Ga naar inhoud

Schotelantenne 1.8 meter

Heeres

Aanbevolen berichten

Ik heb vraag over berekening mijn gevoel zegt dat ik het fout doe ik heb hier Chanel Master van 1.80 meter type 183 nu zit er feedhorn op van kop doorsnee van 11 cm type zo niet bekend maar als ik berekening doe heeft de schotel f/D van 66 dan denk ik kan er ook standaard lnb op met feedhorn van 40 mm ma is dat wel echt zo ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké best 

ma mijn bedoeling is mits gaat lukken om 14.0 W en 8.0W en 7.0Wen 5.0W en 0.8W en misschien 9.0E er mee te ontvangen deze schotel is daar enigszins wel wat groot voor maar deze heb ik nu dacht ga ik proberen maar vroeg mij af van de feedhorn van daar deze vraag door dat wellicht kan met standaard lnb wou ik het proberen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 8 en 7W is voor bepaalde transponders de afstelling wel heel belangrijk.
Met een bijpassende feedhorn zou je het meeste signaal moeten hebben, maar ik heb momenteel een Invacom Black Ultra erop zitten die ook goed presteert.
De andere satellieten moeten helemaal geen probleem zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Heeres zei:

Vaste opstelling is de bedoeling dus met medere lnb's 

Dan zou ik maar gewone goede lnb's nemen. Waarschijnlijk passen die grote feedhorns niet eens. Bovendien wordt het dan een erg dure grap.

En wat is een goede lnb? Zoek eens op Google: test der beste lnb 2024  De DUR-Line is een erg goede lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even voor je uitgerekend hoe de lnb's afgesteld moeten worden zonder 9 oost.
- de 7 west lnb in het midden
- de 8 west op 23mm afstand van de 7w
- de 14 west op 162mm afstand van de 7w
- de 5 west op 46mm afstand van de 7 west
- de 0,8 west op 143mm afstand van de 7 west
- schotelelevatie op 28,2 graden
- schuinte van de rail: 8,8 graden indien 0,8w tot 14w, de rail in het westen lager

Tja, ik weet niet hoe je dat gaat doen met de 7w en 8w lnb. Die moeten maar 23mm h.o.h. van elkaar staan op de Chanel Master 1.8meter type 183.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 en 8 west kan wel een dingetje zijn ware het niet dat 7 west eigenlijk 6,9 tot 7,3 west is. Dan zou je kunnen opteren om de schotel op zo'n 7,5 west uit te richten.

Dan wijzigt natuurlijk wel de door Sprietje berekende afstanden.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7,5 west zou ook mijn optie zijn. Als tussen 7w en 8w 23mm afstand is, is halverwege dus 11,5mm. Dat komt dan goed uit voor de afstand met de 5 west want tussen de 5 west en 7 west is maar 46mm en dat kan niet met een kop van 59mm maar als het 7,5 west wordt, is de afstand 46+11,5=57,5mm en dat gaat wel. Nu zou je natuurlijk een lnb kunnen nemen met een kleinere feedhorn maar die zijn minder geschikt voor een schotel van 1,8 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mojo zei:

7 en 8 west kan wel een dingetje zijn ware het niet dat 7 west eigenlijk 6,9 tot 7,3 west is. Dan zou je kunnen opteren om de schotel op zo'n 7,5 west uit te richten.

Dan wijzigt natuurlijk wel de door Sprietje berekende afstanden.

Ik ging er gemakshalve er even vanuit dat de schotel in Nederland staat.
Als dat zo is dan lijkt mij de ontvangst Nilesat 201 en 301 uitgesloten, als ik het mis heb hoor k het graag, dan zal ik voor een beter uitzicht moeten zorgen op mijn schotel.

Rest alleen de Eutelsat 7 West A, deze staat op 7.2°W.

Eutelsat 8 West B staat op 7.9°W, dus die twee zitten slechts iets meer dan een halve graad uit elkaar.
Met een 180cm schotel zal je dat verschil wel merken, als mijn schotel op 7W gericht staat ontvang ik 8W niet en andersom.
Maar twee LNB's zo vlak naast elkaar gaat je niet lukken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen