Ga naar inhoud


Advies voor CanalDigitaal decoder gevraagd (bijzondere wensen)


Pasc66

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een nieuwe Sat ontvanger (Canal digitaal) voor een familielid. Zij heeft Parkinsons en is een enorme digibeet dus hoe simpeler, hoe beter.

 

Er staat nu een Vu+ decoder (Vu+ Duo 4k) met een losse CD smartcard ontvanger. Zal qua features best wel een goed ding zijn maar deze is veel te traag met opstarten / uit standby en complex qua bediening met als gevolg dat er geen TV meer wordt gekeken (zij woont alleen, er niemand die haar direct bij kan helpen). 

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe CD decoder en heb daarbij de volgende wensen

 

1) supersnel starten of uit standby komen cq helemaal niet naar standby gaan.

2) supersimpel qua gebruik. Hoe minder knoppen/menu's hoe beter.

3) Optioneel: Geen bladermenu's oid maar gewoon starten met een zender waarna er op kanaal+ of - gedrukt kan worden.

4) Geen behoefte aan opnemen/terugkijken etc etc. Het is gewoon lineaire tv kijken.

 

Is er een ontvanger/decoder die jullie kunnen aanraden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom.

De meest eenvoudige ontvanger is die van Canaldigitaal zelf, de MZ 104.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat de M7 SAT801 een vrij simpel ding is, daar gaat een Canal Digitaal smartcard in.

 

Op het afstellen van de schotel, worden zenderlijsten automatisch geladen bij verandering.

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pasc66

 

Eén van je eisen is:
1) supersnel starten of uit standby komen cq helemaal niet naar standby gaan.

 

Bedenk dat de meeste satellietontvanger op twee manieren op Standby kunnen staan, sleep en deep sleep.
Bij sleep gaat hij in de slaapstand waarbij de processor actief blijft, d.w.z. er blijft spanning op de lnb staan zodat hij ontvangst blijft houden en als er nieuwe zenderlijst beschikbaar is, zal hij die inladen. Hij gebruikt in deze stand wel wat meer stroom, meestal ongeveer 20 watt. Bij het aanzetten heb je in een mum van tijd beeld.
Bij deep sleep gaat ook de processor uit. Dan duurt het wel een minuut voordat de ontvanger actief is en beeld geeft. Een eventuele nieuwe zenderlijst wordt dan pas ingeladen als je de ontvanger aan hebt staan. In deze mode gebruikt de ontvanger maximaal 1 watt.
In welke stand hij in standby komt staan kun je instellen in het menu.

 

En dan verder:
Een tv met ingebouwde satellietontvanger heeft in ieder geval het voordeel dat je maar 1 afstandsbediening hebt. Je hoeft dan niet na te denken met welke afstandsbediening je de tv en de satellietontvanger aan moet zetten en te bedienen. Ook bij veel tv's met ingebouwde satellietontvanger worden de zenderlijsten automatisch aangepast. Ik heb een Samsung die dat volledig automatisch doet en ik heb een Samsung die bij het aanzetten met een klein popup schermpje aangeeft dat er een nieuwe zenderlijst beschikbaar is. Dan hoef je alleen maar op OK te drukken en de nieuwe zenderlijst wordt ingeladen en de tv geeft beeld op de zender die je het laatst bekeken hebt. Ik heb geen enkele tv meer met losse satellietontvanger. Ik heb 5 tv's met ingebouwde satellietontvanger speciaal om van die dubbele afstandsbedieningen af te zijn.
En in die tv's gebruik je gewoon de witte CI-module waar je je CD-kaart in steekt.
Een tv met ingebouwde satellietontvanger heeft wel veel minder gebruiksmogelijkheden dan een losse satellietontvanger maar voor een digibeet kan dat alleen maar voordelig zijn.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal voor jullie reacties - ik stel het zeer op prijs. Wat smartcard in de TV doen betreft: dat had ik al even geprobeerd (de canal digitaal smart cam plus in een Samsung QE65Q65RALXXN steken, in het zwarte CI slot achterop de TV). Er gebeurde wel iets, maar uiteindelijk leek er geen ontvangst te zijn. Ik had helaas niet veel tijd om het uit verder te zoeken (die Samsung TV's zijn sowieso ontzettend irritant met niet-te-verwijderen apps die ongevraagd geinstalleerd en gestart worden en dan "gratis" kanalen gaan afspelen. Bij mij komt er iig geen Samsung meer in want iedere keer dat dat gebeurd kan ik 800km nnar Luxemburg gaan rijden om eea te fixen - wat samsung hier doet is echt een klap in het gezicht van consumenten).

