Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Veel mensen op deze site zullen vast wel gehoord hebben van Tektronix meet & broadcast apparatuur.
Tektronix, een Amerikaans merk van onevenaarbare  goede kwaliteit, uiterst betrouwbaar en daarom hoog geschat bij technici wereldwijd.
In de jaren 80/90 werkte ik voor Grass Valley Group. Tektronix (uit Beaverton, Oregon) was 100% eigenaar van Grass Valley Group (California)
De extreem goede kwaliteit van de Tektronix meetapparatuur zag je ook gelijk weer terug in de producten van Grass Valley die Broadcast apparatuur fabriceerd.
Grass Valley is nu inmiddels in handen van Belden Inc uit Canada. Daarvoor waren ze in handen van het Franse Thomson en daarna Bosch Darmstadt.
Nu kwam ik op Joetjoep een filmpje tegen gemaakt door mijn ex- GVG collega Randy Hall over het Tektronix museum. Randy heeft meegewerkt o.a. als Product Manager voor verschillende beeldmixers zoals het legendaire Model 100/110, 200, 250 en meer.
Toen ik dit filmpje zag, kwamen weer veel herinneringen terug vooral uit mijn tijd bij Global TV, Toronto en de Grass Valley Group Duitsland vertegenwoordiging.
Hier zie je dat Tektronix niet weg te denken is uit de Broadcast wereld en aanverwandte industrie.
Ik heb zelf een Tektonix oscilloscope en die doet zijn trouwe dienst al meer dan 45 jaar, nooit kapot geweest.
Hier het filmpje:

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

• Moderator
Geplaatst:

Ik ben nog de trotse bezitter van een 545 en een 547 met de nodige plug-ins, alles werkend en op specificatie.

Ook heb ik nog een Tektronix memory scope uit dezelfde serie.

De 547 is gemaakt door Tektronix in Hoogeveen, en gebouwd rond 1964, dus ruim 60 jaar oud.

Indertijd kostte die Scope ongeveer §18.000,- daar kocht je een huis voor.

Verder ben ik bezig een Tektronix 2236 te repareren, waarvan de voeding na een paar minuten gaat hikken.

Mijn 547!

20240222_151605.jpg

In mijn werkzame tijd heb ik met veel plezier met de nodige Tektronix wfm en vectorscopes gewerkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Als technicus vond/vind ik dat geweldig mooi en inderdaad een Tektronix oscilloscope was een heel bezit.
Bij Global TV hadden we in de werkplaats enkele 465`s met de digitale voltmeter er boven op.
Voor SD analoge broadcast toepassingen had je aan 100 mHz bandbreedte voldoende.
Ook onontbeerlijk is een 2e vertraagde tijdbasis, vooral voor het instellen van de looptijden in de TV studio´s.
En zoals ceesv al zei kom je aan een WFM en Vectorscope (toendertijd) niet voorbij. In onze archiveringsafdeling gebruiken we ze nog steeds, vooral de WFM 300.
De 545 en 547 waren ook referentie oscilloscope´s en lang voorgeschreven als het om metingen ging vanwege de ARD/ZDFPflichtenheften met de RBT (Rundfunk Betriebs Technik).
Ik zelf heb een Tektronix 2335 scope en die is uit mijn werkplaats niet weg te denken. 2 Kanlen, 100 mHz en vertraagde tijdsbasis. Lekker compact.
Ik heb hem ooit nog eens laten calibreren bij Tektronix in Köln.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen