Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:
23 uren geleden, ceesv zei:

Nederland 2 vandaag, bewolkte hemel.

image.png

In zuid-West Frankrijk is het signaal nagenoeg onveranderd bij een bewolkte hemel.

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Costa Calida Zuid-Spanje
Signaalverschil tussen Astra 3B en Astra 3C op 19 en 20 nov. 2024
Beide dagen onbewolkt weer gemeten om 10:30uur

19 november                                                            20 november
- 11739V met o.a. NPO 2                137 bitfouten/s  - signaalkwaliteit 34%                   68 bitfouten/s - signaalkwaliteit 63%
- 12129V met o.a. Viaplay               137 bitfouten/s  - signaalkwaliteit 36%                  68 bitfouten/s - signaalkwaliteit 64%
- 12187H met o.a. NPO 1 en 3        137 bitfouten/s  - signaalkwaliteit 32%                  68 bitfouten/s - signaalkwaliteit 64%

De nieuwe footprint van Canal Digitaal geeft aan dat nagenoeg in heel Spanje maar een schotel nodig is van 60cm en dat wil ik best geloven want het signaal is flink wat sterker geworden.

Geplaatst:

Gelderland geen regen:

11739 was 15.0 dB/ 75.0 dBuV  nu 17.0 dB/ 75.0 dBuV

12129 was 15.0 dB/ 76.0 dBuV  nu 16.0 dB/ 76.0 dBuV

12187 was 14,5 dB/ 74,5 dBuV  nu 16.0 dB/ 75.0 dBuV

Drenthe geen regen:

11739 was 15.0 dB/ 72.0 dBuV  nu 16.0 dB/ 72.0 dBuV

12129 was 14.0 dB/ 72.0 dBuV  nu 15.0 dB/ 72.0 dBuV

12187 was 14.0 dB/ 75.0 dBuV  nu 15.0 dB/ 75.0 dBuV

11739 is iets na 5 uur vanochtend overgeschakeld. 12187 na 5:30 en 12129 kan ik moeilijk traceren.

Zoals al bij een eerdere verhuizing is het omschakel moment alleen terug te vinden in de verbetering van de signaal ruis waarde. Dit is eigenlijk MER, modulation error ratio (optelsom van ruis en vervorming). De verbetering is bereikt door vermindering van modulatie vervorming combinatie uplink/ transponder. Helaas is het netto effect op de regenreserve erg klein maar het is zeker mooi.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Sprietje zei:

Costa Calida Zuid-Spanje
Signaalverschil tussen Astra 3B en Astra 3C op 19 en 20 nov. 2024
Beide dagen onbewolkt weer gemeten om 10:30uur

19 november                                                            20 november
- 11739V met o.a. NPO 2                137 bitfouten/s  - signaalkwaliteit 34%                   68 bitfouten/s - signaalkwaliteit 63%
- 12129V met o.a. Viaplay               137 bitfouten/s  - signaalkwaliteit 36%                  68 bitfouten/s - signaalkwaliteit 64%
- 12187H met o.a. NPO 1 en 3        137 bitfouten/s  - signaalkwaliteit 32%                  68 bitfouten/s - signaalkwaliteit 64%

De nieuwe footprint van Canal Digitaal geeft aan dat nagenoeg in heel Spanje maar een schotel nodig is van 60cm en dat wil ik best geloven want het signaal is flink wat sterker geworden.

Uit jouw meting zie ik alleen de kwaliteit die is toegenomen, zoals ook in mijn tabel voor Nederland. Maar je weet niet hoeveel de sterkte is toegenomen?

Geplaatst:

open lucht en sterker dan gisteren 14.4 db 84%

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

genoteerd, lokatie Heraklion Kreta.

was                          nu

12187 H 14,6dB     13,5dB
11739 V 13,9dB     12,8dB
11856 V 12,3dB     12,4dB
12129 V 13,5dB     12,2dB

System Administrator (niet van deze site)

• Moderator
Geplaatst:
1 uur terug, OFDM zei:

De verbetering is bereikt door vermindering van modulatie vervorming combinatie uplink/ transponder.

Die indruk heb ik ook, de transponder units in deze satelliet lijken betere specificaties te hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
24 minuten geleden, ceesv zei:

Die indruk heb ik ook, de transponder units in deze satelliet lijken betere specificaties te hebben.

Ik heb het vermoeden dat de uplink modulator wordt afgeregeld op de eigenschappen van de transponder (precorrectie).

Toen de Astra 3B uplink 1 of 2 jaar geleden van Hilversum naar Duitsland verhuisde werden de SNR waarden een dB lager.

Omgekeerd heeft Joyne ooit een verbetering van een dB cadeau gekregen na een betere afregeling bij Eutelsat.

Een opmerkelijk voorbeeld van kwaliteit verschil is tussen ARD en ZDF. Beide zenden uit in de lage band met gelijke ERP, polarisatie, symbol rate en FEC. Echter op diverse sites meet ik een structureel verschil in SNR (MER) waarde van 1 tot 2 dB (ZDF is lager...)

Geplaatst:
1 uur terug, Frans B zei:

genoteerd, lokatie Heraklion Kreta.

was                          nu

12187 H 14,6dB     13,5dB
11739 V 13,9dB     12,8dB
11856 V 12,3dB     12,4dB
12129 V 13,5dB     12,2dB

Dus voor jou is het over alle transponders gezien ongeveer 1 dB SNR teruggang maar dat is in signaalsterkte iets meer plus de FEC verslechtering..

Schreef je ergens dat je bij iemand anders nog naar 1 meter kunt vergroten?

Geplaatst:

Het zou moeten lukken om een 110cm schotel op de bestaande montagebeugel te plaatsen. Als het niet vol in de wind staat. Maar dit laat ik voorlopig aan andere personen over. Als ik uit de lappenmand kom, hoop ik zelf misschien weer wat te doen. Resultaten blijf ik natuurlijk wel vermelden

Geplaatst:
15 minuten geleden, Frans B zei:

Het zou moeten lukken om een 110cm schotel op de bestaande montagebeugel te plaatsen. Als het niet vol in de wind staat. Maar dit laat ik voorlopig aan andere personen over. Als ik uit de lappenmand kom, hoop ik zelf misschien weer wat te doen. Resultaten blijf ik natuurlijk wel vermelden

Bij 1 andere kijker of meerdere? Dat is best een heftige vergroting en inderdaad wordt de wind dan wel een ding.

Logisch dat je eerst genoeg hersteld moet zijn. We horen het weer en voorspoed gewenst!

Geplaatst:

Net een kennis gesproken. Die heeft een 80cm schotel. De helft van de zenders doen het niet meer, met nu een heldere hemel. Dus met een beetje bewolking niets meer.

Geplaatst:
34 minuten geleden, Frans B zei:

Net een kennis gesproken. Die heeft een 80cm schotel. De helft van de zenders doen het niet meer, met nu een heldere hemel. Dus met een beetje bewolking niets meer.

Misschien heeft hij nog iets aan mijn ervaring. Ik had in mijn 54 cm schoteltje een oude Alps LNB met wat weinig marge op een specifieke 28.2 oost transponder. Na vervanging door een black ultra PLL LNB had ik 1 dB winst. Echter bij het meten bleek ook de azimuth 0,5 dB beter te kunnen en de elevatie ook 0,5 dB beter. Dus netto 2 dB gewonnen en dat is een wereld van verschil als het marginaal is.

Toelichting: Het uitrichten van de Triax is gevoelig voor het aandraaien van de bouten en die zaten half in de struiken. Ik duw altijd tegen een schotel om te testen of er "nog wat in zit".

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...