Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk niet zo aan vocht in je kabel want dan verwacht ik sluiting en volledig wegvallende ontvangst,  zou het de LNB kunnen zijn?

Je ,moet is kijken naar de signaalwaardes, dan kun je zien wat er gebeurd. 

• Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

Als je niet weet of de kabel werkelijk het probleem veroorzaakt, zou ik niet zomaar allemaal moeite doen om de kabel te vervangen. Ik zou tijdelijk een test-kabel nemen, om te onderzoeken of daarmee het probleem zich niet voordoet.

Pas als dat zo is, de oude kabel definitief afschrijven/vervangen.

Groet,

A33

• Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

• Moderator
Geplaatst:
Op 28-11-2024 om 14:34, AEO zei:

Het vreemde is, dat  het probleem zich hoofdzakelijk bij de Nederlandse kanalen voordoet, dus die op de Astra 3.

Zou het de kabel zijn, zou te verwachten zijn dat het op alle kanalen /satellieten optreedt.

Of je schotel is niet optimaal uitgericht op Astra 3 of je hebt toch last van een externe storingsbron zoals een DECT telefoon.

Een obstakel tussen de satelliet en schotel, zoals een boom of struik zou ook je probleem kunnen veroorzaken.

Even een losse kabel over de grond leggen zou uitsluitsel geven.

• Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Als ik de signaaldiagnose op mijn tv gebruik, dan zie ik bij zowel signaalsterkte als kwaliteit 100% staan. Ik blijf toch aan een kleine beschadiging in de kabel denken, omdat het probleem zich begon voor te doen na het betegelen van mijn achtertuin. Overnief een kabel aanleggen is sowieso nodig, omdat ik de meubels ga verplaatsen en de tv op de plaats van mijn bankstel komt, en de bank naar de overzijde verhuist waar nu de tv hangt. Als ik dat allemaal heb gedaan, dan merk ik wel of de storing voorbij is. Zoniet, dan is de volgende stap om ook alle kabels van de lnb' s naar de disecqschakelaars te vervangen. De lnb's zijn vrij nieuw en ze hebben 2 uitgangen vanwege de tweede tv in de slaapkamer. Het gat zal inderdaad schuin naar boven worden geboord vanwege het vocht, maar evengoed kit ik alles daarna ook goed dicht. De blokvorming doet zich overigens niet voor bij de tv in de slaapkamer. Dus de lnb's zijn goed en hebben een sr van 0,3 dB.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Geplaatst:
1 uur geleden, AEO zei:

dan zie ik bij zowel signaalsterkte als kwaliteit 100% staan. 

...

De lnb's zijn vrij nieuw

Ah! Nieuwe (belangrijke) informatie!

100% signaalsterkte en nieuwe LNBs betekent wellicht oversturing (te "luid" signaal, voor "overgevoelige" tuner)

Probeer de signaalsterkte eens flink te verzwakken, door extra switches, splitters, en/of een stuk extra kabel toe te voegen aan je kabel. Of een attenuator, als je die heel toevallig hebt liggen?

Heb je dan nog last van het blokjesprobleem?

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Ik geloof niet dat er sprake kan zijn van oversturing, want de tv op de slaapkamer doet het normaal, en aan de hele installatie heb ik de afgelopen jaren niets veranderd. Maar goed, morgen een nieuw gat, dan bij droog weer de kabel. Dan meubels verplaatsen, tv naar andere muur en aansluiten. Als er dan nog blokvorming is ga ik ook de kabels tussen de lnb's en disecqschakelaars vervangen. Wordt vervolgd. Voor iedereen, bedankt voor het meedenken.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

• Moderator
Geplaatst:

Ik hoop voor je dat je probleem met het vervangen van de kabels is opgelost, maar ik bespeur een tunnelvisie.

8 minuten geleden, AEO zei:

aan de hele installatie heb ik de afgelopen jaren niets veranderd.

en

1 uur geleden, AEO zei:

De lnb's zijn vrij nieuw en ze hebben 2 uitgangen vanwege de tweede tv in de slaapkamer.

Of je lnb's zijn toch niet zo nieuw, of je hebt toch de afgelopen jaren wat veranderd.:)

Morgen weten we het!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik wacht het af. Vandaag komt mijn buurman een gat boren, uiteraard van binnenuit schuin naar beneden naar buiten. Morgen of dinsdag, afhankelijk van het weer, ga ik de kabel aanleggen en uitproberen. Zoals ik al schreef, in de slaapkamer heb ik geen last met de ontvangst met dezelfde lnb's, dus volgens mij zijn die dan gewoon nog goed. Misschien moet ik ook eens kijken of de disecqschakelaars vervangen moeten worden. De nieuwe kabel is sowieso nodig, omdat de tv naar de tegenoverliggende muur gaat verhuizen, en ik één ononderbroken coaxkabel wil.

• Like 1

Geplaatst:

Hoy ,Misschien  de coax op de lnb omwisselen  om te kijken of die op de slaapkamer dan blokvorming geeft ,je hebt toch een dubbele  aansluiting op de lnb . Om zo uit te sluiten of de aansluiting op de  lnb defect is .mvg Ricardo. 

Geplaatst:

Goede tip, er kan ook een probleem zijn met kabels tussen lnb en disecqschakelaar. Ik denk dat ik die straks ook preventief allemaal ga vernieuwen.

Geplaatst:

Je kan de hoofdkabel ook direct op de LNB aansluiten. En beide uitgangen proberen. Dan weet je meteen waar het probleem (niet) zit.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:
6 uren geleden, AEO zei:

....en ik één ononderbroken coaxkabel wil.

Helemaal met je eens  

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Geplaatst:

Inmiddels heb ik de nieuwe coaxkabel aangesloten, maar er is nog steeds blokvorming. Nu zag ik wel roestvorming op de disecqschakelaar, en omdat de blokvorming ook bij inmiddels alle satellieten optreedt, denk ik dat deze schakelaar het probleem is. Ik ga daarom beide disecqschakelaars maar vervangen.

• Moderator
Geplaatst:
Op 7-12-2024 om 21:57, ceesv zei:

Ik hoop voor je dat je probleem met het vervangen van de kabels is opgelost, maar ik bespeur een tunnelvisie.

De aanname is de moeder van alle ellende.

Roestvorming aan de buitenkant van een diseqc schakelaar heeft geen invloed op de werking van die schakelaar.

Wanneer je denkt dat die schakelaar de oorzaak is, kan je ook de 2 afgaande kabels naar je woon en slaapkamer verwisselen.

Maar, ik zou eens beginnen met een fastscan uit te voeren op je ontvanger om de transponders opnieuw in te lezen.

Dat kost niets, en is snel gedaan.

Je weet maar nooit of dat je probleem oplost.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen