Ga naar inhoud

9 okt weer zenders naar nieuwe satelliet

Sprietje

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden, Sprietje zei:

Astra 3B is een van de AstraAstra-communicatiesatellieten die eigendom zijn van en worden geëxploiteerd door SES, die in 2010 werd gelanceerd op de Astra,5-E-omlooppositie en digitale radio voor direct-to-home (DTH) en de satellite broadbandtweerichtingssatellietbreedbanddiensten van AstraConnect in Europa en het Midden-Oosten.

Misschien moet je de vertaling uitschakelen. Dit lees ik via jouw link:

Astra 3B is one of the Astra communications satellites owned and operated by SES, launched in 2010 to the Astra 23.5°E orbital position providing digital television and radio for direct-to-home (DTH), and the AstraConnect two-way satellite broadband services across Europe and the Middle East.

The satellite is also used to provide the one-way Othernet internet access service to Europe that, using small lightweight receiver stations, is designed to eventually provide news, weather, educational and other media to communities with no other access to the internet.[3]

Astra 3B was used by SES to broadcast its first demonstration Ultra-high-definition television (UHDTV) (8K) television signal in May 2018.

En als je dan goed kijkt:

launched in 2010 to the Astra 23.5°E orbital position

Word dat zo vertaald:

die in 2010 werd gelanceerd op de Astra,5-E-omlooppositie

Volgens mij heb je er een stukje uitgehaald🤷‍♂️

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

Inderdaad, de vertaling geeft heel wat anders aan. Dit is wel heel extreem.

Ik heb er niets uitgehaald. Het hele stuk is vertaald.

Maar neemt niet weg dat er vaak wel een testpositie is. Zo wordt de Astra 1P momenteel op 9,5 west gestes en zijn de Astra 2E, F en G op 43,5 oost getest.

In hetzelfde stukje lees je ook dit:

In the summer of 2023, Astra 5B was moved from 31.5° East to co-locate with Astra 3B at 23.5°E.[5][6] Subsequently, Astra 5B was renamed Astra 3C and broadcast channels on Astra 3B began to be transferred, prompting speculation that Astra 3B was reaching the end of its commercial life some two years short of the planned mission duration.[7][8]

Dus dat de Astra 3B zijn levensduur heeft bereikt is speculatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Mojo zei:

In hetzelfde stukje lees je ook dit:

In the summer of 2023, Astra 5B was moved from 31.5° East to co-locate with Astra 3B at 23.5°E.[5][6] Subsequently, Astra 5B was renamed Astra 3C and broadcast channels on Astra 3B began to be transferred, prompting speculation that Astra 3B was reaching the end of its commercial life some two years short of the planned mission duration.[7][8]

Dus dat de Astra 3B zijn levensduur heeft bereikt is speculatie.

Dat ligt er nogal aan hoe je het leest. In de zomer van 2023 zou het inderdaad 2 jaar eerder zijn dan de geplande 15 jaar. Maar het is in de zomer van 2025 wel 2 jaar later. Wanneer was de 5B op 23,5 oost en in principe inzetbaar om wat over te nemen? Hierin staat niets over de levensduur van 3B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, OFDM zei:

Dat ligt er nogal aan hoe je het leest. In de zomer van 2023 zou het inderdaad 2 jaar eerder zijn dan de geplande 15 jaar. Maar het is in de zomer van 2025 wel 2 jaar later. Wanneer was de 5B op 23,5 oost en in principe inzetbaar om wat over te nemen? Hierin staat niets over de levensduur van 3B.

De 5B is verplaatst om een andere dienst (EGNOS) beschikbaar te stellen op 23,5 oost. Nu alleen nog de plannen van SES zien te achterhalen. Kan me voorstellen dat ze Astra 3B andere plannen hebben voor inzet

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, OFDM zei:

De naam EGNOS kwam ik tegen in een overzicht maar is 5B dan niet uitsluitend voor TV verhuisd? Inzet 3B niet geostationair bedoel je?

Leesvoer: https://egnos.gsc-europa.eu/sites/default/files/documents/service_notice-26.pdf

Astra 3B kan voor van alles worden ingezet. Als is het maar om een bepaald recht in het ruimtesegment/frequentiegebied te kunnen behouden. Zoiets gebeurt nu ook met Türksat 6A. Die hangt nu gewoon een half jaar op 50 oost om straks naar 42 oost te verhuizen.

Astra 2A (1998) hangt niet voor de lol op 57 oost (inclined orbit) samen met NSS12

Stukje interessante historie van Astra 2A: https://en.wikipedia.org/wiki/Astra_2A

aangepast door Mojo
  • Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen