Skoopy Geplaatst: 22 oktober Geplaatst: 22 oktober (aangepast) Ik vraag met af kan ik de bovenstaande LNB geschikt voor een 60cm schotel en 23,5E-19,2E (4,2 graden) ook gebruiken op een Big bisat. Deze schotel presteert niet veel beter dan een Triax 60. Op voorwaarde natuurlijk dat deze centraal in de opstelling staan. Locatie is Vlaanderen. Misschien een vraagje voor Sprietje? Zijn eventueel andere, dicht bij elkaar liggende satellieten die we kunnen ontvangen met deze duo LNB op de Big Bisat? 22 oktober aangepast door Skoopy
Moderator ceesv Geplaatst: 22 oktober Moderator Geplaatst: 22 oktober Deze ontvangstkop is compatibel met de standaard TV VLAANDEREN schotel van 64 cm. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 22 oktober Geplaatst: 22 oktober Beste Skoopy Nee, dat gaat echt niet lukken. Op een BigBisat moet de afstand in Vlaanderen tussen de Astra 19,2 en 23,5e 53mm zijn. De afstand van de twee koppen op een TV Vlaanderen duo-lnb is 38mm. Het verschil in afstand is dus maar liefst 15mm. Dit komt voor een belangrijk deel omdat de f/D-verhouding van een BigBisat een stuk groter is dan de f/D-verhouding van een CD/TV Vlaanderen-schotel. Maar waarom zou je een duo-lnb willen gebruiken naast een aantal enkele lnb's. Dat wordt alleen maar een stuk lastiger met de diseqc-switches.
minplus Geplaatst: 22 oktober Geplaatst: 22 oktober Waarbij een bigbisat 10x leuker is dan een triax 60. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Skoopy Geplaatst: 22 oktober Auteur Geplaatst: 22 oktober 3 uren geleden, Sprietje zei: Beste Skoopy Nee, dat gaat echt niet lukken. Op een BigBisat moet de afstand in Vlaanderen tussen de Astra 19,2 en 23,5e 53mm zijn. De afstand van de twee koppen op een TV Vlaanderen duo-lnb is 38mm. Het verschil in afstand is dus maar liefst 15mm. Dit komt voor een belangrijk deel omdat de f/D-verhouding van een BigBisat een stuk groter is dan de f/D-verhouding van een CD/TV Vlaanderen-schotel. Maar waarom zou je een duo-lnb willen gebruiken naast een aantal enkele lnb's. Dat wordt alleen maar een stuk lastiger met de diseqc-switches. Dat is best interessant. Ik was me niet bewust van het verschil in F/D verhouding, en de gevolgen voor de afstand. Dan is die DUO LNB misschien geschikt voor 13E en 16E te combineren de Big Bisat? Op dit moment doe ik dat met een Alps LNB en een Megasat, die laatste met beperkte regenreserve. Een monoblok heeft dat nadeel niet, en dat is een reden waarom ik dit overweeg. Ik ken de serieschakeling van Diseqc switches. Ik heb 1.1 in serie staan een duoblok met 1.0, en dat werkt perfect.
a33 Geplaatst: 22 oktober Geplaatst: 22 oktober 3 uren geleden, Sprietje zei: .... omdat de f/D-verhouding van een BigBisat een stuk groter is dan de f/D-verhouding van een CD/TV Vlaanderen-schotel. Het lijkt me dat de f/D-verhoudingen, als maat/indicatie voor bijvoorbeeld de 'openingshoek' van een schotel (en benodigde illuminatiehoek van de LNB), hier helemaal niets mee te maken hebben. Die zijn voor alle offsetschotels vergelijkbaar, multifeed of niet, meestal zo ergens in de buurt van 0.60-0.65. (NB "Openingshoek" gebruik ik hier niet als een gebruikelijke nederlandse vertaling van Beam Width Angle, maar als vertaling van "opening angle" van een schotel. Dat is in de nederlandse taal een beetje verwarrend.) Bij multifeed LNB-afstandberekeningen gaat het om de effectieve brandpuntsafstand van een schotel, zeg maar jouw "maat-X", of die groter is of kleiner. Niet om de f/D-verhoudingen. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober (aangepast) Opnieuw. 23 oktober aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 9 uren geleden, a33 zei: Het lijkt me dat de f/D-verhoudingen, als maat/indicatie voor bijvoorbeeld de 'openingshoek' van een schotel (en benodigde illuminatiehoek van de LNB), hier helemaal niets mee te maken hebben. Die zijn voor alle offsetschotels vergelijkbaar, multifeed of niet, meestal zo ergens in de buurt van 0.60-0.65. Groet, A33 Nee, dat is niet waar. Multifeedschotels hebben meestal een grotere f/D-verhouding om meer afstand te creëren tussen de lnb's. Waar normale offsetschotels een f/D-verhouding hebben van tussen de 0,6 en 0,65, ligt dat bij multifocusschotels meestal rond de 0,7. Zou je bij een normale schotel een f/D-verhouding van 0,7 hebben, dan gaan de standaard lnbf's over de rand van de schotel kijken en gaat dat stoorsignalen opleveren, bij een multifeed-schotel heb je daar geen last van omdat de lnbf daar niet over de rand van de schotel kijkt.
Skoopy Geplaatst: 23 oktober Auteur Geplaatst: 23 oktober Ik stel vast dat de Megasat en Alps LNB op dit moment exact 38mm uit elkaar staan. Maar dat geeft slechte ontvangst op 16E (Megasat). Dus we proberen of dit beter gaat met de duo tv-vlaanderen LNB.
Oplossing Sprietje Geplaatst: 23 oktober Oplossing Geplaatst: 23 oktober 12 uren geleden, Skoopy zei: Dat is best interessant. Ik was me niet bewust van het verschil in F/D verhouding, en de gevolgen voor de afstand. Dan is die DUO LNB misschien geschikt voor 13E en 16E te combineren de Big Bisat? Op dit moment doe ik dat met een Alps LNB en een Megasat, die laatste met beperkte regenreserve. Een monoblok heeft dat nadeel niet, en dat is een reden waarom ik dit overweeg. Ik ken de serieschakeling van Diseqc switches. Ik heb 1.1 in serie staan een duoblok met 1.0, en dat werkt perfect. Beste Skoopy Voor de ontvangst van de 13e en 16e op een BigBisat is de afstand van een duo-lnb wel juist. De afstand op de BigBisat moet zijn 37,5mm terwijl de afstand van de 2 koppen 38mm is. Die afwijking is dus te verwaarlozen. Maar, bij een CD/TV Vlaanderen duo-lnb staat de antennes schuin in het block. Dit is gedaan vanwege de 7,5° pré-skew van de Astra-satellieten. Maar de Eutelsat satellieten hebben geen pré-skew van 7,5 graad zoals de Astra satellieten maar een pré-skew van 3,5 graad. Dat is dus een afwijking van 4 graden. Dat gaat dus zeker wel lukken maar je moet er dus rekening mee houden dat de antennes van beide satellieten dus 4 graden verkeerd staan. Maar beter een antenne die 4 graden verkeerd staat dan een smalle kop die veel signaal verliest als er regendruppels op zitten. 1
a33 Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 2 uren geleden, Sprietje zei: Nee, dat is niet waar. Multifeedschotels hebben meestal een grotere f/D-verhouding om meer afstand te creëren tussen de lnb's. Waar normale offsetschotels een f/D-verhouding hebben van tussen de 0,6 en 0,65, ligt dat bij multifocusschotels meestal rond de 0,7. Zou je bij een normale schotel een f/D-verhouding van 0,7 hebben, dan gaan de standaard lnbf's over de rand van de schotel kijken en gaat dat stoorsignalen opleveren, bij een multifeed-schotel heb je daar geen last van omdat de lnbf daar niet over de rand van de schotel kijkt. Ik zie dat nog steeds niet voor me. Dus maar even een paar vraagjes: 1. Betekent dit dat je voor multifeedschotels een andere formule gebruikt voor de LNB-afstanden? Niet met "Maat-X" erin, maar met f/D erin? Of met "Maat-X", met een correctiefactor? 2. Welke maat neem jij voor de D, in de f/D van een multifeedschotel? 3. Tussen 0.7 en 0.60-0.65 is het zo'n 10% verschil. Tussen 38mm en 53mm is het gauw zo'n 30% verschil. Dit afstandsverschil van 15mm, dus 30%, komt voor een belangrijk deel door het f/D verschil van 10%, schrijf je in je post hierboven. Hoe moet ik dat voor me zien, dat 10% verschil leidt tot 30% verschil? Wordt het verschil in f/D van 10% driedubbel gekwadrateerd of zo, om tot 30% verschil in afstand te komen? Of bedoel je met "komt voor een belangrijk deel" dat 10%punt van die 30% het belangrijke deel is: dus dat slechts éénderde deel van het afstandsverschil tussen de LNBs verklaard wordt door het f/D-verschil? (En waar zit dan het overige tweederde verschil in?) Zoals ik het mij voorstel zit het namelijk zo: Bij multifeedschotels platten ze de boven-en onderkant een beetje af, ten opzichte van gewone paraboloide schotels. Desondanks wordt de D (van de f/D) ontnomen aan de hoogte van de schotel, gezien vanuit de boresight richting. Oftewel: de hoogte van de schotel, maal de cosinus offsethoek; zoals dat ook voor de D van gewone paraboloide schotels geldt. Bij gelijkblijvende f leidt de afgeplatte hoogte dan tot een iets grotere f/D. Maar: de f is dan niks veranderd. Ik zou dus verwachten, dat de f van de Big BiSat gewoon groter is dan de f van de CD/TVV schotels. En dat dat het afstandverschil tussen deLNBs verklaart. Ik zie met belangstelling je antwoorden op bovenstaande vragen tegemoet. 🙂 Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober Bij de 2 meest bekende multifeedschotels zoals de Wavefrontier en de Cahors BigBisat is er een calculator en een schaalverdeling op de rail. Om de afstanden van de lnb's te bepalen hoef ik dus niet zelf aan het rekenen te slaan. Bij alle overige schotels gebruik ik graadradialen en "maat X". Van flink wat schotels weet ik maat "X". Gaat het om een schotel waarvan ik maat "X" niet weet, dan herleid ik die van een schotel waarvan ik die maat wel weet en corrigeer ik die met de diameter van de schotel en de f/D-verhouding.
Skoopy Geplaatst: 23 oktober Auteur Geplaatst: 23 oktober Inderdaad betere ontvangst op 16E, ik heb de duo lnb wel een klein beetje tegenwijzerszin moeten draaien (van achter de schotel kijken naar de LNB gekeken). Bedankt om me op die Pré-kew te wijzen! Het is nodig dit te compenseren op de 16E, op de 13 maakt dat niet veel uit, die is krachtig genoeg!
Skoopy Geplaatst: 23 oktober Auteur Geplaatst: 23 oktober @sprietje Volgens Dishpointer heb ik -9.2 skew op mij locatie, --9.3 voor 16E - 7.3 voor 23.5 dus idealiter -2,5 graden tegen wijzerzin. Juist?
a33 Geplaatst: 23 oktober Geplaatst: 23 oktober 10 uren geleden, Sprietje zei: Bij de 2 meest bekende multifeedschotels zoals de Wavefrontier en de Cahors BigBisat is er een calculator en een schaalverdeling op de rail. Om de afstanden van de lnb's te bepalen hoef ik dus niet zelf aan het rekenen te slaan. Bij alle overige schotels gebruik ik graadradialen en "maat X". Van flink wat schotels weet ik maat "X". Gaat het om een schotel waarvan ik maat "X" niet weet, dan herleid ik die van een schotel waarvan ik die maat wel weet en corrigeer ik die met de diameter van de schotel en de f/D-verhouding. OK, dat betekent dus dat er dan ook geen basis overblijft voor de (jouw) argumentatie, dat het verschil in afstand tussen LNBs "voor een belangrijk deel" komt door verschillen in f/D-verhoudingen van de schotels. Anders had je de antwoorden op mijn vragen zo kunnen geven. Het gaat echt alleen maar om de effectieve brandpuntsafstanden, zoals ik al schreef: Op 22-10-2024 om 22:16, a33 zei: Bij multifeed LNB-afstandberekeningen gaat het om de effectieve brandpuntsafstand van een schotel, zeg maar jouw "maat-X", of die groter is of kleiner. Niet om de f/D-verhoudingen. Al het andere is mis-informatie. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen