Ga naar inhoud

TV Vlaanderen DUOLNB bruikbaar op Visiosat Big Bisat

Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helemaal geen mis-informatie.
De f/D-verhouding gebruik ik alleen als ik van een bepaald type schotel maat "X" niet ken en deze ga relateren aan schotels waarvan ik die maat wel heb.

Maar weet je wat mis-informatie is, het afstellen van de lnb's op een Maximum E-85. Ook een multyfocus schotel dus maar daar is de schaalverdeling op de rail puur gebaseerd op de positie van de satelliet op de Clarkebelt. Alsof het niet uitmaakt of je de signalen ontvangt recht onder de satelliet of heel schuin van opzij van de satelliet en alsof het geen verschil uit maakt of je nu in het hoge noorden woont of in het diepe zuiden. Daar is de afstelling volgens de schaalverdeling niet meer dan een grove indicatie van waar de lnb's moeten staan. Bij die schotel gebruik ik dus ook de zogenaamde maat "X" om de lnb's wel op de juiste positie te zetten.

Geplaatst:
Op 23-10-2024 om 10:51, Sprietje zei:

Beste Skoopy

Voor de ontvangst van de 13e en 16e op een BigBisat is de afstand van een duo-lnb wel juist. De afstand op de BigBisat moet zijn 37,5mm terwijl de afstand van de 2 koppen 38mm is. Die afwijking is dus te verwaarlozen. Maar, bij een CD/TV Vlaanderen duo-lnb staat de antennes schuin in het block. Dit is gedaan vanwege de 7,5° pré-skew van de Astra-satellieten. Maar de Eutelsat satellieten hebben geen pré-skew van 7,5 graad zoals de Astra satellieten maar een pré-skew van 3,5 graad. Dat is dus een afwijking van 4 graden. Dat gaat dus zeker wel lukken maar je moet er dus rekening mee houden dat de antennes van beide satellieten dus 4 graden verkeerd staan. Maar beter een antenne die 4 graden verkeerd staat dan een smalle kop die veel signaal verliest als er regendruppels op zitten.

antennes schuin.JPG

enig idee of de Pre-skew het geval is voor een mono block van Strong?

LNB Monoblock Twin 4.3º   SRTL772  2 outputs of 4.3º
'designed to simultaneously receive 2 satellites at a focal length of 4.3º degrees on antennas 80cm in diameter'
Geen datasheet te vinden op het internet.  (moest deze pré-skew er al in gedocumenteerd zijn)

Geplaatst: (aangepast)

Dat past sowiezo niet omdat het een lnb is voor een schotel van 80cm.

Of een monoblock of duo-lnb berekend is op de pré-skew wordt nooit vermeld in de specificatie. Je zult de plastic kappen zelf moeten verwijderen om het te kunnen zien. Dat heb ik bij tientallen monoblocken en duo-lnb's gedaan.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ja idd is voor 80cm, heb hem gisteren gemonteerd op een Triax 80. (23,5-19,2)
Vraag me af of ik op dit monoblok moet rekening houden met net verticaal gemonteerde antennes voor Astra.  (is geen TVvlaanderen of Canal+ branded antenne)  En ik vind geen technishce informatie over deze pré-skew
Ik heb alleen maar een Bieper, en moet een eind heen en weer lopen tot aan de TV om de DB's ontvangst en de signaalkwalitieit te zien.
Bovendien heb ik al gemerkt dat je een LNB perfect kan afstellen voor een Verticale transponder, om daarna vast te stellen dat Horizontaal niet goed staat.
(horizontaal en vertical lijken in sommige LNB's niet in een hoek van 90graden te staan😔)

Geplaatst:
13 minuten geleden, Sprietje zei:

Dat past sowiezo niet omdat het een lnb is voor een schotel van 80cm.

Of een monoblock of duo-lnb berekend is op de pré-skew wordt nooit vermeld in de specificatie. Je zult de plastic kappen zelf moeten verwijderen om het te kunnen zien. Dat heb ik bij tientallen monoblocken en duo-lnb's gedaan.

Ah je hebt bericht aangepast.  Ok, we gaan een werkende LNB, niet nodeloos openen.   Vreemd dat ze dat nooit in een Datasheet vermelden.

Geplaatst:
13 minuten geleden, Skoopy zei:

Vreemd dat ze dat nooit in een Datasheet vermelden.

Het is een monoblock als beide antennes recht in het block gemonteerd zijn.

Het is een duo-lnb als de afstand van de 2 satellieten 4,3 graden is en de antennes schuin gemonteerd zijn rekening houdend met de pré-skew van de satellieten.

De praktijk is dat ze het soms een monoblock noemen terwijl het een duo-lnb is en andersom. De enige manier om er achter te komen is het block open maken.

Geplaatst:
17 uren geleden, Skoopy zei:

@sprietje
Volgens Dishpointer heb ik -9.2 skew op mij locatie,

--9.3 voor 16E

- 7.3 voor 23.5

dus idealiter -2,5 graden tegen wijzerzin.  Juist?

Nee. Een monoblock of duo-lnb zul je horizontaal moeten monteren zodat beide koppen even hoog op de rail staan.

Geplaatst:
16 uren geleden, Sprietje zei:

Nee. Een monoblock of duo-lnb zul je horizontaal moeten monteren zodat beide koppen even hoog op de rail staan.

Ik begrijp je redenering, maar in dit geval heb ik dan geen ontvangst van bepaalde zenders op 16E  zoals transponders op 8PSK 4/5 en 5/6,  2,5 graden tegenwijzerszin zorgt voor ontvangst, terwijl ik geen transponders mis op 13E.

Geplaatst:
Op 24-10-2024 om 08:59, Sprietje zei:

Helemaal geen mis-informatie.
De f/D-verhouding gebruik ik alleen als ik van een bepaald type schotel maat "X" niet ken en deze ga relateren aan schotels waarvan ik die maat wel heb.

Dat geloof ik best, dat je de f/D-ratio gebruikt om vergelijkenderwijs een schatting van jouw "maat-X" te berekenen, van een verder onbekende schotel.

Maar daarmee is niet gezegd, dat die f/D-verhouding ook van invloed is op LNB-afstandberekeningen, of (sterker nog) dat het afstandsverschil tussen de LNBs "voor een belangrijk deel (komt) omdat de f/D-verhouding van een BigBisat een stuk groter is dan de f/D-verhouding van een CD/TV Vlaanderen-schotel" (jouw tekst).

Dat lijkt mij nog steeds mis-informatie, en ik snap niet hoe je erbij komt. Je hebt mijn vragen daarover niet beantwoord.

Hoe het wel zit, heb ik in mijn eerdere reacties proberen te beschrijven.

Jij hebt recht op jouw overtuiging, natuurlijk.

Ik heb gereageerd, omdat ik dat onjuiste informatie vond (en vind).

Vanaf hier moeten de lezers zelf maar kijken, hoe ze denken dat het zit.

Groet,

A33.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Beste a33

Ik heb geen antwoord op je vragen gegeven omdat die niet relevant waren voor mijn berekeningen. Verder mag het duidelijk zijn dat de diameter van een multifocusschotel minder makkelijk te bepalen is dan van een gewone schotel.
Gelukkig heb ik nog nooit iemand teleur hoeven stellen dat mijn berekeningen omtrent de afstanden van de lnb's die ik berekend heb niet klopte.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen