Freddie67 Geplaatst: dinsdag om 14:32 Auteur Geplaatst: dinsdag om 14:32 Het is inderdaad een groot schoteltje. Ik ga er eentje bijzetten en op de hispasat richten. Dank voor jullie hulp, ik ga binnenkort het dakkie op om het vrouwtje blij te maken.
D-box Geplaatst: dinsdag om 18:22 Geplaatst: dinsdag om 18:22 3 uren geleden, Freddie67 zei: Het is inderdaad een groot schoteltje. Ik ga er eentje bijzetten en op de hispasat richten. Dank voor jullie hulp, ik ga binnenkort het dakkie op om het vrouwtje blij te maken. De echte oplossing ben ik niet tegengekomen: gewoon een rotortje aanschaffen. (lees mijn handtekening). ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.
D-box Geplaatst: dinsdag om 20:24 Geplaatst: dinsdag om 20:24 54 minuten geleden, Sprietje zei: Van dat gedraai word je ook dol. Leuke opmerking hoor, Volgens mij is het wèl de beste oplossing. Niks geen geklooi, gewoon één lnbf (voor de toekomst zou ik meteen een quad kopen). Het wordt alleen lastig als de vrouw op hetzelfde moment naar een andere sat wil kijken, maar daar moet je afspraken over maken. ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.
Moderator ceesv Geplaatst: dinsdag om 20:30 Moderator Geplaatst: dinsdag om 20:30 Het lijkt mij voor de huisvrede beter om dan toch maar een 2e schotel te plaatsen. Draaibare schotels zijn er voor de hobbyist of een een persoon huishouden. 1 Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
D-box Geplaatst: dinsdag om 20:36 Geplaatst: dinsdag om 20:36 3 minuten geleden, ceesv zei: Het lijkt mij voor de huiszegen beter om dan toch maar een 2e schotel te plaatsen. Draaibare schotels zijn er voor de hobbyist of een een persoon huishouden. Heb je gelijk in, ik woon in me uppie en ben reuze blij met mijn rotor. Maar je hebt gelijk. ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.
Alex1970 Geplaatst: woensdag om 09:54 Geplaatst: woensdag om 09:54 Als je bericht #1 leest zie je dat er maar één kijker is. Maar misschien tegelijk kijken en opnemen. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
a33 Geplaatst: gisteren om 15:23 Geplaatst: gisteren om 15:23 Op 9-12-2024 om 19:25, Sprietje zei: De satellieten staan 27 graden arc van elkaar. Dat geeft een verlies op de multifeedrail van 1,75dB. Tel daar nog bij op dat je de schotel eerst moet uitrichten op de 15 west en dat dat ook nog afstelverliezen geeft. Dat snap ik niet, dat het "uitrichten op de 15 west" extra afstelverliezen zou geven? Als je bedoelt dat hij de schotel niet precies in het midden tussen 5W en 30W zou moeten uitrichten, dan zou dat bij de één afstelverlies opleveren, bij de ander afstelvoordeel. Als je bedoelt dat hij de schotel niet moet uitrichten op 5W en 30W, maar op 15W, en dat door het precies en optimaal uitrichten op 15W, de rechte rail zorgt voor suboptimale (elevatie-)uitrichting op 5W en 30W: Hij "moet" toch helemaal niet uitrichten op 15W? Ik zou dan 15W wel gebruiken voor een eerste (azimuth-)richting van de schotel, maar dan verder precies uitrichten op 5W en 30W. Dus hoe bedoel je die zin over de extra afstelverliezen? Overigens bedoel je vermoedelijk niet 27 graden arc, maar graden hoekverschil. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: gisteren om 16:24 Geplaatst: gisteren om 16:24 Ik geef het je te doen om een schotel af te stellen waarvan de lnb bijna 14 graden uit het brandpunt staat. Je stelt hem dus eerst af op een satelliet die ergens tussen de 2 satellieten in ligt. Dat hoeft niet precies het midden te zijn. Wil je dat de ene satelliet beter ontvangen wordt dan de andere, dan zorg je dat je de schotel afstelt op een satelliet die dichter bij de zwakkere satelliet staat. Je moet dan wel van te voren weten hoe schuin de rail moet staan om de 2 gewenste satellieten te ontvangen, maar goed, dat kan ik uitrekenen. Dan moet je de lnb van de zwakste satelliet op de juiste plaats op de rail gaan zetten. Dat kan ik ook uitrekenen. Nu moet je de schotel fijntunen op de zwakke satelliet. Dan plaats je de lnb voor de sterkere satelliet. De afstand tussen de twee lnb's kan ik ook uitrekenen. Nu ga je als laatste de tweede lnb fijntunen door hem nog iets te verschuiven op de rail. Deze laatste handelingen noem ik extra afstelverliezen t.o.v. dat je voor elke satelliet een eigen schotel gebruikt. 27 graden arc is de ontvangsthoek tussen de twee satellieten gezien vanaf de plaats waar de schotel staat.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen