Rollerboy Geplaatst: 6 november Delen Geplaatst: 6 november Wanneer veranderd een geleider (draad) in een verbruiker. Waar ligt het omslagpunt? Een draad is kortsluiting. Een wikkeling (bij een transformator of motor), of zelfs gloeilamp heeft een weerstand en dus verbruiker. Ik heb te weinig opgelet in de klas of misschien was ik afwezig (wat logischer zou zijn). Ik heb het aan de leraar nooit durven vragen. Groeten, Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Psychosammie Geplaatst: 6 november Delen Geplaatst: 6 november De term verbruiker ken ik niet Een draad heeft altijd weerstand ook al is dat heel klein. Bij een transformator moet je er geen gelijkspanning op aansluiten want dan is het ook een kortsluiting (paar ohm weerstand). Een transformator gebruiken we juist bij wisselspanning. Maar dit gaat alles best wel ver als je inderdaad wat afwezig was. Dus eigenlijk begrijp ik je vraag niet zo. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Moderator ceesv Geplaatst: 6 november Moderator Delen Geplaatst: 6 november Ofwel het omslagpunt is wanneer je bij wisselspanning de draad als wikkeling om een weekijzer kern wikkelt. Op dat moment ontstaat er een schijnbare weerstand of inductie. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rollerboy Geplaatst: 7 november Auteur Delen Geplaatst: 7 november De lengte van de geleider is bij een transformator zeer lang. De soortelijke weerstand zal ertoe leiden dat de energie wordt omgezet naar warmte en magnetisme. Als je een draad/kabel/ van 1 meter lengte in je stopcontact steekt heb je een kortsluiting. (= ik spreek niet over een verlengkabel, maar over een koperdraad van pen naar pen in je stopcontact. Maak je diezelfde draad/kabel 10 km lang zal die zoveel energie opnemen (= weerstand) dat die geen kortsluiting meer maakt. In een radio (= is een verbruiker) zit een transformator (is een lange draad dat energie omzet), maar maakt geen kortsluiting. Misschien gebruik ik de verkeerde woorden om mijn vraag te stellen. Is er een verschil tussen Nederland en Belgie als het om bepaalde termen gaat? Geleider/kabel/snoer/draad/ of price/fiche/stekker/stopcontact of nog: vijs/schroef/ etc 😜 Ik durfde van school wel eens wegblijven. Streetsmart 🙂 Groeten, Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Moderator ceesv Geplaatst: 7 november Moderator Delen Geplaatst: 7 november Je bent vaker van school weggebleven? Je hebt de nodige theorie gemist over wisselspanning, schijnbare weerstand, impedantie en transformatore . Wat je schrijft klopt niet. Ik zou mijn schoolgeld terug halen. Er zit een heel groot gat in je kennis over wisselspanning en schijnbare weerstand. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TajoG Geplaatst: donderdag om 12:48 Delen Geplaatst: donderdag om 12:48 De verschillen tussen Nederland en België hebben voornamelijk betrekking op stopcontacten en spanningsnormen, maar de principes van elektrische circuits, zoals resistieve geleiders, zijn hetzelfde. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Big fellow Geplaatst: donderdag om 20:11 Delen Geplaatst: donderdag om 20:11 Voor een spoel op wisselspanning aangesloten: Xl = 2 x pi x f x L Voor een condensator op wisselspanning aangesloten: Xc = 1 / (2 x pi x f x C) pi = 3.14157.... f = frequentie van de aangesloten wisselspanning L = inductie van de spoel in Henry C = capaciteit van de condensator in Farad Z = de schijnbare weerstand, ook wel impedantie genoemd R = de gelijkstroomweerstand in het circuit Dat is de basis van de theorie. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rollerboy Geplaatst: donderdag om 23:31 Auteur Delen Geplaatst: donderdag om 23:31 Mijn vraag gaat nog veel vroeger terug. Als je een draad van 1 meter op een stopcontact zou aansluiten (220 volt) heb je een kortsluiting. (bvb 1.5 mm2, draadje voor een verlichting) Als je een gelijkaardige (dikte/oppervlakte van draad) veel langer maakt (bvb 10km) Dan zal de weerstand zo groot worden dat deze draad zich als weerstand gaat gedragen. Tegelijkertijd zal je ook een spanningsval hebben. Zou de zekering dan afslaan (plong springen)? Moederborden heeft men ook kleiner gemaakt om de afstand tussen geheugen en processor te verkleinen. om de snelheid op te voeren. Maar da zitten we al veel verder in electronica. Ik heb nooit electronica gehad, enkel elekriciteit voor woningen. Veel over relais. Mechanische relais hebben ook een spoel; Een commodore 64 was toen nog maar pas nieuw. Toen had ik inderdaad meer interesse moeten hebben voor school, maar dat is te laat. Door de slechte vertalingen op internet is het frustrerend zoeken. Groeten, Formules Soortelijke weerstand R = weerstand (Ω) ρ = soortelijkeweerstand (Ωm) L = lengte (m) A = oppervlak (m2) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rollerboy Geplaatst: vrijdag om 12:10 Auteur Delen Geplaatst: vrijdag om 12:10 Ik was dus vaak van school. ziekenhuis, enkele uren naar school, weer ziekenhuis, etc.🤢 20% van de tijd was ik op school. En toch heb ik een diploma electriciteit. Velleman bestond toen al. Op deze manier heb ik leren solderen. computerlessen op papier. Alles was op papier. 👍 Er bestaat dus een wezenlijk verschil of deze draad rond een kern was gewikkeld of niet. Als deze draad niet rond een kern van ijzer was gewikkeld (waarmee je een magneet maakt) Als deze draad dus geen contact maakt, ik bedoel geen contact met zichzelf. 1 draad die 10 kilometer lang is, waarvan 5 kilometer heen en 5 kilometer terug met isolatie tussen beide draden (geen magnetisch contact). Maakt deze dan een kortsluiting? Mag ik na 40 jaar deze vraag eens stellen?😒. Dank U Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Moderator ceesv Geplaatst: vrijdag om 13:23 Moderator Delen Geplaatst: vrijdag om 13:23 Wanneer je kortsluiting definieert als 0 Ohm, nee. Een draad van 10 km lengte zal een hogere weerstand hebben. 2,5 mm. VD draad heeft een weerstand van 7,5 Ohm per kilometer. Bij 5 km heen en 5 km terug is de totale lengte 10 km en heeft de verbinding een weerstand van 75 Ohm. Bij een spanning tussen de klemmen van 230 Volt loopt er dan een stroom van ruim 3 Ampere. De draad dissipeert dan een vermogen van 700 Watt. In het verleden werd er bij de spoorwegen op die manier bij ijzelafzetting de bovenleiding (rijdraad) ontdooid. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jeevanhoof Geplaatst: vrijdag om 13:49 Delen Geplaatst: vrijdag om 13:49 14 uren geleden, Rollerboy zei: Als je een draad van 1 meter op een stopcontact zou aansluiten (220 volt) heb je een kortsluiting. (bvb 1.5 mm2, draadje voor een verlichting) Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je voldoende zware zekeringen plaatst zodat deze niet afslaan, heb je geen korstluiting als de voeding dit kan leveren. De draad gaat heet worden en als die zijn warmte niet kwijt kan, dan brand deze door. Je hebt dan een verbruiker Een tijdje terug hebben ze toch heel veel schade aangericht in Nederland door een hoogspanningslijn terug in te schakelen die aan de andere kant nog aan de aarde lag en kortgesloten was. Er zijn geen zekeringen door gebrandt, wel hoogspanningskabels die door de warmte zo ver doorgezakt waren dat de ze de bovenleidingen van de treinen raakten met alle problemen van dien. mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rollerboy Geplaatst: zondag om 18:27 Auteur Delen Geplaatst: zondag om 18:27 Misschien had ik moeten vragen: Wat is een kortsluiting. Een kortsluiting is moeilijk te definieren als je geen parameters als spanning / Stroom voltage/ampere opgeeft.Dat blijkt nu. Er is natuurlijk een verschil tussen een draad die je recht spant of wikkelt rond een kern. Wij moesten vooral leren centrales (telefoon) solderen volgens plan. Een hotelschakeling was zowat het hoogste dat we moesten doen in gebouwen. Veel praktijk en weinig theorie. Op mijn werk diende ik zelf niet meer na te denken. Dan blijf je met veel vragen zitten. Groeten, Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Big fellow Geplaatst: maandag om 05:18 Delen Geplaatst: maandag om 05:18 Kortsluiting: Een directe verbinding (laagohmig) tussen de voedende geleiders. In een normale situatie is er, al dan niet via een schakelaar, een belasting aangesloten op de voedende geleiders. Als deze belasting niet laagohmig is, dan zal deze gewoon werken, en de beveiliging niet aanspreken. Het probleem met jouw vraagstelling is dat je geen referentie kader opgeeft. Als je naar een huis installatie kijkt, waarbij de automaat 16A (Nederland) of 20A (Belgie) is, dan praat je relatief gezien over hele andere mogelijke belastingen dan als je een circuit hebt waar een automaat van 630A de beveiliging is... Waar bij de 16A automaat de 2,5mm2 verbinding gezien wordt als een kortsluiting, zal de 630A automaat deze misschien niet eens "zien" in de beveiliging. Als je dus een goed antwoord wilt krijgen, dan moet je de vraag goed stellen / definiëren. Anders zal je nooit een antwoord krijgen waar je wat mee kan. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen