Ga naar inhoud


Test 5G Broadcast


Zilverhippie

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een test op IBC2024 en eerdere tests, vnl. in Duitsland wou ik deze uitzendtechniek hier even onder de aandacht brengen.

Op een korte vermelding door Drs. IJzerbout na valt hier op het forum nog niets over te vinden, maar het lijkt erop dat we de komende jaren steeds meer gaan horen van 5G Broadcast.

 

In het kort:

5G Broadcast maakt de distributie van tv- en radiozenders en andere mediacontent via 5G mobiele netwerken mogelijk zonder voor elke gebruiker een nieuwe stream te moeten opstarten.

Er wordt één signaal uitgezonden voor alle ontvangstapparaten, net zoals bij traditionele uitzendingen. Een gsm-contract of simkaart is niet nodig. Een ontvangstapparaat dat compatibel is met 5G Broadcast, zoals een smartphone, tablet of entertainmentsysteem in de auto, is voldoende. Er zijn al prototypes beschikbaar.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/5G_Broadcast

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat een grap dat systeem.   Is gewoon een vorm van DVB-T2  alleen dan meer op IP pakketjes gebaseerd maar het gebruikt net zo veel bandbreedte als DVB-T2 op dezelfde frequenties.  Gaan ze nog de frequenties van DVB-T2 jatten ook. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de komst van 3G was het ook waauw...er konden streams verstuurt worden, tv gekeken...

 

Er wordt tegenwoordig zoveel "uitgevonden".

Heel af en toe breek er eens iets door.

Het zal weer afwachten zijn

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Codx zei:

Wat een grap dat systeem.   Is gewoon een vorm van DVB-T2  alleen dan meer op IP pakketjes gebaseerd maar het gebruikt net zo veel bandbreedte als DVB-T2 op dezelfde frequenties.  Gaan ze nog de frequenties van DVB-T2 jatten ook. 

Die discussie heeft een paar jaar geleden ook al plaatsgevonden. In Duitsland.

Toen waren er vergelijkbare opmerkingen. Of dit wel zo'n nieuwe techniek was en of het iets toevoegde aan dab+. Of andersom.

 

Een paar commerciële FM zenders in Niedersachsen hebben een dag voor het zomerreces in 2018 de naïeve Landtag nog aan de neus kunnen hangen dat dab+ wel overgeslagen kon worden omdat de veel betere 5G eraan zou zitten te komen.  

De Landtag werd de risee en dab+ denderde door. Inmiddels zitten de de desbetreffende zenders nu ook op dab+. 

 

Ik vermoed dat 5G hooguit een commerciële optie wordt.

En dat de meesten dab+ prima vinden en er niet op zitten te wachten. Behalve misschien bepaalde aandeelhouders.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg het al een tijdje. Zoals ik het begrijp is het een hybride TV ontvangst oplossing voor mobiele apparaten. Zolang je broadcast ontvangst hebt is het lineaire FTA en als de ontvangst weg zakt/ valt schakel je naadloos over op mobiel 4g of 5g.


De oorspronkelijke gedachte was tower overlay. Met hoge torens heb je grote cellen die je bandbreedte effectief van broadcast signaal kunt voorzien. Dit is dan kosten effectiever dan unieke kleine cellen die waardevolle frequenties verspillen aan broadcast content.

 

Ondertussen denk ik dat het idee eerder politiek/ commercieel is: Het redden van een onafhankelijke broadcast sector en het redden van de broadcast infrastuctuur lees torens en masten.

 

Wat is de winst ten opzichte van streamen via bestaande 4g/ 5g netwerken als deze een broadcast protocol zouden toepassen? Ik weet niet of dit technisch al mogelijk is maar als het wel kan is de winst echt minimaal.

 

Een ander nadeel was er met DVB-H ook al: De afhankelijkheid van ondersteuning door de smartphone fabrikanten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, OFDM zei:

en als de ontvangst weg zakt/ valt schakel je naadloos over op mobiel 4g of 5g.

 

Dat naadloos kun je wel uit je hoofd zetten, als je ziet hoe NIET naadloos dat IPTV gebeuren is.  En dat we 20 jaar verder zijn en de kinderziektes er nog steeds niet uit zijn.

 

Ik heb inmiddels  gelezen dat er een partij bezig was om te kijken of de bestaande DVB-T2 broadcasts een stukje header informatie mee kan krijgen in de stream zodat het voor mobiele apparaten lijkt of het een 5G broadcast is.   

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Codx zei:

 

Dat naadloos kun je wel uit je hoofd zetten, als je ziet hoe NIET naadloos dat IPTV gebeuren is.  En dat we 20 jaar verder zijn en de kinderziektes er nog steeds niet uit zijn.

 

Ik heb inmiddels  gelezen dat er een partij bezig was om te kijken of de bestaande DVB-T2 broadcasts een stukje header informatie mee kan krijgen in de stream zodat het voor mobiele apparaten lijkt of het een 5G broadcast is.   

 

 

Haha zo werd het mij "verkocht" op de IBC vorig jaar. Ik heb het niet zien werken maar dat de praktijk weerbarstiger is verbaast mij zeker niet! Het zal echt héél goed opgelost moeten worden om bruikbaar te worden.

 

Een DVB-T2 truc als mobiel alternatief voor 5G broadcast? Ik zou het toejuichen maar dan moeten smartphones daar ook mee overweg kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels hebben we zat IPTV apps.

 

DAB+ raakt inmiddels ingeburgerd en is drempelloos en gratis te ontvangen.

Wie zit er te wachten op nog iets "beters" voor radio naast de analoge FM en de digitale technieken die we al hebben?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Eduard07 zei:

Wie zit er te wachten op nog iets "beters" voor radio naast de analoge FM en de digitale technieken die we al hebben?


De grote graaiers van de aandeelhouders van de mobiele providers.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...