Danny7171 Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november Hallo, ik ben een newbee in het uitrichten van schotels. Mijn overleden broer heeft in het verleden bij ons op het dak een Hirschmann schotel van 80 cm geplaatst en uitgericht op Hotbird. Het systeem werkt nog steeds, maar ik kwam op het idee om die schotel uit te breiden met een lnb voor 28,2 oost. Er zit al een rail op de schotel, dus tot zover geen probleem. De Hotbird lnb zit precies in het midden, aan het eind van de lnb arm. Ik heb op dit forum inmiddels eea gelezen en volgens mij kan ik de lnb voor 28,2 er gewoon links naast de Hotbird lnb schuiven zonder de Hotbird lnb te verplaatsen net zolang tot ik beeld heb op 28,2 (los van DiSEqC etc). Klopt dat? zo ja, ik ga op een mooie dag als vandaag eens het dak op! groet en veel dank voor jullie reacties, Danny
Sprietje Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november Dat gaat niks worden als de Hotbird in het midden zit en dan de Astra 28,2 en nog bij. Je zult ze beter moeten verdelen met de Astra 19,2 / 23,5 in het midden.
astro iris Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november De Hotbird helemaal rechts en de Astra 28.2 helemaal links, moet toch lukken?
Jean-Claude Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november je bent "newbie" dus begin er niet aan want het correct afregelen van een schotel is één van de moeilijkste dingen die er is. Zonder de juiste meetapparatuur kun je de schotel draaien en keren tot je een ons weegt. Vraag liever professionele hulp, kost he éénmaal wat geld, maar je zult 's nachts veel beter slapen. DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
Sprietje Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november Welke Hirschmann schotel heb je precies? Er bestaat een Hirschmann 650, die is 67cm breed en 71,5cm hoog en er bestaat een Hischmann 750, die is 75cm breed en 80cm hoog.
Danny7171 Geplaatst: 5 november Auteur Geplaatst: 5 november Dank voor al jullie reacties! @Sprietjehet is een Hirschmann FESAT85
Sprietje Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november De FESAT 85 is een schotel van 85cm breed en 90 cm hoog. Wat voor rail heb je er bij? Plaats eens een foto.
Danny7171 Geplaatst: 5 november Auteur Geplaatst: 5 november Dit kon ik zo vinden op een foto van een paar maanden terug. Als het niet duidelijk genoeg is kan ik na m’n werk straks even het dak op om een betere foto te maken.
Sprietje Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november (aangepast) Dat is een rail van een Gibertini en dat klopt dat Hirschmann die gebruikt. Maar kun je die rail ook schuin zetten? In een Gibertini rail zitten in het midden twee kleine slobgaatjes. Daarmee kun je de rail meestal niet schuin genoeg zetten. Maar het lijkt er op dat de rail helemaal niet schuin gezet kan worden omdat de houder op de lnb-arm dit niet toe laat. Heb je ook een tweede lnb-houder? In welke regio staat je schotel, dan kan ik uitrekenen hoe schuin de rail moet staan. 5 november aangepast door Sprietje
Danny7171 Geplaatst: 5 november Auteur Geplaatst: 5 november Goedenavond, dank weer! knap dat u de rail zo op het blote oog herkent. Ik had geen idee. De rail zit inderdaad vast op de lnb arm, lijkt wel met een soort popnagels bevestigd. Hij lijkt er niet (gemakkelijk) af te kunnen. De rail is schuin bevestigd, bezien van links (hoog) naar rechts (laag). Hij kan niet naar verder naar boven, beneden of naar binnen kantelen als u dat laatste zou bedoelen met schuin. Ik zit Kerkelanden, bij Hilversum.
Oplossing Sprietje Geplaatst: 5 november Oplossing Geplaatst: 5 november Om de Hotbird en de Astra 28,2 te kunnen ontvangen, moet de rail eerst 10,7 graden schuin gezet worden, aan de oostkant het laagst, aan de westkant het hoogst. Daarna zet je tijdelijk een lnb precies recht voor de lnb-arm. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je permanent een lnb voor de Astra 19,2 plaatst. Nu richt je de schotel uit op de Astra 19,2. Dan verplaats je de lnb in het midden verder op de rail en zet je een tweede lnb-houder op de rail er bij. De vraag is, heb je een tweede lnb-houder. Ik weet niet of ze nog te koop zijn want Hirschmann is sinds 4 juni 2024 failliet. Misschien zijn ze identiek aan een lnb-houder van Gibertini. Kijk dus ook of de rail wel 10,7 graden schuin gezet kan worden. Ik heb een hoek van 10,6 graden meegestuurd om je een idee te geven hoe schuin dit is.
Danny7171 Geplaatst: 8 november Auteur Geplaatst: 8 november Hartelijke dank, ik ga binnenkort het dak op en kom er op terug. Goed weekend alvast!
Danny7171 Geplaatst: zaterdag om 17:59 Auteur Geplaatst: zaterdag om 17:59 Hartelijk dank Sprietje, het is met jouw hulp gelukt! 1
astro iris Geplaatst: zaterdag om 18:12 Geplaatst: zaterdag om 18:12 En nu genieten van satelliet tv.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen