Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
22 uren geleden, Codx zei:

Dit is toch een beetje tegenstrijdig.  Jij ontvangt de RTL transponder niet meer in Bulgarije en Naxos op dat gelijknamige griekse eiland heeft wel ontvangst en iemand in Turkije ook, dat ligt allemaal zuidelijk/oostelijker dan waar jij zit.  

Ik denk dat we mogen concluderen, of jou schotel is kleiner dan de rest gebruikt of het staat niet optimaal uitgericht. 

Een slordige 600 kilometer ertussen en dan nog correct concluderen dat het aan de schotel afstelling ligt. Humor. Ik vind het wel fascinerend dat satelliet TV zoveel nauwkeurigheid heeft bij zulke afstanden.

Geplaatst:
7 uren geleden, OFDM zei:

Super om te lezen allemaal, het onvoorstelbare is toch gebeurd! En nog steeds met gelijk signaal in Nederland. Ik ben wel onder de indruk van de technische kwaliteit. Wat er precies is gebeurd zou iemand moeten beantwoorden die goed bekend is met de technologie in zo'n satelliet. Op welke wijze kan een footprint nog veranderd worden? Is het toch een heel andere schotel en is het überhaupt een schotel of een programmeerbaar phased array?

Of zijn er andere technieken om de vorm op afstand te modificeren?

Wel duidelijk is dat er in het tijdschema rekening is gehouden door niet alles tegelijk en voldoende tijd ertussen te houden. Maar het is niet gelijk bij de eerste omschakeling ingezet. Dat geeft mij het idee dat het echt wel een grote stap is en het blijkt dat men dit toch de inspanning/ kosten waard vond.

Ik ben dan ook benieuwd of dit impact heeft op de andere klanten die transponders delen en uiteraard of deze footprint ook voor de resterende transponders gerealiseerd gaat worden.

Beste OFDM

Je vraagt op welke wijze de footprint nog veranderd kan worden.
Hier het antwoord:
Satellieten gelanceerd tot 2014:
Het relief van de hulpreflector bepaald de vorm van de footprint
Satellieten gelanceerd na 2014:
Het relief in de hulprefector en de hoofdreflector bepalen de vorm van de footprint. Door gebruik te maken van relief op beide reflectors, kan een scherpere afbakening van de footprint verkregen worden. De Astra 2G heeft daarom een scherpere afbakening dan bijv. de Astra 2E en 2F.

In het geval van de Astra 3C van vóór 2014 gaat het dus om het volgende:
Het relief van de hulpreflector bepaald de vorm van de footprint.
Deze is dus niet meer aan te passen als de satelliet eenmaal in de ruimte hangt.
Wat kan nog wel aangepast worden als de satelliet eenmaal in de ruimte hangt:
De richting van de footprint. Deze kan in noord-zuid en oost west verplaatst worden. Ook kan de beam rond zijn eigen as gedraaid worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen