Ga naar inhoud


Uittlijnen Cahors Bigbisat schotel


Tandwiel25Hooi

Aanbevolen berichten

Op 8 augustus j.l. vraag ik Sprietje, welke calculator ik kan gebruiken om deze schotel uit te lijnen. Hij verwijst mij naar Dropbox/Quicksat-exe. Helaass geeft Microsoft defender aan ,, malware,, maar via omwegen kom ik toch op de side.  Coordinaten ingevuld, satelieten ingevuld, druk op ,,uirekenen"  en helaas, de pc geeft aan: De code uitvoering kan niet worden voortgezet, omdat de lib-videosat-dll niet wordt gevonden, Ja, ik kom nog uit het tijdperk van lei en griffel, dus heb ik een probleem, wat ik niet even zo kan oplossen. Misschien kan Sprietje, of iemand anders,  het toch even uitrekenen voor mij. De coordinaten zijn Latitude 52.5052 en longitude 4.7550 en de satelieten Astra 1,2,3 en Hotbird

De volgende vraag gaat over de skew van de LNB. Hoe is die uit te rekenen. Het links /rechts draaien van LNB,s heb ik gevonden,maar hoe kom ik aan de skew waarde, die ik hebben moet  In  mijn geval, de Inverto PLL Premium, moet in z,n geheel gedraaid worden Er staat ergens een stukje van Erwinaar, met een tekening van  Sprietje, op de side, maar waar zit de nullijn van de LNB om te beginnen en hoeveel moet ik draaien om bv 5graden skew te krijgen Ik  hoop dat ik mijn vragen duidelijk genoeg omschreven heb voor iedereen

Groeten Tanndwielhooi

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had ook problemen met Windows Defender en heb ook eel veel moeite moeten doen om de calculator werkend te krijgen.

 

berekeningCahors.thumb.png.f87eb4ed0d71686bddc58fc88cf0cfb4.png

 

Voor de lnb-skew gebruik je deze site: https://www.dishpointer.com/
Voor de Eutelsat-satellieten moet nog een pré-skew van 3,5 graad worden afgetrokken. De skew-waardes komen dan uit op:
13e      op -3°
19,2e   op -3°
23,5e   op -6°
28,35e op -10°
Een negatieve skew wil zeggen als je naar de satelliet kijkt tegen de wijzers van de klok ingedraaid. Je moet achter de schotel staan maar dan kun je de skew niet instellen. Je staat dus achter de lnb met je rug naar de satelliet en dan is het dus juist andersom, d.w.z. bij een negatieve skew  draai je de lnb met de wijzers van de klok mee.
En let wel, de aangegeven grades zijn t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail van de schotel.
De coax-aansluiting van de lnb zit altijd recht omlaag en de deelnaad van de behuizing van de lnb zit ook verticaal. Dus dat zijn de referenties als de de skew m.b.v. graden af stelt i.p.v. op maximaal signaal met een meter.

lnbopjuisteskewinstellen.png.ddf9bdb4b1b68bf093e3d8de6521f522.png

 

 

 

hoek van 3 graden.png

hoek van 6 graden.png

hoek van 10 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...