Ga naar inhoud


Bambu lab X1C printer - wat een schitterend apparaat!


Big fellow

Aanbevolen berichten

Na enige jaren een Ender 3v2 gebruikt te hebben, met een aantal upgrades over de jaren, wilde ik naar een snellere printer toe.

Eerst een klipper controller gekocht, de Sonic pad van creality, wat al een groot verschil maakte, en intussen ook al een direct drive extruder, wat ook hielp, maar toch nog niet iets wat echt "snel" was. 

Vanwege mijn goede ervaringen heb ik in eerste instantie gekeken naar de K1 (max) printer, maar daar waren veel wisselende reviews van.

 

Recent is er hier in de buurt een vestiging van een grote computer / electronica winkel geopend, en daar hadden ze de X1C in de aanbieding. 

Nog altijd een aardige klap geld, maar wel een erg complete set, inclusief de AMS welke automatisch printer filament wisselingen doet.

 

Na het uitpakken en opzetten, wat zeer eenvoudig was (uitermate geschikt voor beginners!), de "traditionele" benchy boot geprint. Ik heb daar het bijgeleverde filament voor gebruikt, wat automatisch wordt herkend door de AMS door middel van een RFid tag op de rol, en de instellingen worden automatisch aangepast door dit systeem. Het resultaat was een heel goede kwaliteit print, toch wel een 9/10, en supersnel. (Rond de 25 minuten)

 

Nu na een paar weken een aantal weken de printer in gebruik te hebben, ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn investering. Ik zie mijzelf geen andere printer kopen in de aankomende jaren. (Ik heb naast deze printers ook een grote resin printer, de elegoo Jupiter, dus ik ben voorzien 🙂)

 

Vandaag een 3 kleuren print in PLA gemaakt:

PXL_20240922_1313149572.thumb.jpg.34f5f4c06a3c9f5311654bcca92b6513.jpg

 

De printer heeft een PEI Platform met structuur, dus daarom is het oppervlak niet glad. (Filament was Elegoo Rapid PLA+ en Mika3D voor het blauw, dus niet eens Bambu lab filament met de RFid)

Ik kan niet anders zeggen dat de printkwaliteit uitmuntend is.

 

Ik kan iedereen deze printer aanraden. Wil je hoge kwaliteit, maar minder besteden, kijk dan naar de P1 serie van Bambu Lab. Die is bijna hetzelfde, maar kan een aantal materialen niet printen zonder aanpassingen.... 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is een deksel van een behuizing 😉 .

Ik doe vrij veel prototypes maken van functionele onderdelen.

Ook maak ik zo nu en dan demonstratie modellen voor mijn werk. Kan ik dan mooi wat voor rekenen, wat dan weer mijn materiaalkosten dekt. 

 

Deze printers zijn voor "makers", of voor mensen die een hobby hebben m.b.t. model figuren etc. 

 

Als je zelf niet ziet waarvoor je zo'n printer zou gebruiken, dan moet je er zeker geen eentje kopen!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...