Ga naar inhoud

Advies materialen (schotel / lnb / etc) upgrade

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De afstel gegevens heb ik je op 20 en 22 dec. 2024 gegeven. Het is vandaag zonnig dus je kunt de schotel als je dat wilt ook met behulp van de zon uitrichten. Omstreeks 11:33uur staat de zon precies in de richting van de Astra 23,5 e.e.a. afhankelijk van je locatie.

schotel met de zon uitrichten.jpg

Geplaatst:
9 uren geleden, Sprietje zei:

De afstel gegevens heb ik je op 20 en 22 dec. 2024 gegeven. Het is vandaag zonnig dus je kunt de schotel als je dat wilt ook met behulp van de zon uitrichten. Omstreeks 11:33uur staat de zon precies in de richting van de Astra 23,5 e.e.a. afhankelijk van je locatie.

schotel met de zon uitrichten.jpg

de template al uitgeknipt en op de schotel geplakt. Ik weet dat ik moet uitrichten op 23.5, maa als die goed is, zijn dan vaak de andere 2 (als alles waterpas / goed opgehangen) is?

En wat met diseqc?

Geplaatst:
Op 20-12-2024 om 15:53, Sprietje zei:

De triple-lnb moet 14 graden schuin gezet worden. Gebruik hiervoor het sjabloon die je achter op de CD-triple-lnb plakt. Ik kan dit sjabloon pas toesturen als ik weet welk model triple-lnb je hebt, het oude model waarvan de 4 aansluitingen precies op één lijn liggen of het nieuwe model waarbij de aansluitingen versprongen staan.
De elevatie van de schotel moet op 28 graden gezet worden voor de Astra 23,5. Als het goed is, staat de elevatie nu op 26,6 graden. De elevatie moet dus 1,4 graden naar beneden gezet worden om de schotel op de Astra 23,5 uit te richten. Verder moet de schotel dus 5 graden naar het westen gedraaid worden om de Astra 23,5 te vinden.

Ongecodeerde zenders die heel makkelijk te ontvangen zijn zijn Ocko en Ocko Star. Die zitten op transponder 12070H, DVB-S, SR 27500, fec 3/4. Die zou ik in eerste instantie gebruiken om de schotel uit te richten op de Astra 23,5.
Daarna moet je een gewone zender nemen die minder makkelijk te ontvangen is. Gebruik daarvoor de ongecodeerde zender CD Info & Nieuws. Die zit op transponder 11739V, DVB-S, SR 29900, fec 3/4. Richt met deze zender de schotel heel goed uit op de Astra 23,5.
Nu ontvang je de Astra 19,2 en 28,2 ook prima.

De diseqc-volgorde van de CD-triple-lnb is als volgt:
Astra 19,2 # 1 of A
Astra 23,5 # 2 of B
Astra 28,2 # 3 of C

Gevonden! 
dank je!

beide tuners zelfde instellen? 

Geplaatst:

Helaas niet gelukt alles op te hangen vandaag. Degene die met de ladder kwam / zou boren, kon niet. 
gelukkig wel de materialen, dus ik zorg dat alles al goed ingesteld/voorbereid is. Dan kan alles hopelijk snel opgehangen worden, afgesteld etc

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag de schotel uitgericht. in ieder geval het grove werk. Het werkt, en ik krijg 80-85 op de bbc. Absoluut niet slecht, maar dit was eerder hoger. 

ik heb tweedehands een xsarius een satmeter hd easy gekocht. Hiermee zou ik mogelijk de schotel nog beter kunnen uitrichten. Maar ik weet niet helemaal hoe ik dat moet doen hiermee. 

iemand daar tips voor om het signaal nog beter te krijgen? Vooral met die sat meter?

Geplaatst:

Toevoeging

astra 1 kanalen : 75-80

astra 2 kanalen: 80-85 (waar bbc bij oude opstelling tegen de 100% kwam)

astra 3: 56%

kan dus nog wat gefinetuned worden, maar ik loop even vast hoe

Geplaatst:

Het sturen van een schotel kan heel gemakkelijk en precies als volgt gebeuren:
- zorg dat de schotel ongeveer goed staat uitgericht
- zet de bovenste mastklem met een zelftapper vast
is de kerndiameter van de zelftapper 3,5mm en de buitenmaat van de schroefdraad 4,5mm, dan boor je met een boor van 4mm door de klembeugel en door de pijp. Het gat in de klembeugel boor je verder op tot 4,5mm
- de bovenste mastklem zet je nu goed vast met de zelftapper en de onderste mastklem los/vast
- door nu de linker moer iets lossen te zetten en de rechter moer iets aan te draaien, stuur je de schotel naar rechts
- door de rechter moer iets losser te zetten en de linker moer iets aan te draaien, stuur je de schotel naar links
- op deze manier kun je de schotel heel nauwkeurig richten

schotel sturen.JPG

Geplaatst:
10 minuten geleden, Sprietje zei:

Het sturen van een schotel kan heel gemakkelijk en precies als volgt gebeuren:
- zorg dat de schotel ongeveer goed staat uitgericht
- zet de bovenste mastklem met een zelftapper vast
is de kerndiameter van de zelftapper 3,5mm en de buitenmaat van de schroefdraad 4,5mm, dan boor je met een boor van 4mm door de klembeugel en door de pijp. Het gat in de klembeugel boor je verder op tot 4,5mm
- de bovenste mastklem zet je nu goed vast met de zelftapper en de onderste mastklem los/vast
- door nu de linker moer iets lossen te zetten en de rechter moer iets aan te draaien, stuur je de schotel naar rechts
- door de rechter moer iets losser te zetten en de linker moer iets aan te draaien, stuur je de schotel naar links
- op deze manier kun je de schotel heel nauwkeurig richten

schotel sturen.JPG

Ok dus finetunen doe j met de zelftappers. 
En is het handig de xsarius daarbij te gebruiken? 

ben nu al blij dat ik weer kan kijken, maar het signaal moet volgens mij echt nog beter kunnen.

wat ik even niet begrijp is het doorboren. Waarom is dat? Lees misschien niet goed, maar begrijp niet wat ik daarmee moet. 

Geplaatst: (aangepast)

Je hebt maar 1 zelftapper nodig om de bovenste klembeugel vast te zetten aan de mast. Het gat in de pijp moet iets groter zijn dan de kerndiameter van de zelftapper, het gat in de klembeugel gelijk aan de buitendiameter van de zelftapper.

Met een signaalmeter is het een stuk makkelijker afstellen. Dan kun je tenminste zien wat je doet.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Als ik het zo zie, is de schotel met 2 zelftappers vastgezet (die kwamen met de nieuwe schotel mee). Dat plaatsje van jou ook. 

ik snap nog steeds niet wat het doel van boren is. misschien heel blond.
Vastzetten? 

en moet je de bovenste of onderste zelftapper pakken voor het afstellen? 

met signaalmeter meet je dan kwaliteit of signaal (of beide)? 

sorry voor alle domme vragen he 🙃

Geplaatst:

Ah nu brand het lichtje pas. 
je zet 1 deel vast in de mast. Met een schroef.

de andere bevestiging kan je dan bewegen (de onderste).

wat is belangrijk? Signaal of kwaliteit of beide?

En dan nog: nog steeds finetunen op de astra 3? Wat mij het meeste boeit is de astra 2 en daarna de 1. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen