Ga naar inhoud


FM-DAB combi antenne voor buiten


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Een vriend in NL zoekt een buitenantenne voor FM en DAB. Dus voor V pol. 
Mag 2 aparte aansluitingen hebben maar een combi aansluiting is ook goed. 
Moet rondom gevoelig zijn. 
Kan iemand wat aanbevelen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je zou een Groundplane antenne kunnen overwegen.

 

Antenne Ground Plane 61-1250 MHz

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 61 - 1250 MHz is wel erg veel. Bij zoveel breedbandigheid haal je eventueel ook veel andere ongewenste signalen binnen.
Dus een selectivere antenne zou wenselijk zijn.
Wat Sprietje al zei kom je aan 2 aparte antennes waarschijnlijk niet voorbij.
Ik ben ook al aan het zoeken geweest en kom dan op een variant uit voor de Duitse markt maar dat is H pol voor FM en V pol voor DAB.
Dus niet voor Nederland geschikt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens naar de fm/dab+ antenne van hama

Dat is wel een antenne met ingebouwde versterker.

 

Zelf heb ik de 6442A antenne, niet echt voor DAB+ maar geschikt voor FM en AM en die pakt blijkbaar toch ook een deel mee voor DAB.

Handige van deze antenne is dat je de versterking kunt regelen en soms kun je door de versterking hoger of juist lager te zetten betere ontvangst krijgen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat of een passieve DAB+ of FM antenne prima voldoet, kies een antenne uit voor het systeem wat je het belangrijkst vindt en het andere wordt er ook wel mee ontvangen. Zolang de antenne maar buiten komt te hangen verwacht ik dat het prima werkt.  

 

Ik heb een discone op een uitschuifbaar mastje staan. Dat werkt uitstekend voor FM en DAB+ en al het andere wat ik er mee ontvang. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Codx zei:

Ik denk dat of een passieve DAB+ of FM antenne prima voldoet, kies een antenne uit voor het systeem wat je het belangrijkst vindt en het andere wordt er ook wel mee ontvangen. Zolang de antenne maar buiten komt te hangen verwacht ik dat het prima werkt.  

 

Ik heb een discone op een uitschuifbaar mastje staan. Dat werkt uitstekend voor FM en DAB+ en al het andere wat ik er mee ontvang. 

Je gaat inboeten op signaal sterkte van ofwel fm of dab+, de laatstgenoemde zijn kortere golven.  Een FM antenne is qua lengte niet voor niets tot max 108 mhz  bruikbaar. Fm antennes met elementen zijn veel breder en langer en die voor dab+. Met een reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Schotelspeller zei:

Je gaat inboeten op signaal sterkte van ofwel fm of dab+, de laatstgenoemde zijn kortere golven.  Een FM antenne is qua lengte niet voor niets tot max 108 mhz  bruikbaar. Fm antennes met elementen zijn veel breder en langer en die voor dab+. Met een reden.

 

In de praktijk ga je daar heel weinig van merken. Of je moet het maximale er uit willen halen. Dan wordt het een ander verhaal maar dan kun je sowieso beter een yagi nemen, over het algemeen werkt het prima. Je moet het leven niet te moeilijk maken.  Je kunt voor elke band/freq een aparte antenne gaan neerzetten maar is dat de bedoeling?  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs aan twee losse dipolen is nog niet makkelijk aan te komen. Bij veel enkele dipolen voor DAB is de bevestigingsarm veel te kort met als gevolg dat de dipool maar 10-15cm van de mast zit. Dat is heel slecht voor een goede ontvangst. Kennelijk zijn deze antennes gemaakt om de dipool horizontaal te monteren want dan maakt het niet uit als die maar 10-15cm van de mast zit.
Ik ben slechts 1 DAB-dipool tegen gekomen die een voldoende lange bevestigingsarm heeft zodat de dipool verticaal gemonteerd kan worden en voldoende afstand van de mast heeft.
Een enkele verticale dipool antenne voor FM heb ik helemaal niet kunnen vinden, wel Yagi-antennes maar dan is het een richtantenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor verticale rondom ontvangst zonder richteffect is daarom een groundplane antenne op de top van de mast de beste oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet trouwens niet welke snuggere onverlaat het in Nederland voor elkaar gekregen heeft om de FM band polarisatie van horizontaal naar vertikaal heeft om weten te zetten.
Het geeft uitsluitend problemen voor ontvangst uit het buitenland. Vooral aan de grens met Duitsland.

Mijn vriend en ik zijn beide technisch goed op de hoogte. Zelfde jaargang en zelfde interesse voor HF techniek.
We bouwen veel zelf en dan weet je dat een goede antenne erg belangrijk is.
Ja, het kan zijn dat je op een bedmatras ook wel wat ontvangt maar dat is niet bevredigend.
Heb je een foute antenne dan heb je snel last van multipathing en dat kan tot hevige vervorming leiden. Zeker als de zender vlakbij je woonomgeving staat en een hoog vermogen heeft.
Daarom is een goede, voor de verkwensie geschikte antenne altijd optimaal.

Een groundplane antenne is van huis uit (theoretisch) 36 Ω. Daarom zijn de radialen onder een hoek van ca.45° aangebracht om de impedantie naar 50 Ω te verhogen en eigenlijk beter geschikt als zendantenne.

We kiezen voor 2 aparte dipolen. Gesloten of open.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik weet trouwens niet welke snuggere onverlaat het in Nederland voor elkaar gekregen heeft om de FM band polarisatie van horizontaal naar vertikaal heeft om weten te zetten.

Dat is hoofdzakelijk gedaan voor de radio's in de auto's. Bij horizontale polarisatie kun je als de de bocht om gaat ineens een veel slechtere ontvangst hebben. Bij verticale polarisatie en een schuin omhoogstaande autoantenne blijft de ontvangst nagenoeg gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...