 

Ik heb nu via xxxxxx een CanalDigitaal starterspakket op de kop kunnen tikken met een M7-104 decoder waar ik dan (zoals aangegeven) de standby uit zal schakelen (dat leek bij de bestaande Vu+ duo niet mogelijk?). Rest nu nog het bestaande abbonement aan de ingebouwde smartcard van de M7 te koppelen en dan eens kijken of het gaat. Qua afstandsbediening: ik heb al een programmeerbare seniorenafstandsbediening liggen met 6 knoppen.. daar zou  het wel mee te doen moeten zijn (decoder altijd aan, rest van de knoppen is dan aan/uit voor de TV, volume op TV, kanalen+ en - op decoder).

 

Het is overigens verbazingwekkend hoe weinig hulpmiddelen er zijn voor mensen met beperkingen/ziektes (Parkinson) op dit gebied. Misschien moet ik maar eens een bedrijf opzetten die dit soort spullen gaat maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2024 om 13:50, Pasc66 zei:

Ik ben op zoek naar een nieuwe Sat ontvanger (Canal digitaal) voor een familielid. Zij heeft Parkinsons en is een enorme digibeet dus hoe simpeler, hoe beter.

 

Er staat nu een Vu+ decoder (Vu+ Duo 4k) met een losse CD smartcard ontvanger. Zal qua features best wel een goed ding zijn maar deze is veel te traag met opstarten / uit standby en complex qua bediening met als gevolg dat er geen TV meer wordt gekeken (zij woont alleen, er niemand die haar direct bij kan helpen). 

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe CD decoder en heb daarbij de volgende wensen

 

1) supersnel starten of uit standby komen cq helemaal niet naar standby gaan.

2) supersimpel qua gebruik. Hoe minder knoppen/menu's hoe beter.

3) Optioneel: Geen bladermenu's oid maar gewoon starten met een zender waarna er op kanaal+ of - gedrukt kan worden.

4) Geen behoefte aan opnemen/terugkijken etc etc. Het is gewoon lineaire tv kijken.

 

Is er een ontvanger/decoder die jullie kunnen aanraden? 

 

 

ik snap niet helemaal waarom die VU+ box niet voldoet..   Die komt binnen 1 seconde uit standby en met 1 knop zit je in de zenderlijst.  Je kunt de lijst automatisch laten bijwerken (fastscan)  dus dan heb je er geen omkijken naar. 

 

Je kunt evt. de image zo aanpassen dat een aantal menu items verdwijnen, de vraag is of je dat moet doen natuurlijk.  Maar dan voorkom je wel dat er bijv. een software update of fabrieksreset kan worden gedaan.  

 

Ik vraag me af of de interface van die moderne CD boxen echt simpeler is, als ik de app bekijk is dat zeker niet zo. 

 

Andere optie is de interne sat tuner van de TV gebruiken. Maar ook daar heb je tegenwoordig hele grafische interfaces. 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Codx zei:

 

 

ik snap niet helemaal waarom die VU+ box niet voldoet..   Die komt binnen 1 seconde uit standby en met 1 knop zit je in de zenderlijst.  Je kunt de lijst automatisch laten bijwerken (fastscan)  dus dan heb je er geen omkijken naar. 

 

Je kunt evt. de image zo aanpassen dat een aantal menu items verdwijnen, de vraag is of je dat moet doen natuurlijk.  Maar dan voorkom je wel dat er bijv. een software update of fabrieksreset kan worden gedaan.  

 

Ik vraag me af of de interface van die moderne CD boxen echt simpeler is, als ik de app bekijk is dat zeker niet zo. 

 

Andere optie is de interne sat tuner van de TV gebruiken. Maar ook daar heb je tegenwoordig hele grafische interfaces. 

 

 

Ik vermoed dat er met een specifiek image gerommeld is (overengineered?) - ik weet niet beter dat het ding altijd eindeloos veel tijd nodig heeft voordat deze beeld geeft (er verschijnt een "rare" foto van een enge vrouw in beeld (wellicht weten jullie wat het is?)). Ik reset ik de Vu+ box naderhand een keer - vooralsnog heb ik de behoefte aan een simpele oplossing die werkt omdat ik 400km heen en dan 400km terug moet rijden en niet heel veel tijd ter plekke kan zijn (Sat ontvanger staat bij familielid in Luxemburg, ik woon in Nederland).

Standby settings heb ik ook niet zo snel kunnen vinden op de Vu+ box.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
19 minuten geleden, Pasc66 zei:

(er verschijnt een "rare" foto van een enge vrouw in beeld

Dat geeft aan dat de box in deep sleep was of geheel uitgeschakeld.

 

Wanneer een box in standby staat geeft die binnen enkele seconden beeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ceesv zei:

Dat geeft aan dat de box in deep sleep was of geheel uitgeschakeld.

 

Wanneer een box in standby staat geeft die binnen enkele seconden beeld.

Dank voor de info - ik ga dan eerst even kijken of ik de Vu+ box permanent op standby kan zetten (of via een plugin). Als dat niet werkt dat ga ik het met de M7 box proberen.

 

Heeft iemand misschien een link naar de handleiding van de Vu+ box ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

dat klopt en met de HDMI-CEC juist ingesteld is ook meteen de TV ingeschakeld en wordt via de afstandbediening van de Vu+ het geluidniveau geregeld.

Met één goed samengesteld bouquet < favorieten>  aan zenders is het voor de Parkinson zieke best te doen.

 

Maar als je daarvoor 800 kilometer moet reizen om in te richten en te corrigeren denk ik dat je beter een VPN via wireguard op haar router kunt installeren en instellen, dan kun je alles vanaf je luie stoel in Nederland bedienen en aanpassen in geval van nood.

 

 

aangepast door Tonskidutch

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... ik heb al een teamviewer op een Nuc daar draaien maar het was me nog niet gelukt om via die pc/lan op de VU+ box te komen (vandaar ook de vraag naar de handleiding).

 

HDMI CEC staat ingesteld, maar doordat de VU+ box iedere keer in deep sleep gaat duurt het te lang voordat er beeld is geraakt de gebruikster (70+ en digibeet) als snel in opperste staat van verwarring...

Als iemand wat snelle shortcuts heeft hoe ik van de PC op de Vu+ box kom (ssh?) - dan heel graag (ik heb namelijk ook nog zelf een gezin en een 50+ uur werkweek...domweg weinig tijd om alles uit te zoeken).

aangepast door Pasc66
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een webinterface van de Vu+ box in haar netwerk oproepbaar.

Maar alleen als die Vu+ ook aangesloten is aan haar thuisnetwerk en jij het IP adres kent.

p.s kun je ook met DCC_e2.exe laten zoeken (Ipadres sniffer)

Er is een korte en een lange druk op de standby button van de afstandbediening (kort =standby / lang is deepsleep indien zo ingesteld)

Je moet dus als je geen echte controle hebt over die knopdruk als Parkinson patiënt niet het toestel uit het raam gooien maar duidelijk maken dat een korte druk op die toets geen deep sleep veroorzaakt.

 

aangepast door Tonskidutch
blauw

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom, schakel voor deze dame over op die providerbox van Canaldigitaal, die is eenvoudig en failsafe.

 

Soms is het niet werkend krijgen van de tv een excuus om bezoek te ontvangen, tragisch in onze moderne tijd.

 

 

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...