Moderator ceesv Geplaatst: zaterdag om 21:17 Moderator Geplaatst: zaterdag om 21:17 De energietransitie naar groene hernieuwbare stroom heeft een keerzijde, de "dunkelflaute". Dat staat voor de situatie die in de winter voor kan- en zal komen, windstil en bewolkt weer. 6 november was zo een dag in Duitsland, de dag dat het energienet langs de afgrond schoof. Op die dag was de vraag in Duitsland 66 Gigawatt, de eigen opgewekte energie in Duitsland was 53 Gigawatt. Via import uit het buitenland kon de resterende ontbrekende 13 Gigawatt toegevoegd worden aan het net. Het betekende wel, dat de prijs voor elektriciteit steeg tot het tienvoudige van de normale marktprijs. Het importeren van energie uit het buitenland is niet onbeperkt, de capaciteit van het net heeft zijn grenzen en er moet een overschot in het buitenland beschikbaar zijn. Duitsland heeft veel productie capaciteit verloren laten gaan door het permanent uitschakelen van de kerncentrales. Dat is in Duitslands een omstreden besluit met voor en tegenstanders. Vervangende capaciteit moet geheel komen van zon en wind energie. Was het op 6 november een paar graden kouder geweest met een hogere vraag tot gevolg, zou de energie voorziening in Duitsland ingestort zijn, een grote black-out tot gevolg. Ceo Markus Krebber van RWE: concreet betekent dit dat dezelfde situatie niet beheersbaar zou zijn geweest op een andere dag met een hogere piekbelasting”. Afgelopen jaar was de hoogste vraag naar elektriciteit in Duitsland op enig moment meer dan 75 gigawatt. Uit contract onderhandelingen met lokale Duitse energie leveranciers weet ik dat men regelmatig op de rand van de afgrond staat. Een hogere vrag bij een kleiner aanbod. Sommige politieke partijen in Duitsland dringen weer aan op een terugkeer van kernenergie. Dat levert stabiel schone stroom. Ik heb hier al eerder aangegeven, dat er een reële kans is op een black-out in de toekomst. Zonnepanelen op je dak gaan doorgaans je niet helpen bij een black-out omdat "eiland" bedrijf niet mogelijk is. Door mijn werk in Zuid-Afrika heb ik aan den lijve ervaren wat het is om meerdere uren per dag zonder elektriciteit te leven. Ik had bijvoorbeeld in mijn bagage een sleutel om het rolluik van de parkeergarage met de hand open te kunnen draaien. Ook nam ik meestal de trap in plaats van de lift. Of je voorzorg maatregelen wilt nemen moet iedereen voor zich uitmaken, maar de vraag is niet of je black-outs gaat meemaken maar wanneer. Ik heb mijn elektronica achter een no break UPS aangesloten om een eerste uitval op te vangen. Toevallig kwam die vanavond even in actie bij een hik in de levering, vermoedelijk een schakelfout of storing in het plaatselijke net. Voor een langere uitval periode overweeg ik de aanschaf van een aggregaat. Nederland kampt ook steeds meer met problemen, het net raakt steeds meer overbelast. Al jaren zien technici deze problemen op ons af komen, maar naar hun waarschuwingen wordt niet geluisterd. Op radio reclames in Nederland wordt steeds meer aangedrongen op het draaien van de wasmachine en het opladen van je batterijauto in de daluren. Maar dat gaat het probleem niet oplossen. Zuid-Afrikaanse technici hadden ook jaren gewaarschuwd, de politiek besloot anders. De technici kregen gelijk. Kijk op deze website maar eens naar de Nederlandse groene stroom productie rond 8 november, dat maakt het probleem zichtbaar. Op 5 november was de opgewekte piek bijna 10 Gigawatt, op 8 november lag die onder de 2 Gigawatt. https://energieopwek.nl/ Ik blijf het zeggen, laat de planning van energie over aan technici, niet aan politici! 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen