doubledutch Geplaatst: 7 december Geplaatst: 7 december Hallo experts, Ik moest mijn Windows PC na een software probleem helemaal opnieuw inrichten, en ben inmiddels bij het interne netwerk aangekomen. Ik heb een VU Uno 4K SE met ingebouwde harde schijf. De schijf is weliswaar vrijgegeven, maar de toegang wordt nu geweigerd. Kan iemand (misschien aan de hand van bijgaande foto) mij zeggen wat ik verkeerd doe? Windows vertelt mij alleen dat het om een netwerkfout gaat. Hartelijk dank!
Moderator ceesv Geplaatst: 7 december Moderator Geplaatst: 7 december Dat je box of je computer als ip adres 192.168.0.0 heeft is erg onwaarschijnlijk. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
doubledutch Geplaatst: 7 december Auteur Geplaatst: 7 december @ceesv Bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb het IP adres gecorrigeerd en het vervolgens 1x met CIFS vrijgave en 1 x met NFS vrijgave getest. Nog steeds geen toegang mogelijk vanaf mijn PC. Ik heb ook de netwerktest gedaan, hier lijkt alles in orde te zijn. Heb je misschien nog een idee? Met dank
bellejt Geplaatst: 7 december Geplaatst: 7 december samba geactiveerd in de box ? Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
doubledutch Geplaatst: 8 december Auteur Geplaatst: 8 december @bellejt Dank voor je reactie. Sorry, ik vind deze optie niet, kun je me een tip geven? Eigenlijk heb ik aan de instellingen van de VU Uno niets veranderd, ik moest Windows 11 helemaal opnieuw installeren en heb nu een probleem met de communicatie tussen computer en VU.
Tonskidutch Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december (aangepast) SMB ofwel samba is default ingeschakeld bij het VTI image (dat er gezien die screenshot) op staat. dan miet moet je de windows onderdelen oproepen op de pC naast het windows button invoeren bij zoeken dan open je de windowsonderdelen configuratie en vink SMB Direkt aan Veder moet je ook netwerk en bestanden delen inschakelen. Dan kun je zoals het voorbeeld beneden (met de nas) de HDD van de Vu+ als netwerkdrive inrichten. (meestal zonder login en paswoord) kun je dan in de verkenner de HDD van de Vu+ bereiken 8 december aangepast door Tonskidutch tikfout O What A Night Heidi Parton , Dolly Parton
Tonskidutch Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december Voeg er nog een afbeelding aan toe van die Vu+ die je dan onder Netwerk ziet staan. p.s. je kan hem ook mounten per NFS, maar dat is een ander verhaal O What A Night Heidi Parton , Dolly Parton
doubledutch Geplaatst: 8 december Auteur Geplaatst: 8 december (aangepast) @Tonskidutch Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg! Ik heb inderdaad een VTI Image (als ik mij niet vergis destijds op jouw aanraden genomen!). SMB Direkt was inderdaad al geactiveerd. Ik zie ook nog een optie "Ondersteuning voorSMB 1.0/CIFS", die is momenteel gedeactiveerd. Ik zie de VU Uno weliswaar in mijn netwerk, maar zodra ik er op klik krijg ik de mededeling dat de toegang niet mogelijk is. Ik heb ook een Synology NAS en daarmee zijn geen problemen, toegang is probleemloos mogelijk. Hopelijk is er toch een oplossing, dank nogmaals voor je hulp! vu toegang.pdf vu uno netwerk.pdfsamba.pdf 8 december aangepast door doubledutch
Tonskidutch Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december (aangepast) Oké, nog even terug naar de VTI, welke versie heb je erop toch de 15.0.02 ja? Heb je eventueel een admin/paswoord ingericht en staat die in dezelfde WORKGROUP. Belangrijker is dat je het netwerk van Microsoft Windows als privaat hebt ingesteld. Veder moet je nooit meer iets doen met SMB 1.0 dat is onveilig voor Vu+ en pC. voor de nieuwe samba versie is dit de configuratie #config version:3.6.25-vti001 [global] guest account = root security = user map to guest = bad user server string = VTi/Vu+ network shares at %h workgroup = VuPlus socket options = TCP_NODELAY smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd encrypt passwords = yes passdb backend = smbpasswd idmap backend = smbpasswd obey pam restrictions = no unix extensions = no wide links = yes unix charset = utf-8 max stat cache size = 64 null passwords = yes [rootfs] comment = Do not touch ! path = / read only = no public = yes guest ok = yes valid users = root force create mode = 600 force directory mode = 700 force security mode = 600 force directory security mode = 700 [Harddisk] comment = The harddisk path = /media/hdd read only = no public = yes guest ok = yes valid users = root force create mode = 600 force directory mode = 700 force security mode = 600 force directory security mode = 700 8 december aangepast door Tonskidutch O What A Night Heidi Parton , Dolly Parton
doubledutch Geplaatst: 8 december Auteur Geplaatst: 8 december @Tonskidutch Weer bedankt voor je hulp! Ik heb nog de VTI versie 14.0.6: moet ik die eerst updaten? Ik heb hier echt niet veel verstand van en ben bang dat mijn huidige constellatie (met Oscar) het dan misschien niet meer doet... Ja, mijn netwerk is als privaat gekenmerkt, zie afbeelding. Een paswoord voor de VU of de harde schijf heb ik bij mijn weten nooit aangelegd. Bijgaand nog de huidige gegevens van de "Freigabe-Editor (mijn excuses voor het feit dat alles in het Duits is). Misschien heb je nog een idee? ethernet.pdf freigabe.pdf version.pdf
Tonskidutch Geplaatst: 8 december Geplaatst: 8 december Ja ik had natuurlijk al het vermoeden dat je met oude VTI firmware onderweg bent. Geeft niks kun je gewoon upgraden naar 15.0.02, in welke de nieuwere samba en users prima afgestemd zijn op de (OOK) nieuwere protocollen in Windows 10 / 11. De oscam configuratie kun je voorafgaand aan die upgrade even backuppen. Ook andere plugins en settings kun je backuppen. Op het Vuplus - Wiki staan behoorlijk wat handleidingen en instructies hoe backups te maken en dan hoe upgrades te verrichten. backup kan manueel met DCC_E2 of per menu. O What A Night Heidi Parton , Dolly Parton
doubledutch Geplaatst: 8 december Auteur Geplaatst: 8 december @Tonskidutch Bedankt weer! Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en VTI geupdated naar versie 15.0.02. Voor zover ik kan zien waren er daarbij geen problemen. Heb ook een backup van settings etc. gemaakt. Maar het aanvankelijke probleem is daarmeenog niet opgelost: ik kan ook nu geen verbinding met de VU maken. Kun je mij misschien zeggen hoe ik de gegevens van mijn samba configuratie kan bekijken (en eventueel aanpassen)? Dank. vti info.pdf
Tonskidutch Geplaatst: 9 december Geplaatst: 9 december Heeft je image nu een wachtwoord of niet? Is bestanden delen op de Windows pC nu ingeschakeld of niet om jouw samba configuratie te kunnen bekijken moet je die eerst even hier even posten DCC_E2.exe ftp naar etc/samba daar staan de configuraties, ook die mbt sambapassword O What A Night Heidi Parton , Dolly Parton
doubledutch Geplaatst: 9 december Auteur Geplaatst: 9 december @Tonskidutch Bedankt voor je update! Sorry, maar ik denk dat dit voor mij toch iets te moeilijk is. Of het image een wachtwoord heeft kan ik je helaas niet zeggen, omdat ik niet weet waar ik dat moet zoeken. Wel heb ik met enige moeite een verbinding met de harde schijf kunnen maken (met Filezilla) en stuur je nu de bestanden die in de map Samba waren te vinden. Ik hoop dat je er wijs uit wordt, ik in ieder geval niet. Met dank! samba password.pdf samba config.pdf
Tonskidutch Geplaatst: 10 december Geplaatst: 10 december Mooi, is zo als het hoort dus je probleem ligt echt bij Windows. Waar, heb ik al enkele plaatsen voor gegeven. O What A Night Heidi Parton , Dolly Parton
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen