Ga naar inhoud

Telenet start per 17 november met het uitsterf constructie van DVB-C, vermoedelijk gaat Ziggo volgen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Liberty Global is voor 100% eigenaar van Telenet, echter voor 50% van Ziggo, vermoedelijk zal Ziggo Telenet vertraagd volgen met het uitschakelen van DVB-C.

Ziggo is DVB-C al stap voor stap aan het uitkleden waarbij ze zoveel mogelijk klanten proberen binnen te houden, dat zal een behoorlijke uitdaging met een steeds grotere leegloop worden.

Telenet heeft te kennen gegeven dat het de bedoeling is DVB-C uiteindelijk volledig uit te schakelen, wat dat betreft heeft Ziggo dat al eens eerder naar buiten gebracht, waarna ze het vervolgens weer introkken, echter is het wel duidelijk dat Ziggo DVB-C aan het uitkleden is, maar geeft net als Telenet geen duidelijkheid over wanneer het precies zal gebeuren.

Nederland is wat groter dan België, waardoor België het proefkonijn is, wat zo goed als zeker Ziggo zal volgen.

Welk jaar is nog niet duidelijk, mijn gok was binnen 5 jaar een jaar geleden, dus ik gok nu nog geen 4 jaar. Ziggo moet tenslotte nieuwe abonnees werven, met TV krijgt men in bruikleen een NEXT-mini of kan van de Ziggo app gebruik worden gemaakt, want het liefst willen alle providers via hun app TV aanbieden.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

Geplaatst:

@Miauw er is bevestiging van Telenet via hun pdf file van Wyre waarinstaat wanneer dat gaat gebeuren, Telenet bevestigd dit niet maar dat is commercieel gezien de reden omdat ze niet nog meer klanten willen kwijt geraken want in het 3de kwartaal hebben ze evenveel klanten verloren als de vorige kwartalen, dus dit bevestigen overal zou hen nog meer klanten kosten bij een nu al leegloop van klanten bij Telenet.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Geplaatst: (aangepast)

@digitaal kijker dat is het risico om van DVB-C af te willen en iedereen naar een leen ontvanger dan wel een eigen app te krijgen.

Vanaf 17 november zal Telenet geen nieuwe smartcards uitgeven, dan krijg je een uitsterfconstructie, maar hoe lang dat zal duren weet ik niet.

aangepast door Miauw

Geplaatst:

Als ze hetzelfde soort aan upload zoals op glasvezel willen bieden is er maar één directe oplossing, die er geen is:   de hele VHF-UHF frequentieband inzetten voor retour en upload kanalen internet. Dat zeggende, in Nederland heeft Ziggo het op dat vlak vele malen zwaarder.

Nadeel van Coax Kabel: je kan alleen met de frequenties 4 mhz tot 850 mhz werken en vol = vol.

Maar volgens mij kan er voorlopig met de huidige technieken nog heel veel parallel lopen waarbij internet toch sneller wordt. Ik zou het wel weten als klant als DVB-C uitgaat, dan komt er beslist geen IP box meer voor terug, zo'n dichtgetimmerde reclamebak van de kabelaar, neen dank u!

11 uren geleden, Schotelspeller zei:

Als ze hetzelfde soort aan upload zoals op glasvezel willen bieden is er maar één directe oplossing, die er geen is:   de hele VHF-UHF frequentieband inzetten voor retour en upload kanalen internet. Dat zeggende, in Nederland heeft Ziggo het op dat vlak vele malen zwaarder.

Nadeel van Coax Kabel: je kan alleen met de frequenties 4 mhz tot 850 mhz werken en vol = vol.

Maar volgens mij kan er voorlopig met de huidige technieken nog heel veel parallel lopen waarbij internet toch sneller wordt. Ik zou het wel weten als klant als DVB-C uitgaat, dan komt er beslist geen IP box meer voor terug, zo'n dichtgetimmerde reclamebak van de kabelaar, neen dank u!

Voor legale IPTV lees ik steeds steeds vaker dat mensen naar NL-ZIET overstappen, achterad terug kijken zonder reclame is handig, daarnaast is nog wel een internet only verbinding nodig.

aangepast door Miauw

Geplaatst:

Het is een spijtige evolutie.

