Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Ik wil mijn oude thin client gaan vervangen voor een nieuwe fanless HA server maar ik wil geen raspberry.

Wat is een aanrader? Wat hebben jullie en waarom heb je dit gekozen?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Asus NUC maar die zijn vrij prijzig misschien een beelink mini pc ?  Of 2e hands dan kun je wel een NUC scoren voor een redelijk bedrag. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Beheerder
Geplaatst:

Home assistant green.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Als je een Intel Nuc wil hebben met HA voorgeïnstalleerd ben je € 189,90 kwijt.

Vroeger had ik een Raspberry maar dat was tobben met de sd-kaartjes en voeding.

Daarna een Asus Gigabyte, die is ook gesneuveld. En met Intel Nuc heb ik 2 hele

goede ervaringen mee.

Spec's;

Intel Mini PC Celeron Jasper Lake. Home Assistant geïnstalleerd 8Gb Memory, 128 GB SSD.

Ik weet niet zeker of deze fanless is, ik denk het wel maar aan denken heb je niets.

Ik heb (slechts) 3 hardware uitbreidingen, Zigbee, RX 433 en PI meter.

Totaal geheugengebruik 20 GB.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

• Beheerder
Geplaatst:

Home Assisant Green is specifiek voor HA gemaakt, fanless, behoorlijk vlot en kost €129,00 vanuit NL verstuurd.

Zelf draai ik ook op een hele vlotte NUC met proxmox en talloze andere VM's, maar dat is niet wat jij vraagt. Dat kost ook een pak meer geld en moeite.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

De Green heeft alleen maar 2 USB poorten dan zou ik al tekort komen (maar alles is op te lossen);

https://tweakers.net/reviews/11650/home-assistant-green-twee-stekkers-erin-en-het-draait.html

De Intel heeft er 4.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

• Beheerder
Geplaatst:

Klopt, het is echter geen NUC maar een Chinese clone van een NUC en volgens mij zit daar wel gewoon een fan in (de eis was fanless).

Ik zeg niet dat het een slechte NUC clone is, maar meestal zijn de componenten in zo'n nep NUC wel van mindere kwaliteit.

• Moderator
Geplaatst:

Als ik een nuc koop hoef het geen nieuwe te zijn toch?

Wat zou dan de vereiste zijn voor een snelle 2e handsje?

Ik heb nu een hp  thinclient dus ik kan er alleen maar op vooruitgaan 😀

Ik wil er zo'n 200 voor uitgeven. 250 euro is me pijngrens

Geplaatst: (aangepast)
22 uren geleden, Michel zei:

Klopt, het is echter geen NUC maar een Chinese clone van een NUC en volgens mij zit daar wel gewoon een fan in (de eis was fanless).

Ik zeg niet dat het een slechte NUC clone is, maar meestal zijn de componenten in zo'n nep NUC wel van mindere kwaliteit.

Dat het geen NUC is, betwijfel ik. Voor wat betreft de fan heb je gelijk, dat heb ik nagevraagd.

@Matchless

Uiteraard kun je gaan voor een 2e hands. 

Maar gezien ik heb lopen tobben met installeren van HA (ligt aan mij hoor)

zou ik voor "voorgeínstalleerd" gaan. Dus mijn beleving.

aangepast door Con

• Beheerder
Geplaatst:

Het is geen NUC, dat is 100% zeker, anders had er wel Intel NUC en een typenummer in de beschijving gestaan. Er staat ook nergens Intel op en het lijkt op geen enkel NUC model van Intel.

image.png

• Beheerder
Geplaatst:

De winkel heeft hier handig het Beelink merkstickertje weg gephotoshopped. Dit is gewoon een Beelink Mini PC (intel NUC clone).

Hier staat ie op een bekende Chinese webshop. Over het algemeen is de kwaliteit redelijk, maar zit er wel vaak geheugen,  ssd en fans  van mindere kwaliteit in. Het zou kunnen dat de NL shop daar beter geheugen of ssd in stopt, dat weet ik niet, maar aan de prijs te zien, zou ik daar niet te veel op hopen.

CleanShot 2024-10-31 at 10.05.39.png

Geplaatst:

Je hebt Mini Pc's / Micro Computers / Thin Client van diverse merken. Meestal te vinden met speciale stroombesparende Intel Core erin die dus normaal geen actieve ventilatie nodig heeft. (maar bedenk zonder actieve ventilatie in een gesloten kastruimte plaatsen is helemaal geen ventilatie)

Voorbeeldje HP thin client die nog heel veel voorkomt in de tweedehandsmarkt https://www.huizebruin.nl/home-assistant/home-assistant-installeren-op-een-thinclient/

Kant en klaar kan makkelijk zijn maar of je dan ook weet of het allemaal betrouwbaar is? Ik denk aan China Huawei en clones met nare firmware erop.

Coles Corner

Richard Hawley

• Moderator
Geplaatst:

Ik heb nu een thin client draaien nl een oude hp compaq 8300 usdt.

Omdat ik me verloofde tevreden wil houden wil ik een stabielere installatie bouwen. Nu heb ik met die client constant uitval of connectie problemen.

@Michel is het dan niet gewoon oplichting? Lijkt een beetje op de cloon dreambox ellende 😟

• Beheerder
Geplaatst:
1 uur terug, Matchless zei:

Ik heb nu een thin client draaien nl een oude hp compaq 8300 usdt.

Omdat ik me verloofde tevreden wil houden wil ik een stabielere installatie bouwen. Nu heb ik met die client constant uitval of connectie problemen.

@Michel is het dan niet gewoon oplichting? Lijkt een beetje op de cloon dreambox ellende 😟

Nee, waarom? Er staat nergens dat het een NUC is. Ze noemen het een '[Winkelnaam] Intel MiniPC Celeron N5095 met Home Assistant', waarbij Intel slaat op de processor. Ik denk niet dat hier patenten worden geschonden, maar dat is aan Intel, die inmiddels zelf geen NUC's meer maakt volgens mij.

Als je geen gedonder wilt en er alleen HA op gaat draaien, zou ik nogmaals die Home Assistant Green kopen. Dat werkt gewoon en vreet maar heel weinig stroom.

Home Assistant Green is a smart home hub designed to run Home Assistant. It comes with a preinstalled Home Assistant operating system. Because smart home hubs usually run around the clock, Green has a low power consumption: under heavy load, it uses ~3 W, 1.7 W when idle. No custom hardware components required.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen