Ga naar inhoud


Cahors SMC120 met 4 LNB's


S.A.N.

Aanbevolen berichten


Nog een vraag over de smc120

 

Nu ik nog eens goed kijk naar de montage van de LNB(houder) valt mij op dat er een adapter tussen de LNBhouder en de aluminium draagarm zit. Het blijkt dat daarmee de LNB(houder) iets in/uit (??) het brandpunt gezet kan worden ?. Wie kan me wijzer maken ? Dat heeft cahors immers zeker niet voor niets gedaan.

 

wat is HET brandpunt en met welke reden heeft cahors bedacht dat je hem middels de adapter ook op een andere positie kan monteren ? Wellicht beschikt iemand nog over de originele documentatie van deze schotel ??

 

foto1 de houder gemonteerd ZONDER de adaptor. de houder ligt daarmee vlak op het aluminium, ik heb het gevoel dat dit het absolute brandpunt zou moeten zijn ??  

image.thumb.jpeg.c6bf11d04a72f09a028390b58bced3ca.jpeg

 

foto2 de alleen de adapter

 

 

image.thumb.jpeg.f8cb9fadbcbbadeba5106a551ffb2733.jpeg

 

 

foto3 lnbhouder met adapter

 

image.thumb.jpeg.6a5ea7ab46e123c9cefbff538a5ea7ed.jpeg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste S.A.N.

 

Je schrijft dat je als bijvangst de 13e en 19,2e wilt hebben. Waarom ook niet de Astra 28,2 die ook op die beugel zit. Misschien kun je niet de zenders van de UK-Spotbeam ontvangen maar zeker toch wel de Engelse zenders op de Europabeam en dat zijn er ongeveer 200.
Je hoeft alleen een lnb-klem te monteren tussen de 19,2 en 28,2 in.
Om de precieze positie daarvan de bepalen wil ik van je de afstanden weten van de 3 lnb-klemmen zoals op de afbeelding aangegeven evenwijdig aan de beugel gemeten. Dus de klem van de 13e zo hoog mogelijk zetten en de klem van de 28,2 zo laag mogelijk.

 

cahors-0914517-support-3-g3-3-lnb-pour-antenne-smc maten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje,

 

 

Allereerst de gevraagde maatvoeringen, A=109mm B=165mm

 

Dan nog even een reactie op je opmerkingen t.a.v. 28,2. Natuurlijk is die bijvangst ook leuk.

 

Uitgangspunt en hoofddoel blijft om met deze setup een maximale regenreserve op 23,5 te behalen.

 

Daarom nam ik aan dat de 23,5-LNB in het centrum gemonteerd zou moeten worden (?). Jij hebt inmiddels aangegeven dat de winst van die centrummontage van de 23,5-LNB beperkt zou zijn.  Dan kan dit support natuurlijk vrijwel origineel gebruikt worden zoals die ooit bedacht is waarbij er idd alleen een 23,5-LNB (op de juiste positie :) ) tussen geplaatst moet worden.

 

Ik ben dus benieuwd op welke maatvoering jij uitkomt. Ook ben ik benieuwd of die maatvoering op de Nederlnadse en Italiaanse locatie verschilt ? of dat die locatiewijziging alleen gevolgen heeft voor elevatie en skew van de LNB's.

 

Hoor graag weer van je,

 

San

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste S.A.N.

 

Jij wil weten hoe de lnb's in Nederland en in Italië moeten staan.
Op je locatie in Nederland moeten de lnb's op een schuine lijn staan van 11,2°
Op je locatie in Italië moeten de  op een schuine lijn staan van 10,4°
Hierbij is de hoogte van de 19,2-lnb een vast gegeven. Die moet met de schaalverdeling op nul ingesteld worden. De 13e-lnb komt dus lager te staan dan de 19,2-lnb en de 23,5 en 28,2-lnb komen hoger te staan dan de 19,2-lnb.
Het verschil in schuinte tussen Nederland en  val mee, slechts 0,8 graden.
Ook het verschil in afstanden tussen de lnb's tussen Nederland en Italië valt mee en beperkt zich tot ongeveer 1mm tussen elke afstand. Als je het support aanpast zodat er een lnb-klem voor de Astra 23,5 bijgeplaatst kan worden, dan kun je dat support zowel in Nederland als Italië gebruiken.
Je hebt voldoende ruimte tussen de 19,2-lnb en de 28,2-lnb om daar de lnb-klem van de 23,5 tussen te plaatsen. Wel zul je de plaat op die plek iets moeten verhogen om de lnb-klem voldoende omhoog te kunnen zetten om op die schuine lijn van 10,4° uit te komen. De h.o.h. afstand van de 23,5-lnb moet op 86mm komen van de 19,2-lnb.

 

hoek van 10,5 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje,

 

Dank voor je uitvoerig antwoord en berekening, ik ben nu bezig met de proefopstelling in Nederland. Ik heb daar natuurlijk al wel beeld uit maar ga nu de door jou uitgerekende waarden als uitgangspunt toe passen. Dan hebben we nog elevatie en  Skew van de LNB's zeggen. Voor het afstellen verwacht ik Astra 19,2 als eerste uit te richten (?)  en daar de andere LNB op de rail op aan te passen. Daar zal in NL wel een elevatie van ca. 28 graden uit komen en in Italie ca. 35.

Maar de skew van de LNB's?  Kun je daar nog iets over zeggen/berekenen ?

 

SAN

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland moet de schotel op een elevatie van 28,7 graden staan, in Italië op een elevatie van 36,3°.


De skew van de lnb's:
In Nederland:
Hotbird 13 op -3
Astra 19,2 op -4
Astra 23,5 op -7
Astra 28,2 op -10

 

In  Italië:
Hotbird 13 op -1 (zet maar recht omlaag)
Astra 19,2 op -3
Astra 23,5 op -7
Astra 28,2 op -11

 

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...