Ga naar inhoud

Is het ontvangstprobleem door de overgang van Astra 3C naar eastbeam te verhelpen?

elnero

Aanbevolen berichten

Ik verloor onlangs van dag op dag een aantal zenders waaronder Channel National Geographic Wild HD DUT , StingrayC music e.a. op Astra 23.5 East 12090V 29900 3/4  🫢. Ceesv wees me erop dat deze en andere zenders op 9 oktober omgezet werden naar de East beam van Astra 3C en daardoor hier in Tarragona de melding krijg "afstemmen mislukt". 

Mn vraag is of dit euvel evt. kan worden verholpen met een install-aanpassing aan mn 4e LNB Twin Black Ultra op Astra 23.5 op de Bigmat of op een andere manier.

Hiervoor werd ik aangeraden om es via dit forum en Sprietje langs te gaan . Dus bij deze 🙏.

Dank bij voorbaat El

• Like 1

VU+ Duo2 (A° 2016) en Vu+ Ultimo 4K (A° 2019) - Cahors Big BiSat en 4x LNB Twin Black Ultra / Openpli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het bericht van de overplaatsing van genoemde zenders naar de Astra 3C-oostbeam. Het bericht is niet van Ceesv maar van Sprietje:

Aan de Costa Calida is de oostbeam niet meer te ontvangen met een schotel van 120cm. In Tarragona heb je wat meer signaal maar waarschijnlijk zul je een grotere schotel nodig hebben.
Welke schotel heb je nu?

Ik heb Canal Digitaal 2 weken geleden gebeld of ze een oplossing hebben voor dit probleem. Ze lieten blijken dat ze niet eens wisten dat de Astra 3C 2 verschillende footprints had, een westbeam en een oostbeam. Ze zeiden dat ik die zenders maar via internet moest bekijken. Ik vroeg toen of ze enig idee hadden waarom ik via de satelliet keek. Ik vertelde dat hier in Spanje het internet erg instabiel is en ik daarom via de satelliet kijk en via internet geen oplossing is. Verder konden ze niets voor me betekenen.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel zeker dat Canal Digitaal voor Sprietje nul interesse heeft om daar wat aan te doen. 
Ze zullen met dit besluit niet over één nacht ijs gegaan zijn en deze beslissing heeft wel degelijk voeten in aarde. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit zat er iets moois in de lucht...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sprietje zei:

Hier is het bericht van de overplaatsing van genoemde zenders naar de Astra 3C-oostbeam. Het bericht is niet van Ceesv maar van Sprietje:

Aan de Costa Calida is de oostbeam niet meer te ontvangen met een schotel van 120cm. In Tarragona heb je wat meer signaal maar waarschijnlijk zul je een grotere schotel nodig hebben.
Welke schotel heb je nu?

Ik heb Canal Digitaal 2 weken geleden gebeld of ze een oplossing hebben voor dit probleem. Ze lieten blijken dat ze niet eens wisten dat de Astra 3C 2 verschillende footprints had, een westbeam en een oostbeam. Ze zeiden dat ik die zenders maar via internet moest bekijken. Ik vroeg toen of ze enig idee hadden waarom ik via de satelliet keek. Ik vertelde dat hier in Spanje het internet erg instabiel is en ik daarom via de satelliet kijk en via internet geen oplossing is. Verder konden ze niets voor me betekenen.

Dank Sprietje voor je respons,

even ter info: Costa calida ligt 500 km en meer lager dan waar ik ben. Hier zijn we slechts op  een 70tal km langs de kust beneden Barcelona city.

We draaien al zes jaar op een Cahors Bigmat met 4 twins Black ultra afgesteld op 13/19/23 en 28 en zonder problemen (tenzij uitzonderlijk bij hevig onweer naturlijk). Van daar mn bedenking en vraag of een lichte aanpassing (herinstelling) na de verplaatsing van 23 B/C op eastbeam  zou helpen. De gegevens vind ik nog wel op basis van gegevens uit Quickstart (heb ik hier nog op mobile) tenzij er betere apps of jij betere/ de juiste afstellings-gegevens hebt. Een grotere sat had niet onmiddelijk  in gedachten.

Terzijde. Je verantwoording van de internetkwaliteit in Spanje is de weergave van de werkelijkheid, op uitzondering van grootsteden. Meer dan 85% doet het nog met telefoonlijnen of in the air. en dit laatste is haalbaar zolang je  je rond autovias of autopistas bevindt. En internet via sateliet is bij wijze van spreken onbetaalbaar.

Groeten en bij voorbaat dank,

El

VU+ Duo2 (A° 2016) en Vu+ Ultimo 4K (A° 2019) - Cahors Big BiSat en 4x LNB Twin Black Ultra / Openpli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Big Bisat dus. Hoe heb je dat gedaan? De afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet in Tarragona 54mm zijn. De koppen van de Inverto Black Ultra zijn 59mm. Dan staan de 2 lnb's dus 5mm te ver van elkaar. Dan kan de schotel dus niet op beide satellieten goed staan uitgericht.

BigBisat Tarragona.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Volgens de footprint die Canal Digitaal heeft gegeven, heb je in Tarragona een schotel nodig van 90cm om de oostbeam van de Astra 3C te kunnen ontvangen. Dat is een stuk groter dan een Big Bisat.

Dus schoteltje erbij zetten of inruilen voor een 120cm en daar alle LNB's op plaatsen

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is alleen dat ik geen enkel vertrouwen het in de footprint van Canal Digitaal en eigenlijk ook niet in de footprint van SES-Astra. Het zijn allemaal te optimistische kaartjes die je moeten doen geloven dat het allemaal wel mee valt met de achteruitgang van het signaal. Je zult het zelf uit moeten testen welk formaat schotel je nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen