat is één factor waardoor die groep misschien wat meer bekeuringen heeft. Ze versnellen gewoon veel gemakkelijker. . 

Factor twee is dat die wagens zo heerlijk stil zijn van binnen. Je merkt gewoon niet dat je snel rijdt, behalve alleen maar door dat cijfertje op je dashboard. En als er dan alleen een dashboard in het midden zit zoals bij veel van die wagens waarin op van allerlei knoppen en instrumenten wordt 'bezuinigd' dan heb je gewoon niet, of te laat in de gaten dat je te snel rijdt. Hebben vooral de wat oudere diesels niet zoveel last van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij regelmatig met een vriend in een Hybride Volvo en die is inderdaad stil...

Maar ik zeg vorige week nog tegen hem Hans je rijdt al 95 km/u en dat was omdat ik het ook ervoer als veel te snel.

Hij zegt ach ik ben altijd een beetje te snel.

Dus dunkt me dat het niet een sensorisch probleem is maar gewoonte!

 

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelheid is relatief, Einstein zij het al 😜

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B waar heb je die informatie eigenlijk vandaan, België of Nederland?

Quote

In in het eerste halfjaar van 2023 was de flitspaal goed voor maar liefst 64.444 boetes. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische verkeerspolitie opgevraagd door Gazet van Antwerpen. Een nieuw record voor onze zuiderburen, want het vorige record was in handen van een flitspaal bij de Craeybeckxtunnel. Niet geheel toevallig ook bij Antwerpen. Want daar heb je én veel verkeer én veel flitspalen. Het vorige record was goed voor 60.000 boetes in een halfjaar.

 

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit stond afgelopen donderdag bij ons in de krant.

snelheidsduivels.thumb.jpg.d4ea1c51aa190fef174c2ff0f9256ede.jpg

 

dus ga er vanuit dat het specifiek alleen om Nederland gaat voor wat betreft deze actie en niet over flitspalen die elders staan.

Op basis daarvan ben ik verder gaan zoeken en kwam wat extra informatie tegen met ook dat hybride rijders opvallend de meeste boetes "scoren"

 

Autovisie heeft ook al een aantal jaren geleden een onderzoek gedaan naar welk automerk de meeste boetes krijgt en meld daar hetzelfde

 

snelheidnaautomerk.thumb.jpg.ad6024a0319aefeb29d250f912bcfb35.jpg

 

En dan klopt het wat Minplus aangeeft nl. de Audi en BMW rijders die bepaald niet op een kilometertje te snel kijken .

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké @gerrit B dank voor die aanvullende informatie.

Ik was destijds ook BMW rijder { heel veel Internationaal } en ben in 10 jaar beboet voor een overschrijding van 3 kilometer te hard rijden, dus het valt wel mee hoor...😁

 

Maar de getallen in België zijn stukken hoger per jaar. Volgens mij doen de Belgen dat te hard rijden ook met een DAF33 😛

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...