Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben nieuw hier maar heb wel eens een schoteltje uitgericht, vroeger voor CanalDigitaal enzo. In de schuur heb ik nog ergens een triax multifeed houdertje liggen, een paar lnb'tjes en een triax 88. Nou kwam ik op het idee om die eens te gebruiken voor een setupje met hispasat op 30w en de italiaanse zenders op 5w. Het vrouwtje is namelijk italiaans en kan ook goed spaans.  Moet voor de italiaanse zendertjes nog wel een multistream ontvangertje kopen.

Is het multifeed houdertje te gebruiken om 30w en 5w te combineren? Lees overal dat het multifeed houdertje voor tussen de 3 en 20 graadjes is, maar moet 25 graadjes overbruggen.

Groetjes, Freddie

Geplaatst:

Het kan wel maar je moet wel rekening houden met verlies.
De satellieten staan 27 graden arc van elkaar. Dat geeft een verlies op de multifeedrail van 1,75dB. Tel daar nog bij op dat je de schotel eerst moet uitrichten op de 15 west en dat dat ook nog afstelverliezen geeft. Ga er van uit dat je 2dB verliest. Bedenk dat 1,5dB verlies het zelfde is als je terug gaat van een Triax 88 naar een Triax 78. Je krijgt dus signaal alsof je een schotel hebt kleiner dan een Triax 78 ofwel een schotel van 67cm breed.
Ik weet niet of je dan voldoende signaal hebt om de zenders te ontvangen die je wilt.

verlies op een Triax 78.png

Geplaatst:

Voor de multistream kanaaltjes op 5w is volgens mij meer signaal nodig dan de kanaaltjes op 30w. Als ik jou goed begrijp dan wordt het lastig om op deze manier de multistream kanaaltjes voldoende sterk binnen te krijgen. Een uitdaginkje dus.

Geplaatst:

Je vind niet zoveel Spaanse zenders meer op Hispasat, tenzij je het Abertispakket wilt proberen te ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
Op 9-12-2024 om 19:25, Sprietje zei:

Het kan wel maar je moet wel rekening houden met verlies.
De satellieten staan 27 graden arc van elkaar. Dat geeft een verlies op de multifeedrail van 1,75dB. Tel daar nog bij op dat je de schotel eerst moet uitrichten op de 15 west en dat dat ook nog afstelverliezen geeft. Ga er van uit dat je 2dB verliest. Bedenk dat 1,5dB verlies het zelfde is als je terug gaat van een Triax 88 naar een Triax 78. Je krijgt dus signaal alsof je een schotel hebt kleiner dan een Triax 78 ofwel een schotel van 67cm breed.
Ik weet niet of je dan voldoende signaal hebt om de zenders te ontvangen die je wilt.

verlies op een Triax 78.png

Dit is mooie informatie maar klopt het ook? Ik vind 2 dB verlies bij 12,5 graden heel erg optimistisch. De grootste offset die ik ooit heb gemaakt was 9 en 19,2 in een CAS 90 uitgericht op ca. 12 graden. Dan was het verlies op 9 graden nog erg klein en op 19,2 graden duidelijk meetbaar maar acceptabel.

Geplaatst:
23 uren geleden, Alex1970 zei:

Je vind niet zoveel Spaanse zenders meer op Hispasat, tenzij je het Abertispakket wilt proberen te ontvangen.

Inderdaad. Wel FTA zijn BOM cine en Record TV Brazilië.

Geplaatst: (aangepast)
Op 11-12-2024 om 12:01, Alex1970 zei:

Klopt, Abertis is geen gewone multistream. Er zijn wel wegen die leiden naar rome.

op 13 oost zitten TVE  Int en TVE 24 Horas

op Hispasat fta zijn spaanstalig WEL in Multistream: ARAGON TV EN CM Castilia La Mancha, maar die vereisen toch wel een stevig signaal.

aangepast door Schotelspeller
Geplaatst:
Op 10-12-2024 om 09:30, Freddie67 zei:

Voor de multistream kanaaltjes op 5w is volgens mij meer signaal nodig dan de kanaaltjes op 30w. Als ik jou goed begrijp dan wordt het lastig om op deze manier de multistream kanaaltjes voldoende sterk binnen te krijgen. Een uitdaginkje dus.

