Ga naar inhoud


Mobiele airco de zin onzin!


wortellica
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Je kan ook verdampingskoeling overwegen.

Vochtige lappen waar je met een ventilator lucht doorheen blaast.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, gerrit B zei:

Hier in Nederland is het verboden om airco's zelf te monteren (muv. mobiele airco's dan)

 

Hoe kom je daar nu weer bij?  Als het verboden is waarom zouden ze het dan verkopen in de bouwmarkt met installatie handleiding er bij ?

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit het internet:

 

Een voorgevulde split airco met maximaal drie liter aan koelmiddel mag je zelf installeren.

Houd er echter wel rekening mee dat het installeren van een airconditioning niet eenvoudig is.

Wij raden om die reden dan ook aan om ongeacht de hoeveelheid koelmiddel, te kiezen voor de hulp van een STEK-monteur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

De was drogen op een droogrekje in je woonkamer werkt ook. Planten en bomen doen dat zelf zonder stroom 😁

Het was merkbaar koeler in het stadspark met grote bomen dan die binnenstraten van Maastricht compleet dicht geplaveid! Stenen accumulatoren.

Maar in de binnenruimte moet er ook wel een uitwisseling zijn gezien die hogere luchtvochtigheid die je met verdampingskoeling opwekt in de binnenruimte.

Puntje van @Codx

https://tom-franssen.nl/airco-units-omgevingsvergunningsvrij-of-niet/

 

sinds er geldt dat je een kwaliteitsborging moet garanderen en documenteren is het zelf aanbrengen van een airco buiten unit niet meer toegestaan.

 

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al jaren een mobiel airco. Voor die enkele dagen per jaar kan je geen vergelijk maken in elekriciteitsrekening tov een split airco.  Die vergelijking gaat niet op. Hoeveel euro zal zo'n mobiele airco verbruiken? Enkele euro's per jaar. Met 10 euro kan je al heel wat koelen. (enkele dagen in mijn woning)

 

Ik heb enkele jaren geleden ook een split airco gekocht - moet hem nog installeren -,  maar aangezien dit een sat forum is durf ik de vraag hier niet stellen.

 

Mijn vraag is eerder: als je een split airco zou verplaatsen, en dus de leidingen zou willen verleggen tussen binnen en buiten, moet je dan wel een vakman erbij halen?

 

In Belgie moet deze ook geinstalleerd worden door een PRO, vandaar dat ik er al eentje in stock had aangekocht. Bang dat ik er geen meer kon kopen zonder papierwinkel.😒

 

Verwarmen doe ik nog met echte 'GOEDE' warmtebronnen.😄

 

Gaan we nog een hittegolf krijgen?

 

Groeten,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen woordig heet F-gassen monteur, ik heb zelf een stekdiploma, dat is niet meer voldoende.

 

Leiding door blazen is het kan maar je ook te veel koelgas verliezen!

 

Gebruik een Vacuüm pomp koop of huur eer een!!

groetjes boekkie

Dreambox  Sinds 01-07-2024 en schotels en dreamboxen alles verwijderd.

Nu alleen nog NL-Ziet werkt goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rollerboy zei:

Mijn vraag is eerder: als je een split airco zou verplaatsen, en dus de leidingen zou willen verleggen tussen binnen en buiten, moet je dan wel een vakman erbij halen?

 

😒

Ik zie niet in hoe je een gesloten circuit, gevuld met koelmiddel kunt verleggen zonder de leiding los te koppelen. Dan heb je uiteraard verlies of zelfs leegloop. Wie anders dan een vakman kan die terug vullen ? 

En dan in de veronderstelling dat je er eentje hiertoe bereid gaat vinden als je de airco niet bij heb hebt gekocht en door hem hebt laten installeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Erwinnaar zei:

Zodra het de buitentemperatuur lager is dan binnen pas het nodige openen. Eerder nooit

Dan gooi ik idd de ramen open en is het probleem nog maar klein.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Codx zei:

Hoe kom je daar nu weer bij?  Als het verboden is waarom zouden ze het dan verkopen in de bouwmarkt met installatie handleiding er bij ?

 

omdat dit in de wetgeving staat

 

Quote

 

Onderhoud en installatie

U mag nooit zelf een apparaat installeren of bijvullen. Alleen gecertificeerde installatiebedrijven mogen koudemiddel kopen en bijvullen. Zorg er dus voor dat u een erkend bedrijf inschakelt en niet zelf koudemiddelen inkoopt.

 

 

en

 

Quote

Controle

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of bedrijven en monteurs een geldig certificaat hebben. Als zij dit niet hebben, kunnen zij een boete krijgen. Voor personen is de boete € 1.500 en voor bedrijven € 3.000.

 

Daar wordt dus geen onderscheid gemaakt in hoeveel vloeistof een unit bezit en of je die wel of niet in de bouwmarkt kunt kopen, er staat simpel dat je |NOOIT zelf een apparaat mag installeren.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En houdt er rekening, dat de meeste split airco"s en mobiele airco gevuld worden met R 290 .

 

Dit is niets anders als propaan gas zeer brandbaar!!

groetjes boekkie

Dreambox  Sinds 01-07-2024 en schotels en dreamboxen alles verwijderd.

Nu alleen nog NL-Ziet werkt goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, boekkie zei:

En houdt er rekening, dat de meeste split airco"s en mobiele airco gevuld worden met R 290 .

 

Dit is niets anders als propaan gas zeer brandbaar!!

Ik dacht dat er R-410A in die kleine units zat? (Die van mij in Argentinie zit zeker 410A in..!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meesten worden nu met R32 gevuld, R410A is een mix 50% R32 en 50% R125.

 

Gasdruk zuigkant 7 /8 bar

Persdruk             30/35 bar

 

R290 

Gasdruk zuigkant 4/5 bar

Persdruk             15/16 bar

 

De drukken zijn beduidend lager bij R 290 (beter voor de installatie)

R290  gas zeer brandbaar!! Is Propaan en of butaan.

groetjes boekkie

Dreambox  Sinds 01-07-2024 en schotels en dreamboxen alles verwijderd.

Nu alleen nog NL-Ziet werkt goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb noch een airco staan gemaakt van  2 mobiele airco"s! gevuld met R 407C.

 

Een gedeelte op de voorzolder slang naar buiten via uitblaas dak.

 

Een gedeelte op de Zolderzolder zonder te horen dat de compressor aanslaat!

Staat al 10 jaar werkt nog steeds goed temp slp 18 graden.

groetjes boekkie

Dreambox  Sinds 01-07-2024 en schotels en dreamboxen alles verwijderd.

Nu alleen nog NL-Ziet werkt goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2024 om 10:54, Tonskidutch zei:

Dat geloof ik best, dat die hoog is.

 

Wij hebben hier in bepaalde delen van Maastricht een Stadswarmte netwerk en Stadskoeling netwerk. Enkele projecten die ik hier gedaan heb zijn op beiden aangesloten. Dus wat de kosten betreft is dat in de zomer en de winter nagenoeg hetzelfde qua verbruik en vastrecht.

De koeling van dat netwerk aangesloten op je vloer en muurverwarming is (ondanks andersdenkende :D hier op sat4all) heel efficiënt.

 

Wat er echter bij komt is dat als je naar buiten gaat, dus het gebouw verlaat, een mokerslag krijgt van de buiten temperatuur. Vooral in de namiddag.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...