Ga naar inhoud


fruitvliegjes, hoe kom je er vanaf?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Met het jaargetijde met zacht fruit op de fruitschaal ook die ellendige fruitvliegjes weer in huis.

Al van alles geprobeerd, natuurlijk het fruit zo goed mogelijk afdekken, wat in de koelkast kan de koelkast in, fruitvliegjes vallen, allerlei huis tuin en keuken middeltjes maar niets helpt echt goed en je ontkomt bijna niet aan deze beestjes.

Ik heb dan ook het sterke idee dat eitjes van deze vliegjes al op het fruit zitten wat je koopt en in je warme huis uitkomen om daar een ware plaag te gaan vormen.

Natuurlijk laat je geen schillen ed. in huis achter maar gooi je het meteen in de groene bak.

Maar doe je die open op een zomerse dag dan komen er wolken van die beestjes uit die het allemaal weer gemunt hebben op je fruit.

Dus wie heeft een goed oplossing om die beestjes te bestrijden?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sinds ik alle dagen van de week mijn afval wegbreng naar de rest afvalbak heb ik al sinds drie jaar geen frietvliegjes fruitvliegjes meer in huis.

Dat geldt voor groen afval en etensafval maar vooral voor flessen met resten van zoetstof of alcoholische drankjes + denk aan je koffie drap en de kopjes.

 

Meestal koop je het fruit in de winkel inclusief de eitjes van en/met fruitvliegen er al bij en neemt die naar huis.

Je pedaalemmer is meestal de ideale broedplaats als die in je "open" keuken staat. Gaat fermenteren en er ontstaat alcohol in je pedaalemmer.

 

Als je dit protocol kent HACCP dan weet je dat je geen afval moet opslaan in huis.

Overigens de fruitvliegjes kunnen ook lekker meeliften op hoofdhaar en kleding als je net naar een milieustation was geweest om je afval weg te brengen.

Zo neem je ze ook naar je woning.

 

Er zijn ook poedertjes die je op een schaaltje met een beetje water kan plaatsen maar dat werkte helemaal niet goed en was ook erg duur.

Knoflook puur geraspt werkt ook goed, die etherische oliën haten de fruitvliegen.

 

Maar vooral geen restafval in de woning opslaan.

 

 

 

 

aangepast door Tonskidutch
frietvliegjes :)

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er ook last. Bestrijden werkt nauwelijks. Dus moet je voorkomen. Ik doe ons fruit in de koelkast. Blikjes fris en bier omspoelen en geen afval binnen bewaren.

 

Nu heb ik last van groene strontvliegen in huis 😜

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er met een vlammenwerper achteraan. 
Dat helpt erg goed. 

Wat wij doen is eenmaal per dag met de stofzuiger slang door de keuken en zuigen die beestjes die we zien zitten en fladderen op. Dan wordt het iedere dag minder en je hebt er geen last meer van. 

  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik ga er met een vlammenwerper achteraan. 
Dat helpt erg goed. 

Bij 40 graden in Dubai verbaast het me eigenlijk dat een vlammenwerper nog iets toevoegt.😅

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Waarom is Drosophila zo populair als model organisme?

Fruitvliegjes zijn ideaal om te houden. Ze hebben niet veel ruimte nodig en stellen geen hoge eisen aan hun omgeving: een kleine plastic of glazen bak en het juiste voedsel zijn voldoende. Een geschikte temperatuur en luchtvochtigheid zorgen ervoor dat de dieren zonder problemen kunnen overleven en zich voortplanten. Sleutelwoord: voortplanting. Onder optimale omstandigheden legt een vrouwtje van de Drosophila tot 100 eitjes per dag. Door de snelle ontwikkeling van ei tot volwassen vlieg binnen 10 dagen en hun hoge aantal nakomelingen, hebben onderzoekers in zeer korte tijd een groot aantal dieren tot hun beschikking. Dit betekent dat er ongeveer 25 (!) generaties vliegen per jaar kunnen opgroeien. Ter vergelijking: laboratoriummuizen produceren slechts vier tot zes generaties per jaar.

bron https://www.ie-freiburg.mpg.de/5570819/Drosophila

 

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

open fruitschaal op tafel is vragen om problemen

Sommige groent/fruit is nu eenmaal niet geschikt om in de koelkast te bewaren.

De meeste steenvruchten kunnen nu eenmaal niet tegen de kou en ze zijn hier gek op de platte perziken en daar zitten ze juist heel graag op.

Afval in huis bewaren doen we dus ook minimaal maar ja die afvalbakken staan buiten op 7m afstand van de keukendeur.

Middeltjes al bier, zeepsop met azijn ed. allemaal geprobeerd maar naast een bult van die potjes ed. op het aanrecht werken ze nagenoeg niet, er drijft wel eens zo'n vliegje in rond maar er vliegen er nog veel meer rond.

Ook de elektrische vliegenmepper geprobeerd en raak je er een dan geeft dat een luide pets maar vind je ze niet om echt dood te drukken dan vliegen even later weer weg. Dat terwijl als je er een gewone vlieg mee raakt deze zonder uitzondering meteen dood is en hou je de knop iets te lang vast rookwolken geeft van gecremeerde vlieg.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de platte perzik direct na aankoop wassen in goed gezouten water waardoor in ieder geval de eitjes al een heel stuk minder kans hebben om te overleven.

Maar als ze al in huis zijn aangekomen kan het lang duren.

Zoals @Drs. IJzerbout schreef vaker de vloeren stofzuigen helpt ook.

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden ze dan nog wel lekker zijn na een bad met zout water?

Afwassen gebeurd altijd vlak voor het opeten want het zal niet voor het eerst zijn dat er middelen op gespoten zijn om de houdbaarheid te verlengen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg een tip van mijn dochter met het plaatsen van een UV lamp.

In de studentenwoning waar ze woont hadden ze er ook veel last van maar sinds ze gebruik maken van zo'n lampje zou het een heel stuk minder zijn.

uvlamp.thumb.jpg.78572cce9dd9b2c22b2ae3a7e60d061f.jpg

 

dus dit maar eens proberen en een paar van deze 1W lampjes kopen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vers fruit uit de winkel zitten eigenlijk geen eieren van fruitvliegjes. Een paar in de buurt en ze komen op alle soorten fruit(resten) af. En dan heb je snel duizenden. Hier hebben we in de kamer een afgesloten GFT-bakje, zo'n geval van 3 bakken voor plastic GFT en de rest.

Buiten een GFT-container en daar zitten veel fruitvliegjes. Eigenlijk zou ik er elke keer als ik er wat in mik een laagje aarde overheen moeten gooien.

 

Binnen nog geen last gehad. Had af en toe het vermoeden dat ik een fruitvlieg langs zag komen maar kan hem niet ontdekken.

Vorig jaar meer en toen een fruitvliegen-val gebruikt en dat werkte prima. Beetje alcohol en fruit erin.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   1 lid

×
×
  • Nieuwe aanmaken...