elspet Geplaatst: zondag om 08:17 Geplaatst: zondag om 08:17 Ik heb die grote schotel al geruime tijd maar wat mij verbaasd, het signaal is niet meer dan mijn 120 cm schotel. Dit is niet logisch volgens mij. Is een normale lnb misschien niet geschikt?De hoek niet ok? Of met een aanpassing wel meer signaal?
Sprietje Geplaatst: zondag om 08:59 Geplaatst: zondag om 08:59 (aangepast) Voor een primefocusschotel heb je een andere feedhorn nodig dan voor een offsetschotel. Een feedhorn voor een primefocusschotel kijkt veel breder dan een en feedhorn voor een primefocusschotel. Als jij een gewone lnb voor een offsetschotel gebruikt, tast deze alleen maar middelste deel van de schotel af en heb je dus veel minder signaal. Zie hier een afbeelding van een feedhorn (merk Invacom) met bijpassende Invacom lnb voor de KU-band maar misschien wil je de C-band ontvangen en die is weer anders. Maak eens een foto van je schotel met lnb. zondag om 09:27 aangepast door Sprietje
Drs. IJzerbout Geplaatst: zondag om 09:00 Geplaatst: zondag om 09:00 Hier moet je meer gegevens geven. het is van essentieel belang dat de LNC op de schotel aangepast is. het gaat hierbij om de rillenfeed. Als je een foto plaatst kan ik je gelijk zeggen wat er fout of goed is. Een LNC voor een offset schotel kun je niet in een prime focus antenne plaatsen. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
elspet Geplaatst: zondag om 10:16 Auteur Geplaatst: zondag om 10:16 Dat ga ik aanpassen als het weer het toelaat,dus nog enkele maanden wachten. Bedankt voor de deskundige raadgeving. Wordt vervolgd... Foto wordt eveneens later eens doorgestuurd. Peter V.
Sprietje Geplaatst: zondag om 10:26 Geplaatst: zondag om 10:26 (aangepast) Welke merk schotel heb je precies? Plaats eens een foto. Is het zo'n schotel? zondag om 10:36 aangepast door Sprietje
Drs. IJzerbout Geplaatst: zondag om 10:53 Geplaatst: zondag om 10:53 29 minuten geleden, elspet zei: Dat ga ik aanpassen als het weer het toelaat,dus nog enkele maanden wachten. Bedankt voor de deskundige raadgeving. Wordt vervolgd... Foto wordt eveneens later eens doorgestuurd. Peter V. Doorgaans levert de fabrikant van de schotel ook de bijbehorende rillenfeed erbij. Dan heb je geen mechanisch geneuzel en je hoeft dan alleen nog maar een LNC met Flange (Flansch) te monteren. De schotel op de foto hierboven zal het wel niet zijn. Die is eerder voor C-band ontvangst gemaakt. Daar heb je weer hele andere spullen voor nodig. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Sprietje Geplaatst: zondag om 11:20 Geplaatst: zondag om 11:20 Daarom plaats ik die foto ook omdat die niet geschikt is voor de Ku-band maar @elspet deelt helemaal geen info.
Moderator ceesv Geplaatst: zondag om 11:25 Moderator Geplaatst: zondag om 11:25 De eerste vraag is ook, naar welke satelliet op welke band er gekeken wordt. De 2e vraag is voor welke band de schotel ontworpen is. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Drs. IJzerbout Geplaatst: zondag om 23:19 Geplaatst: zondag om 23:19 Er bekruipt mij weer zo’n vreemd gevoel dat we hier niets meer van horen. Iemand heeft niet zomaar even een 3 mtr schotel in zijn tuin staan en komt dan met zulke vragen. Waarom nu niet even een foto geplaatst? Ergens hapert er iets aan dit verhaal. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Big fellow Geplaatst: gisteren om 00:55 Geplaatst: gisteren om 00:55 13 uren geleden, Sprietje zei: Daarom plaats ik die foto ook omdat die niet geschikt is voor de Ku-band maar @elspet deelt helemaal geen info. Een mesh dish kan weldegelijk gebruikt worden voor Ku band. Geheel afhankelijk van de maas grootte en oppervlakte nauwkeurigheid. Bij mijn vorige baas hadden we 360cm mesh schotels in gebruik voor C en Ku band ontvangst. Bij zo'n grote schotel ga je wel tegen problemen aanlopen kwa openingshoek, je kan de verschillende Astra satellieten van elkaar onderscheiden, wat tot gevolg heeft dat je de schotel moet bijstellen om een andere satelliet te ontvangen. Dat is bij een kleinere schotel niet nodig omdat de openingshoek groot genoeg is om alle satellieten in het cluster als "een" te zien. Ook zal je bij consumenten lnb / lnc tegen het probleem kunnen aanlopen dat de frontend overstuurd wordt, wat dan allerlei gevolgen heeft voor de ontvangst kwaliteit. Bij ons eenmaal voorgekomen, andere lnb erop en het probleem was opgelost... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Drs. IJzerbout Geplaatst: gisteren om 08:59 Geplaatst: gisteren om 08:59 (aangepast) Je verhaal klopt in grote lijnen. Maar de Ku band ontvangst met een mesh dish is eerder uit nood geboren en een bijkomstigheid. Ze zijn voor C-band ontvangst prima en natuurlijk pak je er ook wel wat Ku mee. Maar daar staan erg grote verliezen tegenover. Vanwege die mesh constructie. Daar is C-band ongevoelig voor. Verder zijn dergelijke mesh-schotels niet nauwkeurig genoeg voor Ku-band. Ze hebben dan een zeer slecht rendement. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om voor Ku-band ontvangst een grote mesh schotel in mijn tuin te plaatsen. Verder heb je dan de rompslomp met de combinatie feeds, polariser, etc. Nee dank je. Aanvulling: ook met een goede 3 mtr. solid dish zul je nog geen verschillende enkele Astra satellieten op dezelfde positie kunnen onderscheiden. En zeker niet met een mesh dish. Dat ga je pas merken bij nog grotere schotels van zeg maar 4-6 mtr. Die moeten nagevoerd worden. Voor BADR ontvangst gebruiken we ook schotels in de orde van grootte van ca. 3 mtr. Juist omdat die nog niet nagevoerd hoeven te worden. Een goede professionele LNC is eigenlijk niet te oversturen. Ik ben het op mijn werk niet tegengekomen. gisteren om 09:18 aangepast door Drs. IJzerbout "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Sprietje Geplaatst: gisteren om 09:44 Geplaatst: gisteren om 09:44 Ja Big fellow, als je dan voor lief neemt dat het rendement drastisch naar beneden gaat en je dan signaal krijgt gelijk aan een dichte schotel van 1,8 meter i.p.v. 3 meter, dan heb je gelijk maar dat noem ik een verkeerde toepassing. Het rendement van een schotel wordt voor een groot deel bepaald door de zuiverheid van de parabolische vorm van de schotel. Dat kan bij een schotel van gaas nooit zuiver zijn omdat het gaas tussen de baleinen altijd vlak getrokken wordt en niet in een ronding loopt zoals bij een metalen parabool, zie afbeelding 1. Voor langere golven zoals bij de C-band is het afwijkingspercentage ongeveer 3x minder dan bij de Ku-band. Een gazen schotel die enigszins voor de Ku-band gebruikt kan worden is een model met heel veel baleinen en ringen zoals de afgebeelde schotel met 36 baleinen en 6 ringen (afbeelding 2). Deze schotel is dus in 216 vlakken verdeeld. Gaas met slechts een maaswijdte van 2,8mm kan niet voor de hoge band in de Ku-band gebruikt worden wegens de oplopende verliezen.
Drs. IJzerbout Geplaatst: gisteren om 11:38 Geplaatst: gisteren om 11:38 1 uur geleden, Sprietje zei: en je dan signaal krijgt gelijk aan een dichte schotel van 1,8 meter i.p.v. 3 meter Ik geloof dat een vergelijking met een dichte schotel nog dramatischer uitvalt. Ik moet wel zeggen dat ik het nooit geprobeerd heb om met een mesh schotel de Ku-band te ontvangen. Alleen al omdat ik heel goed wist hoe slecht het resultaat zou zijn. Omgekeerd wel. Ik heb ooit een tijd de Russische kanalen analoog kunnen ontvangen in SECAM met een 1,20 mtr. dichte schotel. Toen stelde ik al vast hoe onkritisch dat allemaal was. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Spotvogel Geplaatst: gisteren om 13:42 Geplaatst: gisteren om 13:42 Hmmmm, o.a. Amstrad had heeeel lang geleden toch mesh dishes voor de Ku band? 😁
Zilverhippie Geplaatst: gisteren om 13:48 Geplaatst: gisteren om 13:48 Dat waren eerder kleine perforaties, uit esthetisch oogpunt, geen gaas.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen