Ga naar inhoud

Advies materialen (schotel / lnb / etc) upgrade

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al ruim 20 jaar heb ik een schotel (en heb, onder een andere naam op dit forum gezeten). Ik ben zelf niet van het ophangen (te hoog op een ladder en lastig met hoe en wat je moet doen om echt dat 100% goede beeld te krijgen) maar wel van de materialen.

ik heb een triax 68cm schotel. En een quad lnb die er zeker al 15 jaar op zit. Van die quad lnb gebruik ik in mijn huidige huis 2 uitgangen omdat ik de andere 2 niet meer nodig heb / kan gebruiken. De schotel staat op 1 satelliet gericht. Ik heb een vu+ uno 4k se met een twin tuner voor satelliet (in deze vu+ kan geen extra tuners meer bijgeprikt).

ik moet wat laten aanpassen aan mijn schotel ivm verbouwing van mijn woning en dat is een goed moment om ook verder na te denken over opties. 

vragen die bij mij naar boven komen (en gelukkig zijn jullie experts).

- de lnb is oud, welke twin lnb is echt goed voor ontvangst? Ik lees namelijk dat het ene merk net wat sterker is dan de andere?

- kan je op een 68cm triax een 2e lnb plaatsen (op een rail) om een extra satelliet te ontvangen, of moet je dan gelijk een grotere schotel?

- als ik met een vu+ uno een tweede lnb zou hebben (en een disecq switch), hoe werkt de twin tuner dan van de vu+? Kan je dan nog steeds meerdere programma’s opnemen of is hij dan beperkter geworden?

alvast dank.

Geplaatst:

Als je op een Triax 64 twee satellieten wilt ontvangen, zal dat meestal moeten gebeuren met een duo-lnb maar het juiste antwoord kan pas gegeven worden als je aan geeft welke 2 satellieten je wilt ontvangen. Ook de schoteldiameter heeft hier mee te maken.

Geplaatst: (aangepast)

De combi die niet gaat met een duo lnb.. (dacht ik)

heb nu astra 2. Wil astra 1 erbij.

mogelijk iets met een rail? En dan 2x lnb?

als het allemaal niet past, dan blijft het lekker zoals het is en vervang ik de lnb alleen maar, dan blijft de vraag wat een goed merk en type is qua ontvangst. 

aangepast door Maria1979
Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord.
ik heb gewoon ziggo voor lineaire televisie. 
kunnen 3 koppen ook op zo een kleine schotel of dan weer niet meer? (Dus de optie canal digitaal open houden)?

Geplaatst:
2 minuten geleden, Maria1979 zei:

Bedankt voor je antwoord.
ik heb gewoon ziggo voor lineaire televisie. 
kunnen 3 koppen ook op zo een kleine schotel of dan weer niet meer? (Dus de optie canal digitaal open houden)?

Zo heb ik (bijna) ook thuis. Ziggo FTA, 28.2 Engelse en DVB-T2 Duitse zenders. Dat is wel wat simpeler met de schotel.

Ik heb zelf alleen ervaring met Kathrein 90 cm en 3x LNB. Dat past erg mooi en werkt uiteraard royaal qua ontvangst.

Bij een 64 cm schotel komen de LNB's dichter op elkaar. Dat is bij de combi 19.2 en 28.2 geen probleem maar om ze optioneel alle 3 te kunnen passen moeten het dan heel smalle LNB's zijn. Die vraag laat ik graag aan forum collega's over.

Geplaatst:
17 minuten geleden, Maria1979 zei:

kunnen 3 koppen ook op zo een kleine schotel

Met een hoog hobby gehalte wel. Je zal dan 3 hele smalle lnb's moeten nemen omdat ze strak tegen elkaar zullen komen te zitten.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

Op een Triax 64 kun je perfect een Triple-lnb nemen waarmee je de Astra 19,2. 23,5 en 28,2 kunt ontvangen. Deze hebben meestal 4 aansluitingen. Ze worden al een aantal jaren niet meer gemaakt maar zijn tweedehands wel te koop. Op dit forum zijn regelmatig leden die ze niet meer gebruiken maar het zonde vinden hem weg te gooien. Je zou een vraag kunnen stellen in de rubriek 2dehands op dit forum.
De schotel uitrichten op de Astra 23,5 en je ontvangt de Astra 28,2 en 19,2 automatisch ook.

Triple lnb quad Astra 1, 2, 3 CanalDigitaal.JPG

Geplaatst:
39 minuten geleden, OFDM zei:

Mooi product als het inderdaad nog volop te vinden is. Wanneer is de productie hiervan gestaakt?

Dat is niet precies duidelijk maar dat zal omstreeks 2020 zijn geweest.

Lees ook dit eens:

• Like 1
Geplaatst:

gelukkig een op zolder liggen.

• Like 1

2 x Gigablue UHD met Bigsat met (28E,23E,19E,13E)

Ziggo kaart en TvVlaanderen met smargo reader

Geplaatst:
7 uren geleden, Mojo zei:

Met een hoog hobby gehalte wel. Je zal dan 3 hele smalle lnb's moeten nemen omdat ze strak tegen elkaar zullen komen te zitten.

Het advies is dus de triple quad LNB of alleen 19.2 en 28.2 op een rail zonder optionele 23.5?

Geplaatst:

Als je niet aan een Canal Digitaal triple-lnb kunt komen, kun je ook een triple-lnb nemen voor de 13, 16 en 19,2 oost bijv. van het merk Triax. Die koppen hebben dezelfde afstanden maar is alleen bedoeld voor een grotere schotel. Kost in €59,90.
Het enige verschil is dat de antennes net in een iets andere stand staan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen