Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 3-11-2024 om 14:53, Heeres zei:

Ik heb vraag over berekening mijn gevoel zegt dat ik het fout doe ik heb hier Chanel Master van 1.80 meter type 183 nu zit er feedhorn op van kop doorsnee van 11 cm type zo niet bekend maar als ik berekening doe heeft de schotel f/D van 66 dan denk ik kan er ook standaard lnb op met feedhorn van 40 mm ma is dat wel echt zo ? 

Wel eens van punten en komma’s gehoord?

Hoe moet iemand dat lezen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:
Op 3-11-2024 om 14:53, Heeres zei:

maar als ik berekening doe heeft de schotel f/D van 66

Als de maten ongeveer zijn 1950 bij 1800 en diepte in het midden is ongeveer 172.2, dan is de f/D van deze schotel 0.6.

Dus ik weet niet wat voor berekening jij hebt uitgevoerd?

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Wat info voor de CM 180 type 183

Friend's orig. CM 1.8m type 183.jpg

Type 183_pg14.pdf

feedhunting , a crazy hobby !

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Geplaatst:
6 uren geleden, Sprietje zei:

De maten die ik heb ingevoerd zijn:
1822mm schotelbreedte
1221mm brandpuntafstand
f/D is dan 0,67

Ik ging ervan uit dat die 1822 mm schotelbreedte de buitenmaat is, dus met rand. Maar goed, klein verschil met 1800 mm. Voor dat getal  heb ik geen 'bron'.

Jij hebt de 1221 mm brandpuntsafstand ontleend aan CMHolderPlacement.jpg van Rimantss?

1221 is de maat F-G, dus niet de brandpuntsafstand.

De brandpuntsafstand is 1080 mm; omdat de clearance hoek in dit geval toevallig (by design?) NUL is.

f/D van deze schotel is dus, zoals ik al schreef, 0.6.

Zo is de f/D verhouding, ook voor offset schotels, nou eenmaal gedefinieerd. Is dat nog steeds niet duidelijk? Ik heb het vaak genoeg uitgelegd, dacht ik.

8 uren geleden, a33 zei:

Als de maten ongeveer zijn 1950 bij 1800 en diepte in het midden is ongeveer 172.2, dan is de f/D van deze schotel 0.6.

Dus ik weet niet wat voor berekening jij hebt uitgevoerd?

Deze vraag was dus bedoeld voor @Heeres .

Ik ben benieuwd hoe hij zijn f/D uitkomst berekend had.

Groet,

A33.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen