Ga naar inhoud


Tuner & schotel opnieuw afstellen


Charly
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

  • Moderator
57 minuten geleden, Charly zei:

Dus dan is de conclusie: LNB naar de knoppen.

Eh, dan is de ontvanger, die de spanning voor de lnb levert naar de knoppen.

 

Maar dat kan je eenvoudig controleren door met een universeel meter de spanning op de coax kabel te meten.

 

Het is niet uit te sluiten dat je LNB ook defect is, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden waarom je geen ontvangst hebt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De voedingsspanning kun je makkelijk met een universeelmeter meten. Even een stukje middenader van een stuk coax achter in de coaxaansluiting steken van je ontvanger (mag ook een spelt zijn) en meten of er 13 of 18 volt gelijkspanning op staat. Wees voorzichtig dat je geen kortsluiting maakt.

 

voedingsspanning op F-connector meten.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Charly zei:

Ik heb bij de Lnb instellingen de desbetreffende vakken op groen staan. Dus dat goed moeten zijn

Het zal dus vandaag, mits geen regen een knutsel dag worden.

Ik heb nog 4 oudere Lnb's liggen van een andere schotel opstelling. Als hier spanning opkomt. Dan is NIEUWE LNB helaas stuk. Je kunt niet oud genoeg zijn om te leren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Charly zei:

Het zal dus vandaag, mits geen regen een knutsel dag worden.

Ik heb nog 4 oudere Lnb's liggen van een andere schotel opstelling. Als hier spanning opkomt. Dan is NIEUWE LNB helaas stuk. Je kunt niet oud genoeg zijn om te leren. 

Om de spanning op de ontvanger te meten moeten ik halve meubilair demonteren. 🤣🤣🤣 ik ga eerst een poging wagen om het eerst met oudere lnb te proberen. Dat is de snelle mogelijkheid. Kan ik de spanning ook op de coax kabel meten? Moet toch mogelijk zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, je kan de spanning op de coax kabel meten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ceesv zei:

Ja, je kan de spanning op de coax kabel meten.

Beste helpers, ik ga de spanning met. Maar het regent hier. Dus mijn vrouw zegt: ga eerst maar de wasmaschine repareren. Goed dat doen we, is binnen werk.

Allen hartelijk dank. Ik laat zsm weten hoe het afgelopen is.

Mvg Charly

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aangezien je aangeeft dat op de satfinder geen lampjes branden is de kans groot dat er op het uiteinde van de coax kabel geen spanning staat.

De kabel kan ook onderbroken zijn.

Er dient 13 of 18 volt gelijkspanning te staan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 10-9-2024 om 11:57, Charly zei:

Tuner 23,5 11739V- DVB-S2 8PSK 29900 2/3

 

Met de instelling op je ontvanger zal je geen beeld hebben, hieronder staan de juiste gegevens, de FEC is tegenwoordig 3/4

 

Astra 3B 11739.00 V 202 Europe DVB-S2 8PSK 29900 3/4

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

 

Met de instelling op je ontvanger zal je geen beeld hebben, hieronder staan de juiste gegevens, de FEC is tegenwoordig 3/4

 

Astra 3B 11739.00 V 202 Europe DVB-S2 8PSK 29900 3/4

Ik heb de juiste gegevens van hier opgegeven reeds goed ingevoerd. Dus dat zat goed.

Nu toch de vraag: als ik aan de lnb uitgang van de VU geen spanning meet is dan de module stuk of de VU in zijn geheel???

Met betrekking dat receiver bereikbaar moet zijn dat klopt, maar gezien het probleem van(gebroken pols, beide handen) kan ik niet meer aan de achterzijde komen. Nu toch bezig ben ga dat veranderen. Hoort hier niet bij, maar wasmaschine is gerepareerd.  Koolborstels en v-snaar vervangen. Maar dat is een ander forum

Mvg Charly

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 minuten geleden, Charly zei:

Nu toch de vraag: als ik aan de lnb uitgang van de VU geen spanning meet is dan de module stuk of de VU in zijn geheel???

Dat zal van het model afhangen, bij sommige apparaten zit de spanning verzorging op het tuner  module, bij andere modellen weer op het moederboard.

Maar ik zou niet vooruit lopen op veronderstellingen, maar eerst vaststellen wat wel en niet werkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ceesv zei:

Dat zal van het model afhangen, bij sommige apparaten zit de spanning verzorging op het tuner  module, bij andere modellen weer op het moederboard.

Maar ik zou niet vooruit lopen op veronderstellingen, maar eerst vaststellen wat wel en niet werkt.

Ik ga het meubilair verplaatsen, (het regent voorlopig) dan kan ik de 2 tuners doormeten.

Hartelijk dank, groeten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...