gerrit B Geplaatst: gisteren om 21:15 Geplaatst: gisteren om 21:15 Mobiele split airco, dat is dus wat anders dan een vast gemonteerde waar gaten ed. geboord worden om alles te monteren. 1 zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Zilverhippie Geplaatst: gisteren om 22:07 Geplaatst: gisteren om 22:07 Maar er moet toch ook een leiding naar de buitenunit?
Sprietje Geplaatst: gisteren om 22:26 Geplaatst: gisteren om 22:26 16 minuten geleden, Zilverhippie zei: Maar er moet toch ook een leiding naar de buitenunit? Die gaat door de deur van het balkon die altijd een beetje open moet blijven staan. 1
gerrit B Geplaatst: gisteren om 22:39 Geplaatst: gisteren om 22:39 Door het raam kan ook waarbij de buitenunit met een beugel om het kozijn wordt opgehangen. Verder zijn er speciale profielen voor verkrijgbaar waarmee je de spleet af kunt dichten en je niet voor de buitenwereld aan het koelen bent. 1 zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
wortellica Geplaatst: 14 uren geleden Auteur Geplaatst: 14 uren geleden (aangepast) 11 uren geleden, gerrit B zei: Mobiele split airco, dat is dus wat anders dan een vast gemonteerde waar gaten ed. geboord worden om alles te monteren. Precies dit werkt echt geweldig, is alleen duurder dan een mobiele airco! 14 uren geleden aangepast door wortellica
gerrit B Geplaatst: 13 uren geleden Geplaatst: 13 uren geleden Maar denk ik wel het voordeel dat het ding wat lawaai maakt buiten komt te hangen en niet naast je bed staat. zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Drs. IJzerbout Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Ze moeten in Nederland, die rampen bouw maar eens verplicht naar moderne maatstaven aanpassen. Bij een fatsoenlijke isolatie blijft de woning koel en heb je helemaal geen airconditioning nodig. Geen idioot grote ramen die net zo groot zijn als de hele pui en andere maatregelen. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Sprietje Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden 4 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: Geen idioot grote ramen die net zo groot zijn als de hele pui en andere maatregelen. Door die hele grote ramen hoef ik bij 10 graden buitentemperatuur al niet meer te stoken als de zon schijnt. Dat bespaart me heel wat kosten.
Tonskidutch Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden Afhankelijk van de stand van de zon (19 graden winter, 54 graden zomer) is de energie die via de glaspui zonder zonwering binnen komt extreem. Dergelijke oververhitting kun je voorkomen door vaste of mobiele zonwering toe te passen die gelijk ook ventilatie toelaat achter de zonwering opdat er geen warmtestuwing plaatsheeft die ook naar binnen straalt. Daar zijn heel wat passieve systemen voor en zelfs enkele die al honderden jaren oud zijn, denk maar eens aan de gesnoeide zomerlinde en de plataan die de zon belaste gevel in de zomer van schaduw voorziet en in de winter "bladloos" de zonnewarmte toelaat. (bovendien zorgen die bomen ook voor evaporatie koeling) Maar er is veel te weinig aandacht voor slim duurzaam en ecologisch bouwen, daar heeft @Drs. IJzerbout gelijk in. Dus moet het in de meeste gevallen een airco zijn. Het is niet anders. 1 uur terug, gerrit B zei: Maar denk ik wel het voordeel dat het ding wat lawaai maakt buiten komt te hangen en niet naast je bed staat. je kunt een uur of twee drie voor je echt gaat slapen die slaapkamer koelen en dan de airco bij te bed gaan uitschakelen. Dan heb je ook geen tocht op je blote lijf. Opium Dead Can Dance
gerrit B Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden Probleem is alleen dat de woonwijken daar niet meer op gebouwd zijn. Wie heeft er nu in een nieuwbouwwijk nog een voortuin van 3m of meer? Als iedereen 1,5m voortuin inlevert dan kunnen er weer 4 extra woningen gebouwd worden en dat levert meer op dan dat iemand een linde oid. kan plaatsen. Probleem wat we hier verder in Nederland hebben is dat we qua weer van alles wat hebben, is het niet warm dan is het wel koud en als het niet regent dan waait het wel hard. Probeer daar dan eens een woning op te bouwen die in elk jaar getijde optimaal is, meestal wordt het dan toch wel een compromis tussen alles. Als ik mijn slaapkamer een paar uur van te voren al zo koud mogelijk maak en zet de airco daarna uit dan is het met een half uur weer warm. Als de zon nl. op komt dan staat de zon al op de slaapkamer en als hij onder gaat dan staat hij op de zijmuur van de slaapkamer. Vroeger zonder spouwmuur isolatie koelde de muur ook vrij snel af zodra de zon weg was, nu met isolatie blijft de muur gewoon warm en daar helpt geen airco tegen. Heb al zitten denken om ook op de blinde zijmuur gewoon een groot zonnescherm van 6m breed op te hangen die het directe zonlicht tegenhoudt om die muur zo wat koeler te kunnen houden. zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
wortellica Geplaatst: 10 uren geleden Auteur Geplaatst: 10 uren geleden 2 uren geleden, gerrit B zei: Maar denk ik wel het voordeel dat het ding wat lawaai maakt buiten komt te hangen en niet naast je bed staat. Idd, Ik heb buiten ook screens hangen, en een nieuwbouw woning super geisoleerd. Maar als het dan eenmaal warm word binnen, dan blijft het ook heel lang warm. Vandaar de mobiele split airco
Tonskidutch Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden 12 minuten geleden, gerrit B zei: Wie heeft er nu in een nieuwbouwwijk nog een voortuin van 3m of meer? Als iedereen 1,5m voortuin inlevert dan kunnen er weer 4 extra woningen gebouwd worden en dat levert meer op dan dat iemand een linde oid. kan plaatsen. ja dat is heel erg jammer als men zich op aantallen richt en niet op duurzaam en ecologisch / microklimaat bij nieuwbouw. Daar ga ik ook niks meer aan kunnen veranderen. Ofschoon het interessant zou zijn om projectontwikkelaars en gemeenten een richtlijn voor te schrijven, zoals dat in Duitsland al praktijk is. Wezenlijk minder energie verbruik door actieve en passieve ontwerp maatregels mee op te nemen. Mensen als leek hebben niet eens een idee wat het betekent om Circulair te bouwen. Opium Dead Can Dance
Drs. IJzerbout Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden 2 uren geleden, Sprietje zei: Door die hele grote ramen hoef ik bij 10 graden buitentemperatuur al niet meer te stoken als de zon schijnt. Dat bespaart me heel wat kosten. Kan zijn maar als de zon weg is, koelt door de slechte isolatie het huis net zo snel weer af en je loopt weer te verrekken van de kou. De kostenbesparing van Sprietje is een Milchmädchenrechnung. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
gerrit B Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden In de winter is al die isolatie prima en hou je daar de kou mee buiten. In de zomer is die isolatie echter een ramp want dan krijg je die warmte je huis niet meer uit en kun je geen gebruik meer maken van dat het 's nachts buiten afkoelt. Met ramen is dat precies hetzelfde, in het voorjaar en in het najaar met een zonnetje is het heerlijk achter het raam, in de zomer worden de planten in de vensterbank bijna gekookt en in de winter is een ruit veel kouder dan een muur. Woon je in een warm klimaat dan kun je er alles op richten om de hitte buiten te houden, woon je in een koud klimaat dan kun je er alles op richten om de kou buiten te houden maar wij hebben hier van alles wat. Dat is dus ook wat ik bedoelde met dat we hier te veel afwisseling in het klimaat hebben om een passende oplossing voor alles te kunnen maken en dat je met een compromis voor de verschillende omstandigheden moet leven. zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Sprietje Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden 40 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: Kan zijn maar als de zon weg is, koelt door de slechte isolatie het huis net zo snel weer af en je loopt weer te verrekken van de kou. De kostenbesparing van Sprietje is een Milchmädchenrechnung. Ik heb helemaal geen slechte isolatie. Ik heb in mijn kamer 15 strekkende meter dubbel glas van 2,6 meter hoog. Het dak steekt een meter over zodat in de zomer de zon nooit op de ramen schijnt en in de winter over de volle hoogte. De stenen vloer warmt dan overdag helemaal op zodat die tot ver in de avond warmte af geeft. Vandaag staan net als gisteren alle ramen open omdat het prachtig weer is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen