Racer009 Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september (aangepast) Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar ik snap nog altijd niet het verschil tussen signaalsterkte en signaalkwaliteit. Mijn situatie is de volgende: op Astra 28.2 heb ik op alle zenders 100% sterkte maar op sommige zenders 80% kwaliteit en op sommige amper 35%, en toch heb ik perfect beeld op alle zenders. Wie kan er mij in verstaanbare taal uitleggen hoe dat zit? 22 september aangepast door Racer009
astro iris Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september Ik ga het even proberen in verstaanbare taal. Bij normale weersomstandigheden zie je inderdaad geen verschil, echter bij hevige regenval zal je rapper beelduitval hebben op die mindere ontvangst transponders. 1
Racer009 Geplaatst: 22 september Auteur Geplaatst: 22 september 3 minuten geleden, astro iris zei: Ik ga het even proberen in verstaanbare taal. Bij normale weersomstandigheden zie je inderdaad geen verschil, echter bij hevige regenval zal je rapper beelduitval hebben op die mindere ontvangst transponders. Ok maar waar zit het verschil in sterkte en kwaliteit? Wat maakt de sterkte en kwaliteit? Het materiaal (kabel, lnb, schotel..) of hoe goed of slecht de schotel afgericht is?
Mimisiku Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september De signaalsterkte is de ontvangststerkte van het signaal (de draaggolf). Daarin zit het gemoduleerde signaal. Dit wordt eruit gefilterd. Het verschil tussen de ruis en het feitelijke signaal bepaalt dan de kwaliteit. Hoe minder ruis des te beter de kwaliteit. Je kunt dus gewoon volle bak ruis ontvangen met 0 kwaliteit of bijna geen ruis met 100% signaal. De ruis wordt bepaalt door diverse externe verstoringen (regen, temperatuur, blokkade van het signaalpad etc) en niet te vergeten het uitzendvermogen van de transponder 1 Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD VU+Ultimo4K BTE, DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG 5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier
Sprietje Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september Nog eenvoudiger uitgelegd: Je hebt een draagbaar radiotje dat je wit gebruiken voor muziek bij een feestje achter in je tuin. Je hebt toevallig ook nog een megafoon, je weet wel zo'n toeter die ze gebruiken bij demonstraties. Die leg je voor de luidspreker van het draagbaar radiotje. Het geluid gaat nu veel harder, dus sterkte is veel beter maar de kwaliteit is om te janken ofwel kwaliteit bedroevend. 1
Racer009 Geplaatst: 22 september Auteur Geplaatst: 22 september 58 minuten geleden, Mimisiku zei: De signaalsterkte is de ontvangststerkte van het signaal (de draaggolf). Daarin zit het gemoduleerde signaal. Dit wordt eruit gefilterd. Het verschil tussen de ruis en het feitelijke signaal bepaalt dan de kwaliteit. Hoe minder ruis des te beter de kwaliteit. Je kunt dus gewoon volle bak ruis ontvangen met 0 kwaliteit of bijna geen ruis met 100% signaal. De ruis wordt bepaalt door diverse externe verstoringen (regen, temperatuur, blokkade van het signaalpad etc) en niet te vergeten het uitzendvermogen van de transponder Dus dat ik op ITV4 maar 37% heb ligt aan de transponder? Want op bv. Channel 5hd heb ik voor beiden 100%. 57 minuten geleden, Sprietje zei: Nog eenvoudiger uitgelegd: Je hebt een draagbaar radiotje dat je wit gebruiken voor muziek bij een feestje achter in je tuin. Je hebt toevallig ook nog een megafoon, je weet wel zo'n toeter die ze gebruiken bij demonstraties. Die leg je voor de luidspreker van het draagbaar radiotje. Het geluid gaat nu veel harder, dus sterkte is veel beter maar de kwaliteit is om te janken ofwel kwaliteit bedroevend. Kan ik dan iets doen om die kwaliteit omhoog te trekken? Want op andere zenders heb ik 100% voor beiden?
bellejt Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september zal dan itv 4HD zijn en dan mss ff lnb herinstellen want is scherper geworden Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Racer009 Geplaatst: 22 september Auteur Geplaatst: 22 september 1 uur terug, Sprietje zei: Nog eenvoudiger uitgelegd: Je hebt een draagbaar radiotje dat je wit gebruiken voor muziek bij een feestje achter in je tuin. Je hebt toevallig ook nog een megafoon, je weet wel zo'n toeter die ze gebruiken bij demonstraties. Die leg je voor de luidspreker van het draagbaar radiotje. Het geluid gaat nu veel harder, dus sterkte is veel beter maar de kwaliteit is om te janken ofwel kwaliteit bedroevend. Maar de kwaliteit is toch wel bijzonder goed hoor, zelfs met de 37%..
Mimisiku Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september Het kan zelfs zijn dat je LNB moeite heeft met deze frequentie.. Ik woon in West Nederland en 'pak' Astra 2 met 100% (18.6 dB) 1 Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD VU+Ultimo4K BTE, DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG 5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier
Racer009 Geplaatst: 22 september Auteur Geplaatst: 22 september Zojuist, bellejt zei: zal dan itv 4HD zijn en dan mss ff lnb herinstellen want is scherper geworden Hoe stel ik die opnieuw in dan?
bellejt Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september (aangepast) lnb mss wat draaien voor optimalisatie en herscannen.Hier ook gedaan en 5% winst 22 september aangepast door bellejt 1 Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Sprietje Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september (aangepast) De kwaliteit loopt achteruit als ze moeilijke transponderspecificaties gebruiken bijv. DVB-S2, 8PSK met fec 5/6 tegenover een makkelijke DVB-S, QPSK met fec 2/3, zie: 22 september aangepast door Sprietje
Codx Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september 43 minuten geleden, Mimisiku zei: Het kan zelfs zijn dat je LNB moeite heeft met deze frequentie.. Ik woon in West Nederland en 'pak' Astra 2 met 100% (18.6 dB) 100% van wat? 18.6 dB is een uitzonderlijk hoge waarde overigens. Fabrikanten moeten gewoon stoppen met die belachelijke procent waardes, want dat slaat nergens op. De ene geeft aan een perfecte ontvangst te hebben bij 40% en andere klaagt over uitval bij 90%. 1 SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Moderator ceesv Geplaatst: 22 september Moderator Geplaatst: 22 september Met andere woorden, een ontvanger is geen meetinstrument. De waarden zijn door software berekeningen verkregen uitkomsten. Ze zijn een indicatie, maar geen absolute waarde. Dat de ene transponder betere waarden geeft als een naastliggende transponder komt door de gekozen modulatie en fec, en hoe de software die waardeert. 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Codx Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september 10 minuten geleden, ceesv zei: Met andere woorden, een ontvanger is geen meetinstrument. De waarden zijn door software berekeningen verkregen uitkomsten. Ze zijn een indicatie, maar geen absolute waarde. Dat de ene transponder betere waarden geeft als een naastliggende transponder komt door de gekozen modulatie en fec, en hoe de software die waardeert. Nee dat is niet waar, je kunt prima vergelijken maar je moet wel dezelfde standaard gebruiken en geen procent waardes. En receivers zijn niet geijkt. Bovendien de modulatie en FEC waarde veranderen de ontvangt sterkte helemaal niet. Zou ook een beetje gek zijn toch.. Als de ontvangst drempel omhoog gaat door een FEC wijziging van 6.6. naar 7.9 dB C/N dan veranderd de ontvangst sterkte niet. Dus als jij eerder 11.5 dB C/N ontvangst had moet die dat nog steeds blijven. Alleen de (slecht weer) reserve wordt wel minder. Immers nu heb je maar 11.5 - 7.9 = 3.6 dB ipv 4,9 dB SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen