Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zie hier op mijn woonplaats een sterker signaal binnenkomen op de Nederlandstalige zenders via TV Vlaanderen op de satelliet.

Ik heb een installatie staan in het Waasland en een in de Westhoek.

In het Waasland is de ontvangst van VTM een paar tiende dB sterker dan die van VRT.

En in de Westhoek is dat net omgekeerd.

Heeft iemand een idee waarom dat zou zijn?

• Moderator
Geplaatst:

Tolerantie in de versterking van je lnb en onnauwkeurigheid van je meting?

Zonder beschrijving van je meetopstelling en schotel intallatie is het gissen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
23 uren geleden, ceesv zei:

Tolerantie in de versterking van je lnb en onnauwkeurigheid van je meting?

Zonder beschrijving van je meetopstelling en schotel intallatie is het gissen.

Ik heb het niet over de gemeten waarden. Ik heb geen speciale apparatuur daarvoor. De waarden lees ik af op de ontvanger.

Het enige wat me opviel, was dat beide zenders op een andere plaats ontvangen, qua ontvangststerkte omwisselen.

• Moderator
Geplaatst:
Op 4-12-2024 om 20:28, Orgeldandri zei:

In het Waasland is de ontvangst van VTM een paar tiende dB sterker dan die van VRT.

1 minuut geleden, Orgeldandri zei:

Ik heb het niet over de gemeten waarden. Ik heb geen speciale apparatuur daarvoor. De waarden lees ik af op de ontvanger.

Je geeft zelf het antwoord.

Je ontvanger is geen meetinstrument.

Je hebt het over tienden van een dB, dat valt buiten de nauwkeurigheid van je ontvanger.

Dit soort verschillen kan zijn oorsprong vinden in verschillende karakteristieken van de versterker in je LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Zelfs een satelliet transponder is niet 100% stabiel in veldsterkte. Kan te maken hebben met ander verkeer in het space-segment en de multiplex.
Ook het weer, buitentemperatuur, atmosferische toestand van het traject (= propagatie)...er zijn veel factoren die dat beinvloeden.
Heb je variable of onboard multiplexing in tegenstelling tot statistical multiplexing kan dit de bandbreedte van de transponder veranderen en de veldsterkte beinvloeden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Kijk maar eens wat voor verliezen er zijn en hoeveel het signaal telkens weer versterkt moet worden om het signaal vanaf de aarde naar de satelliet te krijgen en weer op aarde te ontvangen.

path_loss.png

Geplaatst: (aangepast)

Sommige maken het veel te moeilijk.  Al zet je 2 schoteltjes naast elkaar op dezelfde plek en richt je ze even goed uit, want dat kan ook al een verschil zijn,  kan er alsnog verschil zitten tussen de schotels zelf, de lnb, de coax lengte en de gebruikte ontvangers of het tuner blok wat in de ontvanger zit, en dan hebben we het nog niet eens over de software of de weersomstandigheden ten tijde van de meting waarin verschil kan zitten. 

Kortom het is onzinnig om te vergelijken.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
16 uren geleden, Sprietje zei:

Kijk maar eens wat voor verliezen er zijn en hoeveel het signaal telkens weer versterkt moet worden om het signaal vanaf de aarde naar de satelliet te krijgen en weer op aarde te ontvangen.

Wat staat nou waar op dat grafiekje?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen