Ga naar inhoud


Intel NUC afstemmen op monitor


Con
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Hoe weet je of een Intel NUC geschikt is voor jouw monitor?

 

Anders, waar moet je op letten bij de aanschaf van een NUC

als je de monitor-specificaties weet?

 

En dat vraag ik omdat ik nogal een freezes heb en daardoor

wellicht een zwaardere NUC wil aanschaffen indien nodig.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik gebruik ook een NUC, freezes kunnen op 2 manieren ontstaan.

De bron al dan niet via internet of wifi heeft een capaciteitsprobleem en "hapert".

 

De refresh frequentie van je nuc staat te hoog en de software decoding van het video signaal belast de processor te veel.

Je kan dan ervoor kiezen je beeld refresh frequentie lager te zetten, bijvoorbeeld van 60 naar 30 beelden/seconde.

 

Het software matig decoderen van H265 signalen is een behoorlijke rekenklus, alleen een snellere processor gaat hier helpen.

 

Een NUC en windows kan doorgaans  UHD monitoren ondersteunen.

Je kan er altijd voor kiezen je NUC op een lagere resolutie te zetten, bijvoorbeeld 720P

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitgebreide relaas. 

Dan zorg ik de volgende keer sowieso

dat wifi uitstaat en daardoor zeker weet

dat ik bedraad internet heb.

 

Ik had al een keer de resolutie lager gezet.

( niet erg lekker met de F1) maar hielp niet.

Refresh mode nog niet geprobeerd. Dat wordt

iets voor vrijdag dan is de F1.

 

Scheelt wellicht een nieuw nukkie kopen

want verder ben ik er zéér tevreden over.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk naar de specs van je monitor en naar de specs van de NUC. Komt dat overeen dan moet het werken.

Als je een beetje fatsoenlijk Wifi hebt dan moet het gewoon werken. Ik kijk met een Ziggo kastje 4K TV via Wifi. Probleemloos.

Als de Wifi het niet kan bijbenen zie je vanzelf dat hij gaat bufferen

 

Mijn ervaring is dat freezes meestal in de drivers zitten.

 

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, ceesv zei:

De refresh frequentie van je nuc staat te hoog en de software decoding van het video signaal belast de processor te veel.

Je kan dan ervoor kiezen je beeld refresh frequentie lager te zetten, bijvoorbeeld van 60 naar 30 beelden/seconde.

 

 

In Windows en in de Intel app kan ik dat niet aanpassen, moet dat dan in het bios?

Volgens mij kan mijn monitor dat niet aan.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
35 minuten geleden, Con zei:

In Windows en in de Intel app kan ik dat niet aanpassen, moet dat dan in het bios?

Con, ga naar beeldscherm instellingen, dan ergens onderin staat geavanceerde instellingen.

Daarna bij geavanceerde instellingen onderaan de vernieuwingsfrequentie instellen.

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, kan geen andere frequentie selecteren of overschrijven;

image.png.2caaf82645710e269c578b925235a89f.png

 

Hier een overzicht van Speccy;

image.png.7a45d83c37d64d0494975f925460f5fb.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een test gedaan, met de formule 1 (F1 pro)

- aan een downloadsnelheid van 207 Mbps

- uit een downloadsnelheid van 781 Mbps.

 

Aangezien mijn downloadsnelheid wel eens standaard

lager is (moet max 1 Gbps zijn) denk ik dat dat de

freezes geeft...

 

Maar ik vind het wel, ruim 570 Mbps, een enorme impact.

 

Mijn Nuc zit bedraad op mijn Fritz.

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

F1pro zou prima moeten gaan met 25 Mb/sec.

 

Ik heb vandaag op F1pro geen freezes gezien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging vandaag goed.

Ben benieuwd of het morgen ook goed gaat.

Heb een pinglogger meelopen en speedtest

staat op scherp. Eens kijken als ik een freeze

krijg.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was met name het eerste uur treurig, het tweede uur viel mee.

Hier wat logjes;

image.png.f741d19900ba4eccdc750a9f9bbe34d7.png

 

image.png.7bd2dd2a884f72c0114fc7e1fe6ba861.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 21-8-2024 om 20:15, Con zei:

Helaas, kan geen andere frequentie selecteren of overschrijven;

image.png.2caaf82645710e269c578b925235a89f.png

 

Hier een overzicht van Speccy;

image.png.7a45d83c37d64d0494975f925460f5fb.png

Dit trekt wel een zware wissel op je NUC, die moet het 1080P signaal van F1PRO omzetten naar 2560.

 

Ik zou de beeldscherm resolutie van je NUC eens op 1080P zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, ceesv zei:

Dit trekt wel een zware wissel op je NUC, die moet het 1080P signaal van F1PRO omzetten naar 2560.

 

Ik zou de beeldscherm resolutie van je NUC eens op 1080P zetten.

Ik heb dat vandaag even gedaan en met een frequentie (toch gevonden) naar 50 Hz gezet (ipv 60Hz). Zelfde probleem.

 

Onder welke omstandigheden kijk jij met jouw Nuc?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net op de site van F1 pro dat dat inderdaad 1080 bij 50Hz is. Nooit geweten, het is immers sowieso vorig jaar goed gegaan.

Maar goed, ga het de volgende keer zéker doen.

Dank voor je geduld.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...