Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 6-12-2024 om 11:23, Jan Ambers zei:

Schade is ontstaan door tak die afgebroken is en op de afrastering gevallen.

De bomen zijn gerooid en de wortelstronk steekt ca 10 cm boven de bodem uit!!!

Die wortelblok is gaan groeien en op die stronk staan nu een 4tal dikke takken van20cm diameter 

Een van die takken is bij zomerse stormwind afgebroken en heeft de afrastering beschadigd.

Nu moet ik van de verzekering van de tegenpartij bewijzen dat er fouten in de boom zaten, of dat de boom ziek is!

Sneu is dat die tak halverwege is afgebroken....

Wat voor afrastering heb je en In welke mate is die afrastering beschadigd en oud is deze ?   Hoe kom je tot de conclusie dat de schade 550 euro bedraagt?  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:

Afrastering op erfgrens, wie is eigenaar van die afrastering?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Hier in Nederland is een erfafscheiding automatisch van beide als deze op de erfgrens is aangebracht.

Ook al heeft er maar 1 voor betaald dan nog wordt de andere buur automatisch eigenaar zodra de schutting op de erfgrens is aangebracht.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst: (aangepast)

Een erfgrens is een lijn zonder een dikte.

Een erfafscheiding als constructief gebouwd iets, heeft een dikte.

Als je overeengekomen bent met de buur dat die afscheiding OP de erfgrens gebouwd wordt, dan klopt het wat je schreef.

Een slim mens plaatst die dus niet op de grens maar op eigen perceel.

Stel Jan Ambers heeft daarover een een akkoord of notarieel vastgelegde afspraak als de afrastering op de erfgrens staat met zijn buurman dan delen ze principieel de kosten voor vernieuwing in geval van schade. Meer zegt mijn rijdende rechter niet.

aangepast door Tonskidutch

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

• Moderator
Geplaatst:

België is altijd interessant om te zien hoe zaken daar geregeld worden.

Deze kende ik nog niet.

Bladeren en takken die in de tuin van je buren terecht komen, vallen onder de term ‘sluikstorten’

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Hangt er natuurlijk vanaf hoe slim je bent.

Wil je een schutting/afscheiding in de vorm die jij mooi vindt dan kun je met de buren afspreken dat jij hem gaat betalen.

Wil je echter dat in de toekomst de buren mee gaan betalen aan het onderhoud daarvan dan kun je hem dus op de erfgrens plaatsen en dan kunnen ze niet zeggen "het is jouw schutting dus succes er mee"

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
Op 8-12-2024 om 13:51, ceesv zei:

België is altijd interessant om te zien hoe zaken daar geregeld worden.

Deze kende ik nog niet.

Bladeren en takken die in de tuin van je buren terecht komen, vallen onder de term ‘sluikstorten’

Uitleg en Nuancering:
In België is de term "sluikstorten" voorbehouden voor het bewust en opzettelijk dumpen van afval op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Het gaat hierbij doorgaans om zaken als het illegaal achterlaten van vuilniszakken, grofvuil, bouwafval, of ander materiaal op straat, in natuurgebieden, of op privéterrein van derden zonder toestemming.

Bladeren en takken als sluikstorten?
Het spontaan neerwaaien van bladeren of het afbreken van takken uit een boom in de tuin van de buren valt in principe niet onder de noemer “sluikstorten”. Zulke natuurverschijnselen worden niet gezien als een opzettelijke handeling om afval te dumpen, maar eerder als een natuurlijk voorval. Bomen kennen immers geen perceelgrenzen, en bladeren of lichte takjes die door de wind worden meegevoerd, zijn een normaal gevolg van het bestaan van groen in de buurt.

Wat zegt de wet en wat is de praktijk?
Er bestaat binnen het Belgische burgerlijk recht wel een regeling omtrent overhangende takken en wortels (Burgerlijk Wetboek, art. 35 e.v.), waarbij een buurman het recht heeft om overhangende takken die op zijn terrein komen, zelf af te snijden na een schriftelijke ingebrekestelling, indien de eigenaar van de boom niet ingaat op de vraag om dit te doen. Maar dit heeft doorgaans te maken met eigendoms- en gebruiksrechten, niet met sluikstorten.

Situaties waarin het wel sluikstorten kan zijn:
Als iemand doelbewust tuin- of snoeiafval, zoals takken of zakken met bladeren, over de schutting bij de buren gooit, kan dit wel als sluikstort beschouwd worden, omdat er dan sprake is van een intentionele handeling om afval kwijt te raken op andermans terrein.

Conclusie:
Hoewel bepaalde lokale ordinanties of reglementen subtiele verschillen kunnen kennen, is het in de meeste gevallen niet zo dat spontaan dwarrelende bladeren of wegwaaiende takken van uw boom in de tuin van uw buren als “sluikstort” worden gezien. Het gaat immers niet om een bewuste en onrechtmatige vorm van afvaldumping.

Geplaatst:

In belgie is dat de brandverzekering (zoals men dat noemt)  dat dit regelt, wat is daar fout gegaan? Kan je dar geen advocaat krijgen, of had je de verzekering niet betaald?

Rollerboy, de verplichte brandverzekering in België komt inderdaad tussen bij stormschade (en andere weerfenomenen). Een afgebroken tak terwijl er geen storm was valt daar dus niet onder.

De niet-verplichte "familiale verzekering" daarentegen komt tussen bij schade die jezelf, jouw familieleden of je huisdieren bij anderen veroorzaken.

aangepast door Zilverhippie
Op 4-12-2024 om 14:23, Jan Ambers zei:

Ik heb door een afgebroken doorschoten tak van een afgezaagde boom zichtbare schade geleden aan mijn omheining...

Schadebedrag 550€

Man man man, wat een kleinschaligheid, bekrompenheid en gezwets om een beetje schade.
Mijn buurman en ik zijn te goed bevriend om ons daar druk om te maken. Dat lossen we samen op onder het genot van een malt Whiskey en we lachen erom.
Je schept weer een hoop zenuwen, tijdverlies en minder plezier in je leven om zo´n rapaille. En anderen die er vrolijk aan meeverdienen aan dat gepeupel.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

• Moderator
Geplaatst:

Valt te vermelden dat 550 Euro tegenwoordig voor veel mensen een enorm bedrag is.

Jij en ik lachen daarom, maar niet iedereen zit in die luxe situatie.

Geplaatst:
13 minuten geleden, ceesv zei:

Valt te vermelden dat 550 Euro tegenwoordig voor veel mensen een enorm bedrag is.

Jij en ik lachen daarom, maar niet iedereen zit in die luxe situatie.

Ik zou voorstellen om de schade te delen dan is het nog maar € 275,- Later kun je het dan de verzekeringen laten uitvechten en een schikking treffen.
Echter een foto heb ik nog niet gezien en hoe komt de TS op een bedrag van € 550,- ? Heeft ie dat zo uit z´n duim gezogen of geschat?
Ik zou mijn buurman in ieder geval niet op de schade en reparatietijd laten zitten.
Het schept alleen maar oneenigheid en die is er al genoeg in de wereld.

• Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Het gaat om het principe. Als je schade toebrengt aan een ander, vergoed deze tenminste of bied je verontschuldigingen aan.

Maar wat ook speelt: Je denkt dat je verzekerd bent en dan komen de verzekeringen af met 'hun' kleine lettertjes. Een verzekering dient toch om u te verzekeren tegen 'Uw eigen stommiteit', niet?

Ik ken die buurman niet maar misschien zit die ook verveelt met de zaak. Misschien wil die deze zaak ook afhandelen om goede buren te blijven.

Ik hou er niet niet van dat ze mijn spiegel afrijden en verder rijden. Het maakt niet uit of ik deze zelf kan vergoeden of niet.

Geplaatst:
14 uren geleden, Rollerboy zei:

Ik hou er niet niet van dat ze mijn spiegel afrijden en verder rijden. Het maakt niet uit of ik deze zelf kan vergoeden of niet.

komisch dat je dat schrijft, want zo gebeurde me dat wel met de spiegel, echter de automobilist die schuld was stopte zelf ook

beiden zijn we naar zijn verzekeringsagent gegaan en hebben de papieren ingevuld over de toedracht

toen ik echter thuis kwam en zag op internet wat een BMW spiegeltje kost bij autoparts voor in die verder nog intacte en goede spiegelbehuizing heb ik hem gebeld en gezegd dat we daar geen zaak van gaan maken

Anders is iemand van ons beiden de klos met zijn auto verzekeringspremie die omhoog gaat

DAT is ook een basis principe waar je van uit kunt gaan.

Spiegel van 9,5€ ten opzichte van een premie verhoging van 45€/maand { in welke ook de behandelingskosten zijn opgenomen} de rest is weer vette winst voor de verzekeringsmaatschappij.

En dat is wat ik ook al jaren hoor van andere automobilisten inzake die premie verhoging of verlies van schadevrije jaren...

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen