Ga naar inhoud


unicable programmering


DeepThought

Aanbevolen berichten

Ik heb een inverto Unicable II LNB aangeschaft met  3x Unicable ports en 1 legacy port.

 32 User Bands. Model IDLU-32L410-BMR1L-1PN Item: 6292

 

De voornaamste reden was om unicable support toe te voegen aan neumodvb.

Bij het experimenteren met programmeren via diseqc is er vermoedelijk iets verkeerd gelopen

waardoor de unicable mode niet meer werkt en de lnb lijkt te functioneren als een wideband

lnb op de unicable poorten.

 

Wat ik precies heb gedaan is de unicable programmer gebruikt vanop de inverto website.

Normaal lees je daarmee eerst een configuratie van de lnb. Je past die dan aan en stuurt

het gewijzigd resultaat naar de lnb. Hiervoor heb je een satpal device nodig, maar dat heb ik niet

(is nodeloos duur). Diseqc commando's kan ik echter zelf ook wel sturen.

 

Ik heb dus GEEN configuratie uit de lnb gehaald, maar wel een "nieuwe configuratie" gecreerd

in de programmer en die zelf naar de lnb gestuurd. Vermoedelijk was die startconfigratie

echter voor een ander model lnb met minder poorten (mijn lnb model is niet zichtbaar

in de lijst van modellen). Bijgevolg is de configuratie nu verkeerd.

 

Mocht iemand betreffende LNB zelf hebben en een satpal device, dan kan je mij helpen

door de LNB config uit te lezen via de "unicable programmer" software en mij het

corresponderend ".dsq" bestand te bezorgen.

 

Vermoedelijk kan ik ook een factory reset doen, maar daarvoor heb ik ook betreffende speciale diseqc codes

nodig. Mocht iemand die kennen, dan kan ik ook dat uitproberen. Vermoedelijk iets in de trant van

7F FB FE

of

7F FB 00 01 02 03 04

Die voorbeelden komen uit JESS documenten, maar ik vermoed dat een en ander fabrikant specifiek is.

 

Ik heb inverto support gecontacteerd, maar ik vraag me af of die zullen reageren...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb goede ervaring met de helpdesk van Inverto dus ik verwacht wel dat die zullen reageren.

 

Maar de kanalen waren toch al voorgeprogrammeerd?

 

User Band Frequenzen (Kanäle) bis zu 32 Kanäle, vorkonfiguriert auf 32 Kanäle

  • CH1 1210MHz (EN50494+EN50607)
  • CH2 1420MHz (EN50494+EN50607)
  • CH3 1680MHz (EN50494+EN50607)
  • CH4 2040MHz (EN50494+EN50607)
  • CH5 984MHz (EN50494+EN50607)
  • CH6 1020MHz (EN50494+EN50607)
  • CH7 1056MHz (EN50494+EN50607)
  • CH8 1092MHz (EN50494+EN50607)
  • CH9 1128MHz (EN50607)
  • CH10 1164MHz (EN50607)
  • CH11 1256MHz (EN50607)
  • CH12 1292MHz (EN50607)
  • CH13 1328MHz (EN50607)
  • CH14 1364MHz (EN50607)
  • CH15 1458MHz (EN50607)
  • CH16 1494MHz (EN50607)
  • CH17 1530MHz (EN50607)
  • CH18 1566MHz (EN50607)
  • CH19 1602MHz (EN50607)
  • CH20 1638MHz (EN50607)
  • CH21 1716MHz (EN50607)
  • CH22 1752MHz (EN50607)
  • CH23 1788MHz (EN50607)
  • CH24 1824MHz (EN50607)
  • CH25 1860MHz (EN50607)
  • CH26 1896MHz (EN50607)
  • CH27 1932MHz (EN50607)
  • CH28 1968MHz (EN50607)
  • CH29 2004MHz (EN50607)
  • CH30 2076MHz (EN50607)
  • CH31 2112MHz (EN50607)
  • CH32 2148MHz (EN50607)

 

Erklärung:

 

  • EN50494 = steuerbar über unicable-taugliche Receiver (Unicable I)
  • EN50607 = steuerbar über JESS-taugliche Receiver (Unicable II)

 

 

Inverto Unicable II LNB IDLU-32L410-BMR1L-1PN.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

bedankt. Ze hebben vandaag gereageerd, maar de reactie was heel kort: die LNB  is niet bedoeld om te programmeren

en je hebt hem waarschijnlijk "beschadigd".

 

Ik denk niet dat hij permanent beschadigd is. Hij reageert immers nog op commando's. Ik heb hem b.v. gevraagd

wat zijn naam is, en hij antwoordt:  ['5', '2', '7', '8', '-', 'I', 'N', 'V', 'E', 'R', 'T', 'O'], wat bewijst dat hij (verkeerd) is omgeprogrammeerd.

Dat betekent waarschijnlijk ook dat ik zijn geheugen nog kan vullen met correcte data.

 

Waarom omprogrammeren? wel om twee redenen:

1. waarom niet? Als het kan waarom zou je er dan geen gebruik van maken, en ik dacht dat het kon, b.v. om

vaste kanalen in te stellen, of om de unicable poorten tijdelijk een universal lnb te laten emuleren of om de LNB

zo te programmeren dat je er meerdere op dezelfde kabel kan plaatsen. Dat laatste lijkt me trouwens een

basisfunctionaliteit, wat betekent dat elke unicable lnb minstens in beperkte mate programmeerbaar zou moeten zijn.

 

Ik heb heel lang geleden nog naar de mobilofoon geluisterd met een TV en een kortegolfontvanger. Geen van beide was daarvoor bedoeld.

Het was omslachtig, maar het werkte wel.

 

2. ik ben de slave reply aan het debuggen van een satelliet PC-kaart en dus moet ik de LNB diseqc data laten

produceren. De kaart het antwoord laten ontvangen  lukt nog steeds niet om onbekende reden, maar met een scope (en wat geduld) kan ik zelf

op het zicht decoderen wat de LNB antwoordt: hieronder zie je b.v. een van de bytes tussen de twee stippellijnen.

Kort=1 lang=0

Dus 1111 1000 met pariteits bit 0. of hex 78, wat blijkbaar het antwoordt afsluit. Eenvoudiger dan morse code.

 

x.thumb.png.f7889ab835ec9bf39f5aa500000dc5e7.png.

 

Ik vermoed dus dat het simpel is: als inverto, of iemand op dit forum me de juiste hex codes kan bezorgen om

naar de lnb te sturen zodat die zijn geheugeninhoud doorstuurt,  dan kan ik een tweede exemplaar kopen, geheugen uitlezen

en de bestaande naar de lnb te sturen om hem herprogrammeren. Ik denk dat die gewoon zal werken.

 

Ik vermoed echter ook dat er commando's bestaan om een factory reset te doen. Dat zou nog eenvoudiger zijn. Het is alleen

een kwestie van ze te weten te komen.

 

Die LNB is vermoedelijk technisch wel degelijk programmeerbaar

(anders zou mijn probleem niet zijn opgetreden), maar men wil die vermoedelijk niet als dusdanig in de markt zetten.

 

Er bestaan ongetwijfeld nog andere commando's. Een ervan heb ik dus al gevonden: zeg me wie je bent.

 

Ik zal nog eens vriendelijk aandringen bij inverto, maar als je op dat vlak kan helpen via relaties, dan graag.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen van inverto enkele tips gekregen rond een hardware reset "op eigen risico".

Dat is dus alvast een positieve ervaring met inverto.

 

De oplossing  komt er op neer enkele bytes te verzenden naar de LNB met diseqc.

Ik heb dat geprobeerd, en het is gelukt. De LNB rapport een correct type en een snelle test met tvheadend op 2 kanalen

via 2 inputs toont aan dat het werkt. Uiteraard betekent dat nog niet 100% zeker dat alles werkt, maar de toekomst zal het uitwijzen.

 

Ter info: de lnb heeft 4 uitgangen. Een daarvan is een klassieke "universal lnb" uitgang. De andere 3 hebben 32 userbands.

De datatsheet is niet duidelijk of het  in totaal 3x32 banden zijn, maar in de praktijk zijn het er 32 te verdelen over de 3 kabels.

Dus in elk geval genoeg voor 32 tuners.

 

Op basis van de discussies denk ik ook dat je meerdere (minstens 2, misschien 4) van deze LNBs op dezelfde kabel kan plaatsen

om dan 2 tot 4 satellieten te verdelen over 1 kabel. Maar dan moet iemand (b.v. de winkel waar je hem koopt) elke lnb anders progammeren,

terwijl programmeren volgens inverto niet wordt ondersteund (maar technisch kan het dus wel). Dat vereist dan wel dat de ontvanger voldoende

stroom kan leveren of dat je een power inserter gebruikt.

 

De LNB is wat duurder, maar je spaart diseqc switches uit, en kablering wordt eenvoudiger.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad meerdere unicable LNBs op een kabel plaatsen. Ik doe dat met IDLU-32L412-UNBRR-OPN lnbs van inverto. Je kunt er bijvoorbeeld 4 plaatsen, die je op A, B, C en D programmeert. Maar je kunt er ook 8 plaatsen, en elke LNB 16 UBs geven per A,B,C,D. Of 16 LNBs etc......

 

Ik heb een Inverto programmer die dat eenvoudig ondersteunt.

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat er andere limieten zijn: tijdens selecteren van een band moet de spanning van 1 ontvanger even naar

18 volt. Als er dan al 15 lnbs actief zouden zijn dan moet die ene ontvangers plots stroom voor 16 lnbs geven.

Met een power inserter zal het misschien wel werken. De vraag is dus of iemand dat ooit geprobeerd heeft.

 

Als je met een inverto programmer kiest voor "task - edit configuration -from connected device"

werkt dat dan effectief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   1 lid

×
×
  • Nieuwe aanmaken...