Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Er is niks beters dan SAT tv. Tell me more 🥱

Ik wil weer helemaal opnieuw gaan beginnen met satelliet tv. Het laatste waar ik nog mee te maken had was een Dreambox DM500, ik vraag me af of het de SE versie was.

Een klein weekje chatgpt heeft me al het een en ander bijgebracht en toch blijven er vragen over. Die som ik hieronder even op:

1: de dreambox is allang niet meer wat het geweest was. Wat zijn tegenwoordig de top 5 leveranciers van satelliet ontvangers met enigma ondersteuning? Enige aanraders onder de 200 euro die goed gaan? Gigabit Ethernet, iptv ondersteuning, goede performance, dvb sx2, pvr opslag in de cloud?

2: welke enigma2 images zijn tegenwoordig de toppers? Waar grijpen de meesten na. Ik zie dat openpli al helemaal is afgegleden…

3: de CCCAM is dat er nog of praten we nu over andere technieken. OSCAM en NCAM schijnen nu de dienst uit te maken. Klopt dit? Ik krijg tegenwoordig met CCCAM alleen nog wat Poolse sportzenders aan de praat te krijgen. Zijn er al 4K kanalen op 13,19,23 of 28 die gedecoreerd kunnen worden en hoe?

4: Inverto ultra black LNB’s is dat nog de topper onder de LNB’s?

5: Zijn er nieuwe kabels? Ik ben nog van de KOKA799…. Nieuwe F connectoren?

6: ik ben van de 13, 19, 23 en 28. Ben maar naar een Visiosat BIG BISAT gaan zoeken maar die heten tegenwoordig Cahors of ook niet meer? Wat zijn tegenwoordig de beste onder de multifeed schotels?

7: zitten we nog in de tijd van de DVB-SX2 of niet?

9: unicable oplossingen klinkt erg interessant. Maar hoe werkt deze techniek? Stel ik heb een unicable LNB, welke multiswitch komt er in aanmerking? Ik ken alleen de Quattro LNB naar multiswitch oplossing. Vervolgens zou ik de multiswitch aan willen sluiten op een SAT IP server en binnen het netwerk maar ook naar een zoon die helaas geen enkele mogelijkheid heeft om een schotel op te hangen. Mocht hij gebruik willen maken van CCCAM dan moet dat extern buiten mijn netwerk plaatsvinden. Kan dit tegenwoordig en vooral met de upload die glasvezelkabels hebben. Ergens een goede ontwerptekening beschikbaar?

aangepast door ceesv
Wan Cardsharing vragen verwijderd.

• Moderator
Geplaatst:

Welkom,

De vragen lijken inderdaad door ai geformuleerd te zijn.

Vragen over illegale onderwerpen zijn niet toegestaan op dit forum, die vraag is verwijderd.

Lees onze huisregels nog eens door.

https://www.sat4all.com/forums/guidelines/

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

En een beetje dubbelzinnig ook. Als nick Backtosat en dan informeren over ontvangers die IPTV ondersteunen. Voor Sat/Kabel koop je een ontvanger, voor IPTV een (goede) mediabox. Als je semi gratis naar kanalen wil hengelen koop je een mediaspeler met een ‘lijntje’. Dan heb je Sat helemaal niet meer nodig! Satelliet TV is sowieso tanende tenzij je graag betaalt voor een overvloed aan reclame met nog een fleugje film. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

Geplaatst:

of je installeert xstreamity op je satbox en werkt ook prima (met een abootje al dan niet ****) .Kan je simpel zelf mix kanalenlijsten maken van sat en iptv tesamen met 1 box

• Like 1

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst: (aangepast)
43 minuten geleden, Mimisiku zei:

En een beetje dubbelzinnig ook. Als nick Backtosat en dan informeren over ontvangers die IPTV ondersteunen. Voor Sat/Kabel koop je een ontvanger, voor IPTV een (goede) mediabox. Als je semi gratis naar kanalen wil hengelen koop je een mediaspeler met een ‘lijntje’. Dan heb je Sat helemaal niet meer nodig! Satelliet TV is sowieso tanende tenzij je graag betaalt voor een overvloed aan reclame met nog een fleugje film. 

Waar heeft hij het  over IPTV ? Hij vraagt of het mogelijk is dat zijn zoon ook op zijn SAT-IP server kan mee kijken en dat kan in principe gewoon via de fallback tuner functie.   Je kunt een box met meerdere tuners of FBC tuner op lokatie 1 neerzetten en een andere box op lokatie 2 daar naar verwijzen en de tuner en kaart van de box op lokatie 1 laten gebruiken mits je genoeg upload hebt. 

aangepast door Codx
  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
32 minuten geleden, bellejt zei:

of je installeert xstreamity op je satbox en werkt ook prima (met een abootje al dan niet ****) .Kan je simpel zelf mix kanalenlijsten maken van sat en iptv tesamen met 1 box

dankje voor het inhoudelijke bericht. Ik heb iptv alleen als aanvulling nodig voor een aantal Arabische kanalen na die anders op Badr of nilesat te ontvangen zijn. Die kanalen zijn daar FTA maar kunnen alleen via een stream werken. Vandaar de support op iptv. Ik ben nog wel in afwachten van de techniek in satelliet land zoals de meeste vragen suggereren. Ik hoor graag ook de rest.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Codx zei:

Waar heeft hij het  over IPTV ? Hij vraagt of het mogelijk is dat zijn zoon ook op zijn SAT-IP server kan mee kijken en dat kan in principe gewoon via de fallback tuner functie.   Je kunt een box met meerdere tuners of FBC tuner op lokatie 1 neerzetten en een andere box op lokatie 2 daar naar verwijzen en de tuner en kaart van de box op lokatie 1 laten gebruiken mits je genoeg upload hebt. 

Dankje voor het inhoudelijke antwoord. Dit klinkt best interessant. Waar kan ik meer vinden over het ontwerpen hiervan. Een voorbeeld, filmpje of tekening..

Geplaatst:
59 minuten geleden, BacktoSAT zei:

Dankje voor het inhoudelijke antwoord. Dit klinkt best interessant. Waar kan ik meer vinden over het ontwerpen hiervan. Een voorbeeld, filmpje of tekening..

Dat kan juist met openpli, wellicht dat het ook in andere images zit.   Het is heel simpel, je zet op box 2 de tuner op uit/disabled en je vult bij fallbacktuner het IP adres van box 1 in en je zorgt dat beide  boxen dezelfde zenderlijst hebben. Meer is er niet nodig.

Let er wel op dat als je dit op verschillende netwerken gaat doen dan moet je wel zorgen dat je of een paar poorten open zet (gebruik dan een firewall) of je maakt een verbinding middels vpn of wireguard of tailscale of iets dergelijks zodat ze op een veilige manier connectiviteit met elkaar hebben. 

• Like 1

RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
4 uren geleden, Codx zei:

Dat kan juist met openpli, wellicht dat het ook in andere images zit.   Het is heel simpel, je zet op box 2 de tuner op uit/disabled en je vult bij fallbacktuner het IP adres van box 1 in en je zorgt dat beide  boxen dezelfde zenderlijst hebben. Meer is er niet nodig.

Let er wel op dat als je dit op verschillende netwerken gaat doen dan moet je wel zorgen dat je of een paar poorten open zet (gebruik dan een firewall) of je maakt een verbinding middels vpn of wireguard of tailscale of iets dergelijks zodat ze op een veilige manier connectiviteit met elkaar hebben. 

Ok mooi experiment. Ik leg mijn situatie hieronder iets beter uit. Misschien dat ik dan vanuit dat oogpunt de juiste apparatuur kan noteren. Trouwens ben ook nieuw met de FBC tuner. Lijkt iets van de laatste 8 jaar.

Op locatie A:

hier vindt de uitrichting plaats van de visiosat big bisat. Ik heb hier nu 4 LNB’s (de nieuwste ) van Inverto Black Ultra’s single. Ik heb ook 4 twin LNB’s van ALPS liggen. Kijk maar welke er voor deze toepassing nodig zijn. Het gaat erom dat ook de 4K kanalen van de Astra 1,2,3 en hotbird gevonden worden en eventueel met encryptie op het scherm te zien kunnen worden. Dus DVBSX2 is ook een vereiste vanuit mijn oogpunt. Ik wil zo min mogelijk bekabeling maar zo veel mogelijk kunnen delen binnen mijn eigen huisnetwerk. Dus een tablet, telefoon, tv over wlan zonder kabels. Een PVR functie terwijl je naar een ander kanaal kijkt ook, maar dit vindt alleen op de tv plaats die bekabeld is aangesloten. Mijn vraag bij deze installatie is: is een diseqc switch van belang of een multiswitch of beide? Gigabit Ethernet op de receiver, unicable oplossing via een LNB of multiswitch? Eventueel in combinatie met een FBC tuner? Oja en een klein aantal zenders die vrij via satelliet te vinden zijn maar geen prettige footprint hebben die tegenwoordig als stream bestaan daarvoor is een iptv client nodig. Kan iedere locatie zelf regelen. Trouwens is een SAT-IP server dan nodig en wat voor router i.v.m. VPN ?

De rede dat ik voor deze opstelling kies tov iptv is de enorme tijdverschillen tussen live tv en de kwaliteit van het beeld dat absoluut niet in de buurt komt van echt 4K of FHD tv waar ik veel waarde aan hang. Ik wil naar een zo actueel mogelijk en zo puur mogelijk beeld over het internet naar eventuele peers met alleen distributie van de kanalen waar de techniek het toelaat.

Alles is bespreekbaar als het om apparatuur gaat. Ik zou het op prijs stellen als je de specs deelt dan zoek ik de eventuele ontvangers.

• Moderator
Geplaatst:

Discussies over buitenshuis delen ("wan" delen)zijn niet toegestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
19 uren geleden, BacktoSAT zei:

Ik zie dat openpli al helemaal is afgegleden…

Pardon?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
14 uren geleden, ceesv zei:

Discussies over buitenshuis delen ("wan" delen)zijn niet toegestaan.

Cees je loopt te zeiken om niks.   Hij vraagt niet om een CS oplossing.  Hij zal op z'n hoofd linux box gewoon een (kaartje met) abonnement moeten hebben  en die box met tuner wordt ook gebruikt.  Ook als je er een andere box naar laat kijken ongeacht waar die box staat.  Dit is vergelijkbaar met binnenshuis sharen omdat je er nooit meer dan 1 misschien 2 boxen op kunt laten kijken, anders trekt die dat niet en zeker niet met 4K/UHD.

De vraag blijft echter welke zenders of pakketten wil hij gaan kijken want 4K zenders zijn meestal het zwaarst beveiligd.  En de zenders op een android box of TV kijken kun je zo goed als uitsluiten, er zijn wel apps maar dat werkt te slecht.  Nee je moet echt op beide lokaties een E2 linux 4K boxje neerzetten, dat mag natuurlijk aan de client kant best een goedkoper boxje zijn.  (zgmma bijv.) 

De rest moet hij zelf maar uitzoeken, als je het kant en klaar opgeleverd wilt hebben ga je maar naar een sat-shop. Die zullen het graag voor je willen verkopen en installeren. 

Geplaatst:
16 uren geleden, BacktoSAT zei:

Ok mooi experiment. Ik leg mijn situatie hieronder iets beter uit. Misschien dat ik dan vanuit dat oogpunt de juiste apparatuur kan noteren. Trouwens ben ook nieuw met de FBC tuner. Lijkt iets van de laatste 8 jaar.

Op locatie A:

Ik heb hier nu 4 LNB’s (de nieuwste ) van Inverto Black Ultra’s single.

Uhh...., die worden al een paar jaar niet meer gemaakt.

Geplaatst:
Op 2-1-2025 om 03:26, BacktoSAT zei:

6: ik ben van de 13, 19, 23 en 28. Ben maar naar een Visiosat BIG BISAT gaan zoeken maar die heten tegenwoordig Cahors of ook niet meer? Wat zijn tegenwoordig de beste onder de multifeed schotels?

Er bestaan tegenwoordig 3 multifeed schotels.
- de grootste die ook de meeste versterking geeft is de Wavefrontier T90. Op deze schotel heb je ook de meeste ruimte tussen de lnbs en hier kun je ook erg veel lnbs op plaatsen
- een schotel die wat minder versterking geeft is de Maximum E-85. Deze geeft doorgaans voldoende signaal voor de meeste satellieten die je wilt ontvangen. De rail heeft wel een schaalverdeling waar de lnbs geplaatst moeten worden maar dat is maar bij benadering. Je zult de lnbs dus met een signaalmeter precies af moeten stellen
- de meest praktische schotel is de Caors (vroeger Visiosat) BigBisat. Deze heeft een prima calculator om de positie van de lnbs op de rail uit te rekenen en al op de grond te monteren en af te stellen. Het is ook een zeer stevige en duurzame schotel omdat die van glasfiber is gemaakt. Deze schotel geeft de minste versterking van de drie maar de versterking is wel over de volle breedte van de rail overal hetzelfde, dat in tegenstelling tot de eerste twee die in het midden van de schotel het meeste versterking geven en naar de zijkant van de rail steeds minder

Er bestaat ook nog de Waverfontier T55 maar die geeft tegenwoordig te weinig versterking om alle satellieten en transponders goed te ontvangen wegens de steeds moeilijkere transponderspecificaties die tegenwoordig gebruikt worden.

Geplaatst:
11 uren geleden, Sprietje zei:

Er bestaan tegenwoordig 3 multifeed schotels.
- de grootste die ook de meeste versterking geeft is de Wavefrontier T90. Op deze schotel heb je ook de meeste ruimte tussen de lnbs en hier kun je ook erg veel lnbs op plaatsen
- een schotel die wat minder versterking geeft is de Maximum E-85. Deze geeft doorgaans voldoende signaal voor de meeste satellieten die je wilt ontvangen. De rail heeft wel een schaalverdeling waar de lnbs geplaatst moeten worden maar dat is maar bij benadering. Je zult de lnbs dus met een signaalmeter precies af moeten stellen
- de meest praktische schotel is de Caors (vroeger Visiosat) BigBisat. Deze heeft een prima calculator om de positie van de lnbs op de rail uit te rekenen en al op de grond te monteren en af te stellen. Het is ook een zeer stevige en duurzame schotel omdat die van glasfiber is gemaakt. Deze schotel geeft de minste versterking van de drie maar de versterking is wel over de volle breedte van de rail overal hetzelfde, dat in tegenstelling tot de eerste twee die in het midden van de schotel het meeste versterking geven en naar de zijkant van de rail steeds minder

Er bestaat ook nog de Waverfontier T55 maar die geeft tegenwoordig te weinig versterking om alle satellieten en transponders goed te ontvangen wegens de steeds moeilijkere transponderspecificaties die tegenwoordig gebruikt worden.

Oh nooit geweten dat de wavefrontier T90 als beste uit de bus komt als het gaat om ontvangststerkte. 

ik was trouwens geblokkeerd door de moderator die er vanuit ging dat ik aan illegale praktijken doe. Een dag moeten wachten op een reactie helaas

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen