Ga naar inhoud


Forel braden / garen


Tonskidutch
Ga naar oplossing Opgelost door bellejt,

Aanbevolen berichten

Nu had ik op vrijdag eens zin in een regenboog Forel met gebakken aardappel schijfjes.

Ja dus ook gekocht, een verse. (tja wat is vers tegenwoordig) Onze Gulpener Forel vijvers zijn er helaas niet meer...

 

Kieuwen rood en ogen helder van kleur. Gevulde buikruimte met een paar ringetjes ui en kerrie poeder. Een schijfje biologische Citroen ook in de buikholte.

snufje zout en witte peper over beide zijden

 

Op een zijde 3 minuten in de hete boter, dan op de andere zijde 2 minuten braden met de huid er nog aan. Gelijktijdig gestart stonden de voorgekookte aardappel schijfjes ook in een pan met boter.

Echter dat duurt langer. Minstens 15 minuten.

 

De Forel van de huiden ontdoen was heel makkelijk en het visvlees van de graten/karkas halen met een vork was ook heel soepeltjes.

Nu komt het tijdverschil... Dat visvlees koelt dus snel af. Ik dacht dan leg ik het bovenop in de pan met die aardappelschijfjes.

Niet "state of the Art" maar heeft gewerkt.

Volgende keer de aardappels eerder aanbraden dus.

 

Maar het smaakte weer echt lekker. Forel is toch wel duur maar heel lekker.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


hier gaat die gevuld met groentjes in de oven en een forel van 800 gram kost hier gevuld zo een 7 eurootjes

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

is juist genoeg voor mij en is niet zo groot hoor.Gewoon vullen met groentjes en 2 citroenschijfjes en dan in de oven 180 graden  tussen 10 en 15 minuutjes.Komt er dan net gaar uit en je kan het vel gewoon afpellen. Kan je dan best serveren met naar keuze frietjes (patat voor jullie) in de gewenste dikte en op zen belgish 2x gebakken

  • Like 2

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij m'n zoeken naar andere recepten zoals jij die maakt, stootte ik toch ook echt op berichten dat kinderen niet weten hoe een vis uit ziet.

Of ze een koe kunnen herkennen is me dan ook bevreemdend.

 

Maak wat van jouw visgerecht als je delicate dingen op je smaakpapillen proeft of die extra stimuleren.

Natuurlijk geld het ook voor onze vissers die een prachtig product aan land brengen.

 

  • Like 1

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt uit Limburg, zo ongeveer de enige provincie waar forellen gewoon in het wild te vangen zijn, dan koop je toch geen forel in de winkel maar ga je toch zelf op jacht.🎣

 

Als ik in Duitsland forel ving (ook paling en sommige andere vis) dan werden ze meestal gerookt, Michel (de pensionhouder) had een rookoven gemaakt van een oud olievat.

De forellen werden schoongemaakt, op een spies geschoven en gingen dan een zoutbad in.

Daarna open klappen en voorzien van kruiden en dan de rookton in.

Net zo lang roken tot de ogen begonnen in de vallen en dan warm opeten  😋 

Die wat we niet op konden ging de volgende dag in een salade met stukjes frisse stukjes appel en als Stefanie tijd had dan gingen we voor de salade gewoon het bos in en werd daar van allerlei groen geplukt (oa. zevenblad en jonge paardebloem) maar ook als we eetbare paddenstoelen tegen kwamen gingen die bij in de salade.

Wat dat betreft leven ze daar nog veel dichter bij de natuur dan wat we hier doen en wordt er ook veel meer gebruikt uit de natuur (en eigen tuin) om op te eten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij forel heb je alleen maar wat minimaal zout nodig. Al het andere voegt alleen maar dingen toe die de smaak van forel verduisteren. Die is van zichzelf super. Tig maal forel bereid op diverse manieren maar alleen een klein beetje zout is het allerlekkerst.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michel heeft met menig visrook wedstrijden meegedaan en waar anderen met super geavanceerde rookovens aankwamen kwam hij met zijn oude olievat aan.

Vat iets schuinzetten, vuurtje stoken voor het vat, dit smoren met vochtig zand, natte doek over het vat en zo eindigde hij met zijn ervaring en smaak regelmatig bij de top 3.

Volgens hem gewoon een kwestie van het juiste hout gebruiken, de juiste kruiden gebruiken en de ton goed in de gaten houden voor het beste resultaat.

Ik heb er vaak bij gestaan en zag hem telkens meer of minder zand op het vuurtje gooien en telkens schuiven met zijn vochtige doek en dan was het commentaar te veel hitte, te koud, te veel rook, te weinig rook maar wanneer je nu wat moest doen en waar je het aan kon zien dat is me nooit duidelijk geworden want een thermometer gebruiken zoals de anderen dat deden was er niet bij.

Zijn commentaar was dan ook altijd "gelukkig weet jij hoe je ze moet vangen en kan ik zo lekker oefenen zonder ze te hoeven kopen"

En het maakte niet uit of ik nu forel ving, baars, snoek, snoekbaars of paling alles kon de rookoven in net als kip, wild varken, hert, worst en zelfs groente.

Dus daar menig avond op het terras doorgebracht en regelmatig versteld gestaan hoe ze met spullen waar ze hier de neus voor ophalen en die je hier in de winkel zelfs helemaal niet kunt kopen de lekkerste gerechten konden maken.

Op facebook iemand gevonden die vaak op dezelfde manier werkt

Ga maar eens zoeken op Schnelle Rezepte fur jeden Tag.

Echt een aanrader als je niet zo van de liflafjes bent en met eenvoudige ingrediënten toch iets bijzonders op tafel wilt zetten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog voor de goede orde @minplus dit recept is een uit de buurt van Stuttgart alwaar die toevoeging van ui citroen en kerrie helemaal uit de kunst smaakt voor nadere info https://forellenteich.net/angeln/stuttgart/

Waar het water nog echt zuiver is. En dat gold destijds ook voor Gulpen qua water kwaliteit nabij Maastricht waar je voor Hfl 2,50 een uurtje mocht vissen...

 

Wat het water van de Maas en Jeker betreft is dat danig vervuild door de Belgische industrieën dus zelf vangen zal minder aangeraden worden @gerrit B

Onlangs was het nog op het Journaal dat er veel teveel PFAS in het Maaswater zit.

Maar ja waar zit geen PFAS in... :blink:

 

Slip Into Something More Comfortable

Kinobe, Stephen Hague

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Maas zal forel vangen ook flink tegen vallen maar de Geul of de Swalm zijn vaak prima wateren, nadeel is wel dat de forel die je er vangt vaak slechts hand grote zijn en je wel heel erg je best moet doen om een grote te vangen.

 

Tja en dat PFAS, zelfs in een visvijver waar forellen werden gekweekt was de concentratie boven de toegestane waarde, waarschijnlijk (volgens de eigenaar) ontstaan door het jarenlang voeren van de vissen in die vijver met oa. vismeel van in het wild gevangen vissen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-9-2024 om 13:45, Tonskidutch zei:

hmm lijkt me lekker...

werkwijze / recept?

 

https://www.youtube.com/results?search_query=forel+in+de+oven

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

Even nog voor de goede orde @minplus dit recept is een uit de buurt van Stuttgart alwaar die toevoeging van ui citroen en kerrie helemaal uit de kunst smaakt voor nadere info https://forellenteich.net/angeln/stuttgart/

Waar het water nog echt zuiver is. En dat gold destijds ook voor Gulpen qua water kwaliteit nabij Maastricht waar je voor Hfl 2,50 een uurtje mocht vissen...

 

Wat het water van de Maas en Jeker betreft is dat danig vervuild door de Belgische industrieën dus zelf vangen zal minder aangeraden worden @gerrit B

Onlangs was het nog op het Journaal dat er veel teveel PFAS in het Maaswater zit.

Maar ja waar zit geen PFAS in... :blink:

 

Die site kende ik nog niet maar heb diverse combinaties geprobeerd want forel is met puitaal mijn favoriete vissoort. Ze waren allemaal heerlijk maar je proeft de forel zelf het best zonder extra toevoegingen is onze ervaring. Sommige dingen hebben geen of nauwelijks toevoegingen nodig.

Erg veel gegeten in Zuid Frankrijk en aan de Sûre in Luxemburg waar ze in kristalhelder water voor je tent zwommen. En een paar tijdens electronenmicroscopie waar ik de epifyse van forellen uit eigen kweek moest onderzoeken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 21-9-2024 om 13:07, Tonskidutch zei:

Nu had ik op vrijdag eens zin in een regenboog Forel met gebakken aardappel schijfjes.

Ja dus ook gekocht, een verse. (tja wat is vers tegenwoordig) Onze Gulpener Forel vijvers zijn er helaas niet meer...

 

Kieuwen rood en ogen helder van kleur. Gevulde buikruimte met een paar ringetjes ui en kerrie poeder. Een schijfje biologische Citroen ook in de buikholte.

snufje zout en witte peper over beide zijden

 

Op een zijde 3 minuten in de hete boter, dan op de andere zijde 2 minuten braden met de huid er nog aan. Gelijktijdig gestart stonden de voorgekookte aardappel schijfjes ook in een pan met boter.

Echter dat duurt langer. Minstens 15 minuten.

 

De Forel van de huiden ontdoen was heel makkelijk en het visvlees van de graten/karkas halen met een vork was ook heel soepeltjes.

Nu komt het tijdverschil... Dat visvlees koelt dus snel af. Ik dacht dan leg ik het bovenop in de pan met die aardappelschijfjes.

Niet "state of the Art" maar heeft gewerkt.

Volgende keer de aardappels eerder aanbraden dus.

 

Maar het smaakte weer echt lekker. Forel is toch wel duur maar heel lekker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...