Sprietje Geplaatst: 3 november Auteur Geplaatst: 3 november Het staat niet voor niets in de reglementen want het is jaren geleden ook al gebeurt en daarom is er een artikel over opgeschreven in het reglement.
Con Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november 17 minuten geleden, Sprietje zei: Het staat niet voor niets in de reglementen want het is jaren geleden ook al gebeurt en daarom is er een artikel over opgeschreven in het reglement. Het is een beetje discutabel. Ik heb uiteraard geen notie hoeveel lucht er in zo'n band gaat met welke druk maar... Bij een lege band is sowieso water aanwezig in die lucht van de band. 1 m3 lucht bevat (héél grof) 10 gram water bij atmosferische druk. Dus als je met lucht gaat vullen komt er sowieso water bij. Onder druk stop je meer lucht in de band en dus water. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november (aangepast) Ik kan me wel voorstellen dat het water verdampt tijdens het rijden en dat er dan waterdamp in de band ontstaat. Hoe dit dan de band moet afkoelen is mij niet duidelijk. Misschien via de velg. 3 november aangepast door Drs. IJzerbout "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Con Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november (aangepast) 14 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: Ik kan me wel voorstellen dat het water verdampt tijdens het rijden en dat er dan waterdamp in de band ontstaat. Hoe dit dan de band moet afkoelen is mij niet duidelijk. Misschien via de velg. Het water in de band kan niet verdampen, het is een gesloten omgeving. Hooguit een beetje uittreden door het dampspanningsverschil tussen "in de band en daarbuiten". Ik vraag mij wel af hoe het water zich in de band manifesteert t.a.v. de middelpuntvliedende kracht. Starttijd is verschoven naar 11:30 uur. OOPS, had Truus al gezegd... 3 november aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november (aangepast) Mijn natuurkundige kennis is niet groot. Maar wat ik wel weet is dat in een stoommachine water aan de kook gebracht wordt waardoor waterdamp ontstaat. Bij 100°C. Er ontstaat een enorme druk en die waterdamp treedt dan uit om een zuiger of turbine aan te drijven. Dus het lijkt me dat er in die banden waterdamp ontstaat die er niet uit kan. Samengevat is het mij absoluut niet duidelijk hoe dat de banden beter af zouden koelen. Correctie: Volgens Google wordt een Formule1 band tot 100°C heet. 🥵 Dus of dat water tijdens de wedstrijd tot waterdamp onder hoge druk vormt kan ik niet echt geloven. Google: Die optimale Reifentemperatur für Formel-1-Reifen liegt zwischen 80 und 100 Grad Celsius. Unterschreitet ein Reifen seine Betriebstemperatur, kann er keinen Grip aufbauen und rutscht. 3 november aangepast door Drs. IJzerbout "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Tonskidutch Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom RedBull zulke beweringen doet aan het adres van MCLaren als ze het technisch gezien broodje aap zouden vinden. The Flood Katie Melua
Con Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november 6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei: Mijn natuurkundige kennis is niet groot. Maar wat ik wel weet is dat in een stoommachine water aan de kook gebracht wordt waardoor waterdamp ontstaat. Er ontstaat een enorme druk en die waterdamp treedt dan uit om een zuiger of turbine aan te drijven. Dus het lijkt me dat er in die banden waterdamp ontstaat die er niet uit kan. Samengevat is het mij absoluut niet duidelijk hoe dat de banden beter af zou koelen. Correctie: Volgens Google wordt een Formule1 band tot 100°C heet. 🥵 Dus of dat water tijdens de wedstrijd tot waterdamp onder hoge druk vormt kan ik niet echt geloven. Die optimale Reifentemperatur für Formel-1-Reifen liegt zwischen 80 und 100 Grad Celsius. Unterschreitet ein Reifen seine Betriebstemperatur, kann er keinen Grip aufbauen und rutscht. De druk in de band (> 1 bar) zorgt ervoor dat het water (lees vocht) in de aanwezige lucht niet overgaat tot stoom (damp). 1 Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november Ik zei al, voor mijn part doen ze er Jonge Jenever in. Tot nu toe geloof ik er niets van. 1 minuut geleden, Con zei: De druk in de band (> 1 bar) zorgt ervoor dat het water (lees vocht) in de aanwezige lucht niet overgaat tot stoom (damp). Mee eens. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november Nog weer even nagedacht. Zou er water in die banden gespoten worden dan gaat dat alleen via het ventiel. Na de wedstrijd moet dat water er weer uit want Pirelli controleert iedere band na de wedstrijd. Alleen Pirelli kan de band van de velgen halen. De teams kunnen dit niet zelf. Pirelli zou zeker melden dat er water in de banden zat. Het hele verhaal klopt niet volgens mij. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Tonskidutch Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november read this https://www.the-race.com/formula-1/fresh-twist-red-bull-mclaren-f1-title-feud-tyre-fluid/#:~:text=Pirelli supplies the tyres,with dry air inside. The Flood Katie Melua
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november Ik denk eerder dat het om condenswater gaat dat de ander teams gezien zouden hebben. Daarbij moeten ze weten dat er condenswater ontstaat bij hoge plotselinge luchtdruk afname en de lucht weer afkoelt. Bij iedere compressor is daar een ventiel voor. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
mereltje Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november (aangepast) De wagen van Hulkenberg stond al een eeuwigheid stil voor de safetycar , dat alleen om de Mc Larens te laten wisselen van positie 3 november aangepast door mereltje Groeten Willy Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)
bellejt Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november yep de FIA zal tenslotte nog bepalen wie WK wordt Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Sprietje Geplaatst: 3 november Auteur Geplaatst: 3 november (aangepast) Q1 Max Verstappen de snelste tijd. Hamilton naar 16e startpositie. 3 november aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 3 november Auteur Geplaatst: 3 november (aangepast) Rode vlag Sainz in de banden. De auto van Sainz heeft flink wat schade. 3 november aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen