Ga naar inhoud


Geen bootloader na Linux installatie


BVerbakel

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb nog een oude laptop die ik wil gebruiken als reserve laptop en hobby project.

Nu staat er Windows 7 op (Windows 10 is te zwaar). Op zich geen probleem dat het niet meer ondersteund wordt voor hetgene ik er mee wil doen.

Nu wil ik er naast Windows 7 ook Linux op proberen.

Ik heb meerdere Linux distro's geprobeerd (Mint, Xububtu en Kubuntu). De voorkeur gaat uit naar Kubuntu, KDE ziet er wel chique uit. De installatie van alle versies gaat prima maar na de installatie krijg ik geen grub bootloader te zien, en kan ik dus niet kiezen tussen Windows en Linux. Ik heb in de installatie aangegeven dat ik Linux naast Windows wil installeren.

De laptop heeft 1 HDD opgedeeld in 2 NTFS partities. Nu heb ik voordat ik Linux ga installeren de tweede NTFS partitie met 200 GB verkleind en dit als "unallocated space" gelaten. De linux installatie gebruikt deze 200GB netjes als ext4 en de installatie gaat verder prima. Maar zoals eerder gezegd heb ik geen bootloader na de installatie. Dit probleem doet zich voor bij elke linux distro.

 

Ook heb ik geprobeerd om van tevoren een ext4 partitie met mount naar / aan te maken, maar dit is ook niet de oplossing.

Wat doe ik verkeerd?

 

Met vriendelijke groet,

Bart

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, BVerbakel zei:

Nu wil ik er naast Windows 7 ook Linux op proberen.

 

dus dual boot?

ik zou eerder een virtualbox kiezen

 

maar veel effectiever, omdat windows 7 echt onveilig is zou ik de Manjaro Plasma versie er op zetten en die HDD helemaal vers laten initialiseren en formateren. (maak gewoon op een extern medium een backup van je belangrijke data)

Ti Lascio Una Canzone

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...