Het moment dat de laatste DVB-C zenders verdwijnen zal voor mij een evaluatiemoment zijn.

Wat doe ik dan?

Naar legale IPTV (Proximus TV, of Telenet maar dan via IP)?

Ik ben absoluut geen fan van dichtgetimmerde boxen, en met die IPTV neem je niet lokaal op, maar staat het ergens in een datacenter ('the cloud'), en ben jij afhankelijk van hoe lang zij het willen bewaren...

Ik denk dat TV Vlaanderen tegen dan volledig app-gebaseerd zal zijn, als het nog bestaat...

Dat maakt dat het ook IPTV is.

Als het dus tussen IPTV alleen gaat, zal het afhangen van wie de beste condities biedt qua prijs, zenders, beeldkwaliteit, opnamemogelijkheden, stabiliteit, ...

Op dat laatste denk ik niet dat TVV zeer goed scoort.

Telenet zal wel niet slecht zijn, maar ik denk dat er bij mij dan zou moeten gekapt en geboord worden, en daar heb ik geen zin in.

En dan zijn er nog de sites van de zenders zelf: VRT Max, VTM Go, GoPlay, etc.

Ik vermoed dat die tegen dan ook wel betalend gaan zijn.

En er zijn nog de Netflixen van deze wereld.

Tot slot nog de gratis te ontvangen zenders via satelliet, voor mij is vooral de BBC interessant, maar in 2028 ging daar ook iets veranderen, dacht ik?

In elk geval, het zal duren tot ik op de belangrijke zenders geen beeld meer heb voordat ik mijn DVB-C oplossing wegdoe, want ik zie in de vervangers alleen maar nadelen.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Geplaatst:
Op 31-10-2024 om 15:18, Schotelspeller zei:

Ziggo gebruikte in 2022 al tot 973 MHz en het netwerk is tegenwoordig geschikt tot 1200 MHz.

Dat gaat in de toekomst naar 2000 MHz bij invoering van Docsis 4.

Geplaatst:

in belgie hebben ze ook het netwerk aangepast tot 1200Mhz beschikbaarheid maar er word maar tot 850Mhz gebruikt, er zijn al personen dat zeggen dat de netwerf 1 grote leugen was en het netwerk niet is aangepast tot 1200.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Konig FTA20

2 uren geleden, digitaal kijker zei:

in belgie hebben ze ook het netwerk aangepast tot 1200Mhz beschikbaarheid maar er word maar tot 850Mhz gebruikt, er zijn al personen dat zeggen dat de netwerf 1 grote leugen was en het netwerk niet is aangepast tot 1200.

Boven de 850 Mhz is meestal Docsis 3.1 dus tot 4096QAM stream, die kun je met normale apparatuur niet ontvangen.  Met een spectrum analyser of SDR kun je het wel zien.  Het kan ook dat jou AOP niet geschikt is voor die frequenties en daardoor het signaal niet overal doorkomt. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

15 minuten geleden, Codx zei:

Boven de 850 Mhz is meestal Docsis 3.1 dus tot 4096QAM stream, die kun je met normale apparatuur niet ontvangen.  Met een spectrum analyser of SDR kun je het wel zien.  Het kan ook dat jou AOP niet geschikt is voor die frequenties en daardoor het signaal niet overal doorkomt. 

het is al door verschillende personen getest op de kabel met een spectrum analyser en niemand heeft op verschillende plaatsen op de kabel signalen boven de 850Mhz, telenet gebruikt 41 kanalen voor hun internet in de Freq tussen de 8 en 850.

door de nieuwe wet in belgie dat je uw eigen modem kan gebruiken komen de eerste Fritzbox kanalen check op forums terecht waar je kan zien welke kanalen gebruikt worden voor internet.

aangepast door digitaal kijker

Konig FTA20

Geplaatst:
5 minuten geleden, digitaal kijker zei:

door de nieuwe wet in belgie dat je uw eigen modem kan gebruiken komen de eerste Fritzbox kanalen check op forums terecht waar je kan zien welke kanalen gebruikt worden voor internet.

Kun je hier zo'n plaatje posten. Het kan zijn dat hun kanalen indeling heel anders in elkaar zit en het docsis 3.1 kanaal lager op de band zit.  Maar dat kun je zien, docsis 3.1 kanalen zijn breder dan 8 Mhz.  Ze moeten bijna wel D3.1 in gebruik hebben want ze bieden ook 1 Gbit internet aan.   

RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
8 uren geleden, Codx zei:

Kun je hier zo'n plaatje posten. Het kan zijn dat hun kanalen indeling heel anders in elkaar zit en het docsis 3.1 kanaal lager op de band zit.  Maar dat kun je zien, docsis 3.1 kanalen zijn breder dan 8 Mhz.  Ze moeten bijna wel D3.1 in gebruik hebben want ze bieden ook 1 Gbit internet aan.   

zoals gevraagd zal ik de foto's posten met de freq van de Docsis 3.0 (wat ze willen afbouwen en verwijderen, de modem swap is bezig) en Docsis 3.1.

Afbeelding.jpg

Afbeelding 2.jpg

Afbeelding 1.jpg

Konig FTA20

Dank je,  het is een beetje wat ik verwachtte.  De docsis 3.1 zit nu van 730-850 Mhz kortom er is voor Telenet (nog) geen reden om het andere deel van 850-1200 Mhz in gebruik te nemen. 

Bij Telenet is het DVB-C deel al geoptimaliseerd dat loopt maar van 250-410 Mhz,  Bij Ziggo (NL) is dat nog 250-550 Mhz met veel half lege transportstreams.  De docsis 3.0 muxen beginnen rond de 560 Mhz hier en lopen tot 825 Mhz meen ik. En vanaf 830 - 950 Mhz loopt de docsis 3.1 stream hier.    Ik zal straks nog is een keer met de SDR kijken.

Als Ziggo of Telenet bijvoorbeeld 2,5 Gbit  downstream willen gaan aanbieden zetten zij een 2e docsis 3.1 stream aan. Als oudere modems gewisseld zijn kun je ook nog die  D3.0 ruimte inzetten voor D3.1 dan heb je een enorme stoot extra bandbreedte en dan nog dat deel van 900-1200 Mhz en later tot 1700 Mhz

Maar in alle gevallen hoeft DVB-C daarvoor NIET te verdwijnen. Ruimte zat dus.

aangepast door Codx

Geplaatst:
39 minuten geleden, Codx zei:

Dank je,  het is een beetje wat ik verwachtte.  De docsis 3.1 zit nu van 730-850 Mhz kortom er is voor Telenet (nog) geen reden om het andere deel van 850-1200 Mhz in gebruik te nemen. 

Bij Telenet is het DVB-C deel al geoptimaliseerd dat loopt maar van 250-410 Mhz,  Bij Ziggo (NL) is dat nog 250-550 Mhz met veel half lege transportstreams.  De docsis 3.0 muxen beginnen rond de 560 Mhz hier en lopen tot 825 Mhz meen ik. En vanaf 830 - 950 Mhz loopt de docsis 3.1 stream hier.    Ik zal straks nog is een keer met de SDR kijken.

Als Ziggo of Telenet bijvoorbeeld 2,5 Gbit  downstream willen gaan aanbieden zetten zij een 2e docsis 3.1 stream aan. Als oudere modems gewisseld zijn kun je ook nog die  D3.0 ruimte inzetten voor D3.1 dan heb je een enorme stoot extra bandbreedte en dan nog dat deel van 900-1200 Mhz en later tot 1700 Mhz

Maar in alle gevallen hoeft DVB-C daarvoor NIET te verdwijnen. Ruimte zat dus.

Telenet gebruikt nog de freq vanaf 514 tot 538 voor tijdelijke on demand zaken dat vanaf 2027 verdwijnt, dus er is nog ruimte dat niet voor internet gebruikt worden, deze kunnen dan ingezet worden voor internet ook.

met nu max 1000/50 snelheden roepen er veel om de upload eens te verhogen, maar dan moet er plaats zijn voor extra internet frequenties.

ook gebruikt Orange op de kabel het internet van Telenet, weet nu niet of die dezelfde freq gebruiken, ik veronderstel van wel.

ik heb in 2022 eens de internet kanalen van Orange toen opgeschreven op m'n site.

https://tv-digitaal.eu/internet-kanalen-telenet/

weet nu niet of deze nog in gebruik zijn momenteel.

Konig FTA20

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen