Ga naar inhoud

USB-C is vanaf vandaag de norm! (in de EU)

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Nieuwe kleinere elektronische apparaten, zoals smartphones, tablets, computermuizen en camera’s, moeten vanaf zaterdag verplicht een USB-C-poort hebben voor het opladen.

De door Brussel afgedwongen stap ging jaren van politieke discussie vooraf.

De voorstanders zeiden dat een uniforme laadpoort handiger is voor consumenten en ook beter is voor het milieu.

Er was eerst nog verzet vanuit het hoofdkantoor van Apple, maar begin november 2022 gaf marketingdirecteur Greg Yoswiak toe dat Apple overstag gaat.

Vanaf eind 2024 zal iedere nieuwe iPhone in Europa de gewenste USB-C aansluiting hebben.

Je kunt je iPhone oplaadkabel met Lightning aansluiting dan niet meer gebruiken voor nieuw aangeschafte Apple apparaten.

De verplichting geldt alleen binnen Europa, het is onduidelijk wat de rest van de wereld gaat doen.

Voor notebooks en grotere laptops heeft de Europese Unie fabrikanten eerder al meer tijd gegeven om over te stappen op USB-C.

Voor die apparaten gaat de verplichting pas over twee jaar in, op 28 december 2026.

De USB-C norm stamt uit 2014.

https://nl.wikipedia.org/wiki/USB-C

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• ceesv wijzigde de titel naar USB-C is vanaf vandaag de norm! (in de EU)

Geplaatst:

Het gegeven

11 minuten geleden, ceesv zei:

De door Brussel afgedwongen stap ging jaren van politieke discussie vooraf.

dat is natuurlijk het essentiële aan deze kwestie

Industrienormen ontstaan niet zomaar, maar politieke argumenten wel.

Is It Real

Oliver Koletzki, Balou

Geplaatst:

en de kranten zijn al paniek aan het zaaien aangaande je oudere apparaten niet meer kan opladen.Larie en apekool want er zijn overgangen voldoende te koop (in china) .Heb hier al een voorraadje liggen in alle soorten zelfs met hubs erbij

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

Ik heb 2 telefoons. 
De ene is een iPhone de andere Samsung.  Dus heb ik altijd 2 snoeren in mijn tas bij me. 
Er zijn ergere dingen in de wereld. 

• Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Eindelijk.

Nu een een universele lader vinden voor batterijen. Ik heb me nog maar onlangs een brureellamp gekocht op USB-c . werkt evengoed als eentje op 220 volt.

Spijtig genoeg is er geen verplichting om 2 usb-c aansluitingen in je smartphone te hebben. Is er 1-tje stuk mag je het toestel weggooien. Herstellen is moeilijk of duur.

Ik heb ook nog fototoestellen met hun eigen aansluit connectors. vervanging van een kabeltje is bijna zo duur als een nieuw toestel. Tegen de wegwerp maatschappij mocht men wel ingrijpen.

Ik zie geen onmiddelijke nadelen van deze wet.

Groeten,

Geplaatst:

uh, ik bedenk net; geldt dat voor het op te laden apparaat + die losse netvoeding en / of spanning dragende USB aansluiting zoals een pC of AVR receiver?

dus USB-C naar USB-C

nu ja ik wil geen EU politici in de moeilijkheden brengen inzake hun "kugh kugh" milieu visie op het topic

Is It Real

Oliver Koletzki, Balou

Geplaatst:

Nog handiger 1 kabel met 3 verschillende aansluitingen

USB-A naar USB-C, Micro B en lightning

Past er altijd wel een.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

yep net zoals het verbod op plastieken bestek dat dan in een plastiek zak verpakt zit.De groenen zijn tegen plastiek maar hun bioprodukten zitten apart in plastiek verpakt terwijl de gewone gewoon in de rekken liggen.Hypocretie en geldgewin

• Bedankt 1

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat het bellen vanuit je belbundel  terwijl je in het buitenland bent toch wel een verademing is.

Vooral hier in de grensstreek schakelde je regelmatig automatisch over op het Duitse net met soms flinke facturen als gevolg en dat is nu toch wel voorbij.

Nu nog het automatische afronden naar 1 minuut bij het bellen en het afronden naar 1MB op de schop en dan kunnen de bundels ook weer een stuk naar beneden.

Geplaatst:
39 minuten geleden, bellejt zei:

De groenen zijn tegen plastiek maar hun bioprodukten zitten apart in plastiek verpakt terwijl de gewone gewoon in de rekken liggen.Hypocretie en geldgewin

Dat is niet zo. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:
3 uren geleden, ceesv zei:

De verplichting geldt alleen binnen Europa, het is onduidelijk wat de rest van de wereld gaat doen.

Dat is helemaal niet onduidelijk aangezien fabrikanten natuurlijk geen apparaten met verschillende aansluitingen willen produceren. Dus ook de Amerikanen en Britten gaan deze maatregel uit Brussel volgen, net als ook in het VK de plastic draaidopjes nu vast zitten aan het flesje.  Het is daar niet verplicht, maar fabrikanten gaan echt geen andere flesjes produceren voor één klein eiland.

• Moderator
Geplaatst:

Apple had anders een fors verdienmodel aan hun firewire kabels.

Een USB-C kabel kost een paar Euro, maar een firewire kabel doet in de winkel de hoofdprijs.

Of ze dat op willen geven?

Europa is slechts een klein deel van hun omzet.

• Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
8 uren geleden, gerrit B zei:

Nog handiger 1 kabel met 3 verschillende aansluitingen

USB-A naar USB-C, Micro B en lightning

Past er altijd wel een.

Vorig jaar in een Duitse winkel gekocht.

Erg handig

Geplaatst:

Ik heb hem ook in Dld. gekocht van SMRTER en kostte maar liefst € 4,13 waarbij hij met max 3A kan laden als je alle 3 de stekkers gebruikt of 1,5A als je maar 1 toestel aansluit.

in de omschrijving staat

Beschreibung

USB C, Lightning, Micro-USB, OTG – smrter Hydra ULTRA – der 5in1 Alleskönner
Das Smartphone mit USB Typ C, das Tablet mit Lightning und die Action Cam hat einen Micro-USB-Anschluss? Viele kennen das daher miteingehende Problem das passende Ladekabel für jedes unterschiedliche Gerät zu finden – besonders problematisch wird es jetzt noch da viele USB-Buchsen bereits durch neue USB C Buchsen ersetzt werden.

Robust durch Aluminium und Nylon
Die geflochtene Nylonummantelung verleiht dem Kabel die notwendige Stabilität und verhindert ungewolltes Verheddern und Verknoten des Kabels. Durch die zusätzliche Anti-Knick Verstärkung der Adapter ist das Kabel für den langfristigen Einsatz, egal ob zuhause oder unterwegs, ideal geeignet. Mit dem angebrachten Klett-Kabelverschluss lässt sich das Kabel im Nu und ohne Kabelsalat wieder verstauen.

OTG-Sharing-Funktion
Doch das ist noch nicht alles. Das Ladekabel unterstützt auch USB On-The-Go (OTG). Damit kann man jedes USB-Gerät durch simples anschließen des Kabels an ein OTG kompatibles Smartphone, ohne andere Stromquelle, aufladen. Ideal um die Energie von einem Smartphone auf das andere zu übertragen, um so Freunden und Bekannten bei einem leeren Akku auszuhelfen.

Ideaal ding kan er mijn zaklamp/bouwlamp mee opladen, de telefoon opladen, mijn portabel 15" monitor mee voeden en als de Ipad leeg is prik je er ook gewoon een stekker in. Maar ook als er geen stopcontact voor handen is kan ik de bouwlamp met deze kabel weer als voeding voor mijn monitor gebruiken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen