Ga naar inhoud


Cahors SMC120 met 4 LNB's


S.A.N.

Aanbevolen berichten

Beste mede hobbyisten,

 

Ik ben tegen een SMC 120 Cahors schotel aangelopen met een houder met 4 LNB's Ik kan daarover eigenlijk niets van documentatie vinden dus ik hoop dat hier iemand is die me iets kan verstellen. Voor welke posities is zo'n beugel bedoeld en welke LNB zou in het centre moeten staan ?

 

Hoop dat iemand iets weet....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hi Sprietje, Dank voor je reactie. Ik heb de SMC120 vooral bedoeld om in het buitenland (noord Italie) op 23,5 graad zo veel mogelijk regen-reserve te bereiken. Ik denk dus dat ik dat doel zo goed mogelijk bereik door de 23,5 LNB dan in het centre te zetten ? Maak ik dan nog kans als ik de 13 en 19 graden LNB's er naast te hangen ?? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het om het support waarvan ik de afbeelding heb getoond?
Ja, je zult het support dan wel kunnen gebruiken maar niet met de lnb-houders in de bestaande sleuven van het support. Je zult de lnb-houders schuin moeten zetten. Ik zal de afstanden voor je uitrekenen. Dan moet ik wel eerst de afstand X van je weten van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de schotelhoogte.

 

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje,

 

De support lijkt veel op de door jouw getoonde maar is toch net even anders. In de support zijn aan de ene kant een letter ""A"" en aan de andere kant een ""B"" gedrukt.

 

Ik ken verschillende supports van de BISAT, daarin zijn hoeken gebogen, deze support is volledig vlak ? Omdat ?? Omdat deze schotel zo groot is ? Omdat deze schotel parabolisch is of omdat deze schotel eigenlijk helemaal niet bedoeld is voor multisat-ontvangst ?? Gewoon vragen om het te willen begrijpen....

 

smc120support.thumb.jpg.33dc16908faa9dd33090dbf6d0f234c8.jpg

 

Gebruik makend van de origineel geboorde gaten kan ik de beugel plaatsen in twee posities, horizontaal gespiegeld, zoals hier getoond;

 

image.thumb.jpeg.908fc1182d1634934ae2eaa560706c42.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.9e1ff431be3309854597d89650743726.jpeg

 

In mijn oorspronkelijke post gaf ik reeds aan dat m'n hoofddoel met deze schotel is om in noord Italië op 23,5 gr zoveel mogelijk signaal/regenreserve te behalen. Om die reden denk ik dat de 23,5 LNB "dus" in het centre moet.

 

Als bijvangst wil ik natuurlijk graag 19,2 en 13 ontvangen "dus" het lijkt mij dat die LNB's rechts van het centre (vanuit de ruimte gezien) moeten worden gemonteerd. 

In dat geval zal ik deze support dus verticaal spiegelen door een gaatje bij te boren.

 

Dan komt het aan op jou rekenwerk, je vroeg om de maat "X", die is 940mm

 

Ik ben benieuwd of mijn suggesties in de goede richting zitten en wat jou rekenwerk voor uitkomst heeft.

 

Ik ben natuurlijk bijzonder benieuwd,

 

Groet, SAN

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, S.A.N. zei:

k ken verschillende supports van de BISAT, daarin zijn hoeken gebogen, deze support is volledig vlak ? Omdat ??

Omdat je de LNB houder in hoogte kunt verzetten.

9 uren geleden, S.A.N. zei:

In mijn oorspronkelijke post gaf ik reeds aan dat m'n hoofddoel met deze schotel is om in noord Italië op 23,5 gr zoveel mogelijk signaal/regenreserve te behalen. Om die reden denk ik dat de 23,5 LNB "dus" in het centre moet.

Dat is de goede reden. De satelliet die voor jou primair is zoveel mogelijk in het midden

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rail bij multifeed ontvangst moet gebogen zijn om er voor te zorgen dat alle lnb's goed naar de schotel gericht zijn. Hoe groter de schotel, hoe minder de buiging moet zijn. Vaak leveren schotelfabrikanten maar 1 type rail voor hun hele assortiment schotels van klein naar groot om kosten te besparen. I.p.v. gebogen, mag een plaat ook in stapjes gebogen zijn zoals Cahors dat bij de Bisat doet. Bij een rechte rail of plaat zullen de buitenste lnb's wat naast de schotel gaan kijken. Dat levert enig verlies op. Ik denk dat Cahors kosten wil besparen door supports die erg weinig verkocht worden maar gewoon vlak te houden. Dat het iets te maken heeft met het feit dat ze in hoogte verstelbaar zijn heeft er niets mee te maken.
Een parabolische schotel kan zeker wel voor multi ontvangst gebruikt worden maar er moet wel rekening gehouden worden dat ontvangst uit het midden verliezen oplevert al is het alleen al om het feit dat bij ontvangst onder een hoek minder schoteloppervlak oplevert.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...