Ga naar inhoud


"Wat is een goede schotel" is vast een te brede vraag...


PeterDrente

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, mijn huidige schotel is aan vervanging toe. Ik heb geen idee waar ik op moet letten bij aanschaf van een nieuwe. Ik kan nu Astra 1, 2 en 3 ontvangen, en er zijn (daarom?) 3 lnb's, zie bijlage; zo heten die dingen toch? Maar of dat iets is wat invloed heeft op welke schotel ik zou moeten kopen weet ik niet.

Kortom: welk merk en type, welke vorm (rond of ovaal) en welke grootte zijn aan te raden? Sorry voor deze ongetwijfeld te ruime vraag, maar ik weet geen betere.

20240818_175819.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De eerste vraag is waar de schotel geplaatst wordt.

Is dat in noordoost Nederland?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, Sprietje, de aansluitingen kunnen het probleem zijn. Ik heb alles in een polyester kast geplaatst. (zie foto) Voor elke satelliet gebruik ik een aparte schotel omdat ik genoeg ruimte heb en omdat ik geen voorstander ben van duo- of triple-LNB's. Onlangs heb ik iemand geholpen met problemen aan zijn schotel. Het duurde even voordat ik besefte dat de Duo-LNB niet het probleem was. De schotel stond op het terras van een appartement. De kabel werd naar binnen geleid via een speciale lintkabel die in een schuifdeur was verwerkt. Deze lintkabel veroorzaakte het probleem; door vocht in de verbindingen ontstonden er onaanvaardbare overgangsweerstanden.

P8203722.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef: Er zal wel veel water in de coaxaansluitingen gelopen zijn zo te zien.
Dat was omdat je de foto ondersteboven had geplaatst en dan zitten de aansluitingen van de lnb's omhoog.
Verder schrijf je:
Voor elke satelliet gebruik ik een aparte schotel omdat ik genoeg ruimte heb en omdat ik geen voorstander ben van duo- of triple-LNB's.
Ik zie maar 1 schotel. Je bedoeld zeker: voor elke satelliet gebruik ik een aparte lnb. Het lijkt me dat je een Wavefrontier T55 hebt.
Maar wat is nu je probleem en wanneer is dat ontstaan?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde even opmerken dat veel behuizingen niet echt geschikt zijn voor langdurige buitenopstelling. Om de levensduur te verlengen, gebruik ik een extra omkasting. Op de foto die ik heb meegestuurd, zijn de DiSEqC-switches geplaatst in een polysterkast. Zulke kasten zijn prijzig, maar ik kon ze destijds bemachtigen bij de renovatie van een industriële installatie. Ik gebruik geen Wavefrontier-antenne, maar voor elke positie een aparte schotel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PeterDrente zo te zien heb je een Wavefrontier T55 en geen Wavefield daar de laatste RVS moeren bouten en schroeven heeft die niet roesten.

Mijn Wavefield T55 was zelfs goedkoper en toch net zo goed.

Ik kan je natuurlijk een ander type adviseren maar dat doe ik niet want je kan de T55 op je keukentafel in elkaar zetten, de posities vd LNB's overnemen en ook de schotelskew ben je zo klaar mee.

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:


Kijk, Pullo behoort al gelijk tot mijn vriendenkring. 

Ik ben een radioamateur (ON4DM, voorheen ON4MDB). Ik bezit een oude televisietoren van 18 meter hoog met vier schotels aan de basis. Tegenwoordig is het makkelijk om aan schotels te komen; veel ervan eindigen op de schroothoop. Ik heb ook een C-band schotel (Chaparral mesh 2.30) en moet alleen nog de LNB installeren. Ik zou graag de uitzendingen van Noord-Korea ontvangen, maar het lijkt erop dat deze naar een Russische satelliet zijn verplaatst, wat ontvangst niet vanzelfsprekend maakt. Desondanks ben ik van plan het toch te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...