Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het staat niet voor niets in de reglementen want het is jaren geleden ook al gebeurt en daarom is er een artikel over opgeschreven in het reglement.


Geplaatst:
17 minuten geleden, Sprietje zei:

Het staat niet voor niets in de reglementen want het is jaren geleden ook al gebeurt en daarom is er een artikel over opgeschreven in het reglement.

 

Het is een beetje discutabel. Ik heb uiteraard geen notie hoeveel lucht er in zo'n band gaat

met welke druk maar...

Bij een lege band is sowieso water aanwezig in die lucht van de band.

1 m3 lucht bevat (héél grof) 10 gram water bij atmosferische druk.

Dus als je met lucht gaat vullen komt er sowieso water bij.

Onder druk stop je meer lucht in de band en dus water.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan me wel voorstellen dat het water verdampt tijdens het rijden en dat er dan waterdamp in de band ontstaat. 
Hoe dit dan de band moet afkoelen is mij niet duidelijk.

Misschien via de velg. 

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst: (aangepast)
14 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik kan me wel voorstellen dat het water verdampt tijdens het rijden en dat er dan waterdamp in de band ontstaat. 
Hoe dit dan de band moet afkoelen is mij niet duidelijk.

Misschien via de velg. 

 

Het water in de band kan niet verdampen, het is een gesloten omgeving.

Hooguit een beetje uittreden door het dampspanningsverschil tussen

"in de band en daarbuiten".

 

Ik vraag mij wel af hoe het water zich in de band manifesteert t.a.v.

de middelpuntvliedende kracht.

Starttijd is verschoven naar 11:30 uur. OOPS, had Truus al gezegd...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst: (aangepast)

Mijn natuurkundige kennis is niet groot. 
Maar wat ik wel weet is dat in een stoommachine water aan de kook gebracht wordt waardoor waterdamp ontstaat. Bij 100°C. 
Er ontstaat een enorme druk en die waterdamp treedt dan uit om een zuiger of turbine aan te drijven. 
Dus het lijkt me dat er in die banden waterdamp ontstaat die er niet uit kan. 
Samengevat is het mij absoluut niet duidelijk hoe dat de banden beter af zouden koelen. 
 

Correctie:

Volgens Google wordt een Formule1 band tot 100°C heet. 🥵 

Dus of dat water tijdens de wedstrijd tot waterdamp onder hoge druk vormt kan ik niet echt geloven. 
 

Google:
Die optimale Reifentemperatur für Formel-1-Reifen liegt zwischen 80 und 100 Grad Celsius. Unterschreitet ein Reifen seine Betriebstemperatur, kann er keinen Grip aufbauen und rutscht.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom RedBull zulke beweringen doet aan het adres van MCLaren als ze het technisch gezien broodje aap zouden vinden.

The Crying Cowboys

Aaron Rux

 

Geplaatst:
6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mijn natuurkundige kennis is niet groot. 
Maar wat ik wel weet is dat in een stoommachine water aan de kook gebracht wordt waardoor waterdamp ontstaat. 
Er ontstaat een enorme druk en die waterdamp treedt dan uit om een zuiger of turbine aan te drijven. 
Dus het lijkt me dat er in die banden waterdamp ontstaat die er niet uit kan. 
Samengevat is het mij absoluut niet duidelijk hoe dat de banden beter af zou koelen. 
 

Correctie:

Volgens Google wordt een Formule1 band tot 100°C heet. 🥵 

Dus of dat water tijdens de wedstrijd tot waterdamp onder hoge druk vormt kan ik niet echt geloven. 
 

Die optimale Reifentemperatur für Formel-1-Reifen liegt zwischen 80 und 100 Grad Celsius. Unterschreitet ein Reifen seine Betriebstemperatur, kann er keinen Grip aufbauen und rutscht.

De druk in de band (> 1 bar) zorgt ervoor dat het water (lees vocht) in de aanwezige lucht niet overgaat tot stoom (damp).

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Ik zei al, voor mijn part doen ze er Jonge Jenever in. 
Tot nu toe geloof ik er niets van. 

1 minuut geleden, Con zei:

De druk in de band (> 1 bar) zorgt ervoor dat het water (lees vocht) in de aanwezige lucht niet overgaat tot stoom (damp).


Mee eens. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Nog weer even nagedacht. 
Zou er water in die banden gespoten worden dan gaat dat alleen via het ventiel. 
Na de wedstrijd moet dat water er weer uit want Pirelli controleert iedere band na de wedstrijd. 

Alleen Pirelli kan de band van de velgen halen. De teams kunnen dit niet zelf. 
Pirelli zou zeker melden dat er water in de banden zat. 
Het hele verhaal klopt niet volgens mij. 
 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Ik denk eerder dat het om condenswater gaat dat de ander teams gezien zouden hebben. 
Daarbij moeten ze weten dat er condenswater ontstaat bij hoge plotselinge luchtdruk afname en de lucht weer afkoelt. 
Bij iedere compressor is daar een ventiel voor. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst: (aangepast)

De wagen van Hulkenberg stond al een eeuwigheid stil voor de safetycar , dat alleen om de Mc Larens te laten wisselen van positie

 

aangepast door mereltje

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Geplaatst:

yep de FIA zal tenslotte nog bepalen wie WK wordt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...