Ga naar inhoud


18 sept. overschakeling RTL-transponder


Sprietje

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, leor888 zei:

Ik begrijp niet alles hier boven. Als ik CD goed heb gelezen heeft de verhuizing geen gevolg voor mij en zal ik met 60 cm kunnen ontvangen in Zweden, omg Stockholm) 
Nu kijk ik zelden naar rtl / sbs maar omdat ik er over las heb ik gisteren getest of ik rtl kon kijken maar helaas zwart op alle rtl.
Ik had een fastscan uitgevoerd mocht dit van belang zijn. Maar helaas alle blijven zwart ook na opnieuw starten.
Wat schets mijn verbazing toen ik vanochtend checkte waren ze er weer allemaal.
Vanmiddag nog eens gezapt en nee nu waren ze allemaal weer zwart :(

Moet ik op de tuner nog iets instellen? Solo2 met Vti, een schotel van ca 60 cm waar ik 19 en 23 kijk. In verleden ook 28 maar nu heb ik en duo en geen triple kop meer.
Gaan er later nog meer zenders op deze manier uitvallen?

 

Het signaal is in omgeving Stockholm zwakker geworden. Je moet niet kijken naar de footprint die Canal Digitaal heeft gepresenteerd want daar klopt niets van is al wel gebleken. Je moet de footprint van SES-Astra gebruiken en daarop blijkt dat je wel degelijk op het randje zit van ontvangst met een schotel van 60cm. Dat verklaart dat je de ene keer wel ontvangst hebt en de andere keer niet. Met regen zul je wel helemaal geen ontvangst hebben van de RTL-zenders.
Mogelijk dat door het beter uitrichten van je schotel of duo-lnb je het signaal nog iets beter kunt krijgen.
Kijk maar eens of je verschil in signaalkwaliteit hebt tussen de RTL-zenders en bijv. NPO1 of NPO2.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, Sprietje zei:

Het signaal is in omgeving Stockholm zwakker geworden. Je moet niet kijken naar de footprint die Canal Digitaal heeft gepresenteerd want daar klopt niets van is al wel gebleken. Je moet de footprint van SES-Astra gebruiken en daarop blijkt dat je wel degelijk op het randje zit van ontvangst met een schotel van 60cm. Dat verklaart dat je de ene keer wel ontvangst hebt en de andere keer niet. Met regen zul je wel helemaal geen ontvangst hebben van de RTL-zenders.
Mogelijk dat door het beter uitrichten van je schotel of duo-lnb je het signaal nog iets beter kunt krijgen.
Kijk maar eens of je verschil in signaalkwaliteit hebt tussen de RTL-zenders en bijv. NPO1 of NPO2.

 

Ik verwacht dat ik nog wel het een en ander kan verbeteren als ik wat signaalsterktes zie. Maar hoe weet ik nog niet.
De oostbeam lijkt sterker te zijn dan de westbeam en de 19.2 lijkt ook iets beter gelijnd dan de 3B/3C op 28.3

image.png.30c9e0298cdd889a5b77b46ba0bd6255.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die AGC is echt niet belangrijk, dat staat voor Automatic Gain Control.   De BER  (Bit Error Rate) is wel belangrijk, die hoort 0 te zien, als daar regelmatig een getal hoger ziet dan heb je bit fouten. 

 

Bovendien wat sprietje bedoeld is niet dat je onderling zenders hoeft te vergelijken want alle zenders op dezelfde transponder zullen gelijke waardes geven.  Maar de RTL zenders zitten op een andere transponder dan de NPO zenders dus eigenlijk vergelijk je verschillende transponders met elkaar.   

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar je hebt een BER-meting vóór de foutcorrectie en je hebt een BER-meting na de foutcorrectie.

Na de foutcorrectie is die meestal nul maar vóór de foutcorrectie kan het wel tot 1000 oplopen als je heel slecht signaal hebt maar nog wel beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een reactie van iemand op een facebookpagina van Nederlanders en Belgen in Alanya over dit onderwerp lees ik letterlijk:   "Ik heb vanmorgen contact gehad met canal digital, er verdwijnt helemaal niets. Er is een probleem met uitzenden van de rtl kanalen omdat ze de food print hebben vervangen. Ze zijn ermee bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen dus geen paniek" .   Ik veronderstel dat dit kletskoek is of gaan ze proberen of ze er daadwerkelijk nog iets gaan (kunnen) aan verbeteren?

(....." food print vervangen".....???)

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Sprietje zei:

Ja maar je hebt een BER-meting vóór de foutcorrectie en je hebt een BER-meting na de foutcorrectie.

Na de foutcorrectie is die meestal nul maar vóór de foutcorrectie kan het wel tot 1000 oplopen als je heel slecht signaal hebt maar nog wel beeld.

Waar zou ik die voor correctie kunnen zien? ik gebruik de aloude Onestep Satfinder voor de drie waardes.

15 minuten geleden, reynaertdevos zei:

In een reactie van iemand op een facebookpagina van Nederlanders en Belgen in Alanya over dit onderwerp lees ik letterlijk:   "Ik heb vanmorgen contact gehad met canal digital, er verdwijnt helemaal niets. Er is een probleem met uitzenden van de rtl kanalen omdat ze de food print hebben vervangen. Ze zijn ermee bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen dus geen paniek" .   Ik veronderstel dat dit kletskoek is of gaan ze proberen of ze er daadwerkelijk nog iets gaan (kunnen) aan verbeteren?

(....." food print vervangen".....???)

de support medewerker aan eten toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, reynaertdevos zei:

In een reactie van iemand op een facebookpagina van Nederlanders en Belgen in Alanya over dit onderwerp lees ik letterlijk:   "Ik heb vanmorgen contact gehad met canal digital, er verdwijnt helemaal niets. Er is een probleem met uitzenden van de rtl kanalen omdat ze de food print hebben vervangen. Ze zijn ermee bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen dus geen paniek" .   Ik veronderstel dat dit kletskoek is of gaan ze proberen of ze er daadwerkelijk nog iets gaan (kunnen) aan verbeteren?

(....." food print vervangen".....???)

Ik geloof er ook niks van; dan hadden ook de mensen die in Nederland en België zijn een verschil in signaalsterkte moeten waarnemen?

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
18 minuten geleden, leor888 zei:

Waar zou ik die voor correctie kunnen zien?

Op een consumenten ontvanger zal je die waarde niet kunnen uitlezen.

Daarvoor heb je een satelliet meetkoffer nodig.

De BER zal dan in de orde van 1*10-6 dienen te liggen bij een correct uitgerichte schotel en LNB.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-9-2024 om 11:07, Emekli zei:

Ik heb hier in Anamur Türkiye een '' IP kastje '' gekocht maar heb er niet veel aan wegens slecht internet.

Starlink wacht op goedkeuring door de Turkse overheid. Zodra het Erdogan behaagd kun je direct overal in Turkije snel internet aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 3C is een oude satelliet, meer dan 10 jaar oud. Het ERP-vermogen van 54 wordt berekend voor de eerste 5 jaar van zijn levensduur. Elke 5 jaar verliest een satelliet ongeveer 1db ERP. Dus in werkelijkheid moet het huidige vermogen dichter bij 50 of 51 ERP liggen. Helaas moest CD transponders kiezen die zwakker waren dan andere voor een kwestie van geld.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kwestie van geld. Het mag eigenlijk niets kosten, meerdere zenders van HD naar SD en meerde zenders alleen nog maar op de CD app, die alleen in de E.U. werkt, want in Türkiye kan je hem niet downloaden.

Ik hoop echt dat ze failliet gaan en dat 'n ander die géén geld graait het overneemt.

 Dat SES de 3B naar het kerkhof stuurt, daar kan CD niets aan doen maar, de 3 C zal ook geen jaren meer gebruikt worden en dan komt de 3D.

  • Like 1

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
12 minuten geleden, Emekli zei:

Ik hoop echt dat ze failliet gaan en dat 'n ander die géén geld graait het overneemt.

Beide gaat niet gebeuren.

Wanneer een ander het overneemt zal je nog steeds geen ontvangst hebben in Turkije.

Ook een andere provider zal satelliet ontvangst niet meer kostendekkend kunnen maken.

 

Je vergeet ook nog de programma en content providers die met wurgcontracten voetbal belasting en koppelverkoop hebben bedongen.

Joyne heeft daar ook een minder fraaie rol in gespeeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...