Voor de Italiaanse volstaat 60 cm al, voor de Franse multistreams moet je minstens naar 80 cm! Dit ligt puur aan de Fec waarden waarmee de Fransen het doorgeven. 

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Schotelspeller zei:

op Hispasat fta zijn spaanstalig WEL in Multistream: ARAGON TV EN CM Castilia La Mancha, maar die vereisen toch wel een stevig signaal.

Op een Maximum E85 schotel zijn beide zenders goed te ontvangen.

CM Castilia La Mancha is zwakker, maar het beeld is stabiel.

ARAGON TV HD_20241212172633.jpg

HDCASTILLA-LAMANCHA_20241212172421.jpg

aangepast door Satfeeds-DX
Edision Piccollo Benelux Edition en VU+ Zero 4K
Cahors Big Bisat : 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E           
Triax 88 cm: 13°E, 1,9°E   Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  8°W 

Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W   Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°E die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                      DVBT-TNT     DAB+

Geplaatst:

Dus Freddie67, zeg maar wat je van plan bent.
Wil je het proberen om de 5w en 30w op de rail te ontvangen?
Het ziet er naar uit dat het met het signaal wel gaat lukken.
Ik kan de hele afstelling voor je uitrekenen. Dan moet ik wel een paar zaken van je weten.
- waar staat je schotel? Geef dat op tot 2 decimalen achter de komma. Dat kun je eventueel via een persoonlijk bericht aan me sturen.
- je hebt een Triax 88 schrijf je. Heb je ook de originele Triax-rail met 2 groeven boven elkaar (zie bijlage) of heb je een SAB-rail met 1 groef.

Multi Block.jpg

Geplaatst:
13 uren geleden, OFDM zei:

Inderdaad. Wel FTA zijn BOM cine en Record TV Brazilië.

Record TV is Portugees (Braziliaans).

8 uren geleden, Schotelspeller zei:

Klopt, Abertis is geen gewone multistream. Er zijn wel wegen die leiden naar rome.

op 13 oost zitten TVE  Int en TVE 24 Horas

Abertis is een uitdaging om te ontvangen, maar is me wel eens gelukt. 

Aragon TV en CM Castilia La Mancha zijn oninteressante regionale zenders en moeilijk te ontvangen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
8 uren geleden, Alex1970 zei:

Record TV is Portugees (Braziliaans).

Abertis is een uitdaging om te ontvangen, maar is me wel eens gelukt. 

Aragon TV en CM Castilia La Mancha zijn oninteressante regionale zenders en moeilijk te ontvangen.

Portugees inderdaad, dus waarschijnlijk niet interessant voor de vrouw van TS. Waarom zenden die regionale zenders in multistream en BOM cine niet? Sterker, gewoon FTA. Nog een opmerking over de sterkte van de signalen. BOM cine heeft nogal afwijkende parameters (2500 en 9/10) en wat ik meet lijkt het ook een evenredig (in relatie tot symbol rate) zwakker signaal t.o.v. Record TV. Voor wie wordt dit eigenlijk uitgezonden?

Geplaatst:
1 uur geleden, OFDM zei:

Waarom zenden die regionale zenders in multistream

Omdat ze niet bedoeld zijn voor directe ontvangst maar een toevoerkanaal zijn.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:
1 uur terug, Mojo zei:

Omdat ze niet bedoeld zijn voor directe ontvangst maar een toevoerkanaal zijn.

Dat idee had ik er al bij. In feite zouden ze ook kunnen coderen of zit er nog een signaal technische winst bij?

Ik heb bij BOM cine ook het idee dat het een toevoer is vanwege de vreemde symbol rate en FEC maar die zendt niet uit in multistream.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen