zzzzzz Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden 5 minuten geleden, Codx zei: Veel streaming bestaat uit kleine stukje data en die moeten door de ontvanger aan elkaar geregen worden. Als dat niet goed gebeurd of data wordt 1:1 doorgezet naar de opname, ik denk dat daar het probleem zit. Ik veronderstel dat je dan bedoelt als je rechtstreeks de stream wilt opslaan, dus NIET als het via HDMI passeert? Anders houdt het geen steek. Via HDMI gaat dat als volgt. De set top box die het origineel afspeelt, haalt de video binnen (via DVB-C, DVB-S2, via IPTV, ...). Hij decomprimeert die, en toont die op het scherm via de HDMI out. Op dat moment heb je geen gecomprimeerd beeld en geluid meer, maar gewoon beeld en geluid dat via HDMI verstuurd wordt. Dus heb je een nieuwe beeld- en geluidstroom die bijv. 1080 halfbeelden 50 keer per seconde is. Je VU+ neemt dat weer binnen via de HDMI input, maar gaat het nog eens downscalen en weer progressief maken naar 720P. Staan op dat moment DVB of Teletekst ondertitels aan, dan zullen die in het beeld "gebrand" zitten, je kunt ze dan dus niet meer aan of afzetten, of de timing ervan veranderen. Als beeld en geluid niet synchroon lopen (de lipsync), zul je dat ook niet meer kunnen corrigeren achteraf. Op dat moment heb je dus al kwaliteitsverlies. Maar nu zit je nog met 720P dat ongecomprimeerd is, dan moet het nog eens gecomprimeerd worden naar bijv. H.264. Daar gaat dan nog eens kwaliteit verloren. In vergelijking met wat je nu hebt met DVB-C of DVB-S2, waar je gewoon rechtstreeks de stream binnenpakt, zonder hercompressie, is dat een ferme stap achteruit. VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2
Tonskidutch Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Op 21-12-2024 om 11:57, Tonskidutch zei: Voorts ik comprimeer niets, de pC staat op zón moment ook op 720P anders werkt het niet. Je hebt dit beslist over het hoofd gezien. Als ik die opnames wilde gaan maken, zorgde ik eerst dat die beeldscherm resolutie van de pC al op 720P ingesteld was voor de HDMI-OUT van de pC, die beelden gaan dus naar de HDMI-IN. En dan is er naar mijn bescheiden mening "geen" hercompressie in de Vu+ waar je het over lijkt te hebben. En dat testen deed ik na dat anderen al tijdens bezig waren om opnames te maken van streams zoals @Jürgen waar het telkens afgebroken werd. (maar niet alleen hier op sat4all maar ook andere fora heb ik geraadpleegd) De Pass-Through die jij bedoeld van een andere HDMI bron met bijvoorbeeld 4K beeldmateriaal werkt maar tegelijk opnemen op je Vu+ ervan werkt gewoon weg niet. Het is geen Passe Vite / passeerzeef die grote stukken maalt. Ik zou zeggen test het zelf eens. Maar zoals ik het al eerder beschreven heb is het een bijzonder onpraktische wijze van opnames maken van IPTV en streams zoals Netflix. Lovers In Paris Jacob Gurevitsch
zzzzzz Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden 1 uur geleden, Tonskidutch zei: Je hebt dit beslist over het hoofd gezien. Als ik die opnames wilde gaan maken, zorgde ik eerst dat die beeldscherm resolutie van de pC al op 720P ingesteld was voor de HDMI-OUT van de pC, die beelden gaan dus naar de HDMI-IN. En dan is er naar mijn bescheiden mening "geen" hercompressie in de Vu+ waar je het over lijkt te hebben. Het is duidelijk dat je technisch niet erg op de hoogte bent. De compressie waar het hier over gaat, is deze die in je bestand zit. Waarom wordt er gecomprimeerd? Omdat ongecomprimeerd beeld gigantische hoeveelheden data oplevert, zou je harde schijf binnen de kortste keren vollopen mocht je het zo opnemen. 720P aan 50 beelden per seconde aan 24 bits kleur = 13 Megabytes/seconde, of 7.910 megabytes/minuut of 463 Gigbaytes/uur. (720P = 1280x720x24bits kleur x 50 beelden per seconde = 1.105.920.000 bits/second = 138.240.000 bytes/seconde = 135.000 kilobytes/seconde = 132 Megabytes/seconde = 0,13 Gigabytes/seconde of 463 Gigabytes/uur... Ik reken eventjes enkel het beeld, geluid neemt ook nog wel iets, maar in verhouding is dat niet veel. Dat is dus wat binnenkomt op die HDMI IN connector van je VU+, en hetgeen de PC via zijn HDMI out stuurt. Dus kun je niet anders dan dat beeld opnieuw comprimeren, als je dat wilt opslaan... Vergeet niet, uit uw HDMI connector speelt geen bestand af van uw computer, dat is gewoon een connectie toestel <--> beeldscherm. Dus wat gaat die VU+ doen? Die gaat dat opnieuw comprimeren, waardoor er opnieuw kwaliteitsverlies ontstaat. 1 uur geleden, Tonskidutch zei: Ik zou zeggen test het zelf eens. Maar zoals ik het al eerder beschreven heb is het een bijzonder onpraktische wijze van opnames maken van IPTV en streams zoals Netflix. Hercomprimeren is altijd zeer onpraktisch, en zoals ik zei moet je dan al op voorhand kiezen of je de ondertitels gaat aanzetten of niet, want achteraf kan het niet meer. En als ze aanstaan, staan ze altijd aan. Bovendien, als het over een getimede opname gaat, en je neemt op van een kabel of sat set top box, dan moet je nog zien dat je die kabel of sat box op het juiste moment van zender doet switchen. Vergeet niet, hij neemt de stream niet op, hij neemt de schermoutput op. Komt er ergens een popup op je set top box, zal hij die ook mee hebben in je opname. VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2
kees321 Geplaatst: 5 uren geleden Auteur Geplaatst: 5 uren geleden Ik volg dit gesprek met interesse ( niet in eigen belang ). Willen jullie voorzichtig doen met elkaar ayb.
Codx Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) 5 uren geleden, zzzzzz zei: Ik veronderstel dat je dan bedoelt als je rechtstreeks de stream wilt opslaan, dus NIET als het via HDMI passeert? Anders houdt het geen steek. Via HDMI gaat dat als volgt. De set top box die het origineel afspeelt, haalt de video binnen (via DVB-C, DVB-S2, via IPTV, ...). Hij decomprimeert die, en toont die op het scherm via de HDMI out. Op dat moment heb je geen gecomprimeerd beeld en geluid meer, maar gewoon beeld en geluid dat via HDMI verstuurd wordt. Dus heb je een nieuwe beeld- en geluidstroom die bijv. 1080 halfbeelden 50 keer per seconde is. Je VU+ neemt dat weer binnen via de HDMI input, maar gaat het nog eens downscalen en weer progressief maken naar 720P. Staan op dat moment DVB of Teletekst ondertitels aan, dan zullen die in het beeld "gebrand" zitten, je kunt ze dan dus niet meer aan of afzetten, of de timing ervan veranderen. Als beeld en geluid niet synchroon lopen (de lipsync), zul je dat ook niet meer kunnen corrigeren achteraf. Op dat moment heb je dus al kwaliteitsverlies. Maar nu zit je nog met 720P dat ongecomprimeerd is, dan moet het nog eens gecomprimeerd worden naar bijv. H.264. Daar gaat dan nog eens kwaliteit verloren. In vergelijking met wat je nu hebt met DVB-C of DVB-S2, waar je gewoon rechtstreeks de stream binnenpakt, zonder hercompressie, is dat een ferme stap achteruit. Ja ik had het over direct een stream opnemen zonder de HDMI poort. Echter als je de HDMI poort gebruikt voor opname dan klopt jou verhaaltje niet. Hij gaat niet eerst alles downscalen en er 720p van maken om vervolgens te comprimeren. Hij encodeert het gewoon direct in 720P Dat lijkt het enige profile te zijn wat er in zit . Men kan net zo goed de originele 1080i aanhouden er vanuit gaande dat de SoC hardware encoding ondersteund en dat vermoed ik wel. Dus is het een programmeer beperking. Mijn vermoeden is dat deze functionaliteit nooit verder ontwikkeld is door VU+ Wellicht dat je het ook zelf kunt afdwingen met FFmpeg maar dan moet je echt in de software duiken. Maar als je met HDMI opnames aan de gang gaat zijn er altijd betere oplossingen natuurlijk. 4 uren geleden aangepast door Codx SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
zzzzzz Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden 1 uur terug, kees321 zei: Ik volg dit gesprek met interesse ( niet in eigen belang ). Willen jullie voorzichtig doen met elkaar ayb. Ik probeer het uit te leggen, maar ik heb niet het gevoel dat het doordringt. Uitdrukkingen als "doorzetten" of "ik heb mijn scherm op 720P gezet" geven duidelijk weer dat men niet begrijpt hoe iets werkt. Daar is niets mis mee, maar dan moet men ook niet doen alsof men het wel begrijpt. Misschien kan iemand anders het eens uitleggen. VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2
zzzzzz Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) 17 minuten geleden, Codx zei: Ja ik had het over direct een stream opnemen zonder de HDMI poort. Echter als je de HDMI poort gebruikt voor opname dan klopt jou verhaaltje niet. Hij gaat niet eerst alles downscalen en er 720p van maken om vervolgens te comprimeren. Hij encodeert het gewoon direct in 720P. Hoe kan hij nu iets "gewoon" coderen in 720P als je bron 1080i is? 1080i is overigens een interlaced signaal, terwijl 720P een progressief signaal is. Als je van 1080i naar 720p wilt gaan, zul je eerst moeten deinterlacen, en dan de resolutie naar 1280x720 omzetten. Bovendien, je noemt het coderen, maar dat houdt dus wel compressie in met verlies. En of die compressie nu in hardware of in software gebeurt, het is een compressie, er is kwaliteitsverlies. En zelfs al staat je HDMI input op 720p, dan nog is wat er binnenkomt niet de datastream van het originele filmpje, maar de schermoutput. Die zal dus sowieso opnieuw gecomprimeerd worden. 17 minuten geleden, Codx zei: Dat lijkt het enige profile te zijn wat er in zit . Men kan net zo goed de originele 1080i aanhouden er vanuit gaande dat de SoC hardware encoding ondersteund en dat vermoed ik wel. Hardware of software encoding, het resultaat zal zijn dat er een tweede keer gecomprimeerd wordt. H.264 of H.265 is een vorm van lossy compression. Er gaat dus informatie verloren, en dat kan ook niet anders omwille van die berekening die ik daar gepost heb. Zelfs al mocht je hardware dit aankunnen, je harddisk zou wel heel snel vollopen. Misschien begrijpen jullie het beter als het over stilstaande beelden gaat. Neem nu het JPEG formaat, dat heeft ook lossy compression. Stel dat je een foto op je PC opent, die in JPEG formaat opgeslagen is. De originele foto voordat hij gecomprimeerd/gecodeerd was, was beter van kwaliteit, en het JPEG algoritme heeft beslist welke informatie je best kon weggooien zonder dat je visueel een groot verschil kreeg. Als je, eenmaal die JPEG openstaat, daar weer een screenshot van maakt, dan heb je een screenshot gemaakt van de foto zoals hij was toen hij niet meer gecomprimeerd was. Als je met die tussenstap weer een nieuwe JPEG file wilt hebben, zul je dus opnieuw moeten coderen/comprimeren. Je gaat dus opnieuw informatie kwijtspelen. Als je het resultaat daarvan weer als input zou nemen, en je doet dat zo een aantal keer na elkaar, ga je zien dat je resultaat steeds slechter wordt, omdat er iedere keer informatie verloren gaat. Dat is met video ook zo, en dat je daar dan een HDMI out --> HDMI in tussen stopt, maakt niet dat je plots geen verlies van kwaliteit meer hebt. 3 uren geleden aangepast door zzzzzz VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen