window Geplaatst: zondag om 10:05 Geplaatst: zondag om 10:05 Enige tijd terug heb ik dekkleed besteld bij bepaalde, mij onbekende firma.( wiens naam hier niet gemeld mag worden, meen ik..?) Bij verdere afhandeling bleek produkt uit China te komen. - Als ik dat geweten had, was ik dichter bij huis gebleven, zo gezegd. Echter, vanochtend vertelt een huisgenoot mij, dat zij bij dat bedrijf ook iets besteld had, en dat de betaling ineens via mijn credit card geregeld werd, zonder dat zij daar invloed op had…?? Eerste reaktie is, dat er ergens wel een kruisje verkeerd gezet zal zijn…- Maar wij zijn redelijk ervaren met bestellen op internet, en proberen dit soort misverstanden te voorkomen. Het gaat hier niet om groot bedrag, en het blijft in de familie; dus schade is er niet. Wel gevoel van onbehagen, dat ons i.p. adres waarschijnlijk gekoppeld is aan mijn email-adres, en blijkbaar daarmee ook aan mijn credit kaart gegevens…?? Op de site van verkoper wordt vertrouwens-wekkend gewaarschuwd voorzichtig te zijn met betalingen, enz…-Wassen neus komedie, lijkt mij…! Ik heb ook verder gezocht op deze site, om hier informatie over in te winnen; Maar de bot kon mij niet helpen, buiten in cirkel terug te verwijzen naar bepaalde standaard vragen ; Wat bekend voor komt van andere bekende oosterse web-winkels….! In kort samen gevat, vertel ik nog eens, waarvan jullie nu allemaal al denken : “ Oud nieuws, weten we al..!! “ Toch ten overvloede: Bij aankopen op internet kontroleer dan goed, waar U Uw kruisjes aan tikt, zodat U niet voor onomkeerbare verrassingen/uitgaven komt te staan…! Vriendelijke groet, en prettige dag verder.
Con Geplaatst: zondag om 10:21 Geplaatst: zondag om 10:21 Probeer eens bij Chatgpt "winkel" en (illegale) "creditkaartgegevens" Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
window Geplaatst: zondag om 10:43 Auteur Geplaatst: zondag om 10:43 @Con: Bedankt voor je reaktie. Maar wat kan ik daar wijzer worden….??? - Dan ik al ben….😉😉??
Drs. IJzerbout Geplaatst: zondag om 11:00 Geplaatst: zondag om 11:00 Ik koop nooit iets bij winkels die mij suspect voorkomen. Is het mij niet helemaal kosher dan gebruik ik mijn Revolut debit-card. Ik kan daar zelf een debit-card aanmaken voor éénmalig gebruik en een limiet zetten. Er kan niets misgaan. Criminelen hebben dan het nakijken. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Con Geplaatst: zondag om 11:09 Geplaatst: zondag om 11:09 23 minuten geleden, window zei: @Con: Bedankt voor je reaktie. Maar wat kan ik daar wijzer worden….??? - Dan ik al ben….😉😉?? Chatgpt stelt iig voor om te betalen met bv paypall. Maar bij iedere betaling dien je toch nog jouw 3-cijferige code (aan de achterzijde) van je creditcard in te geven als laatste check? Althans, ik heb dat nog nooit anders meegemaakt. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Moderator ceesv Geplaatst: zondag om 11:16 Moderator Geplaatst: zondag om 11:16 Waarna op mijn bankapp op de telefoon een bevestiging en vrijgave voor die betaling gevraagd wordt. Dubbele authentificatie is op zijn minst aan te bevelen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gerard 76 Geplaatst: zondag om 11:28 Geplaatst: zondag om 11:28 (aangepast) Inderdaad zoveel mogelijk met 2FA werken. Wanneer deze optie er niet is, lijkt me dat direct een eindconclusie. zondag om 11:29 aangepast door Gerard 76
window Geplaatst: zondag om 12:17 Auteur Geplaatst: zondag om 12:17 In dit geval zijn ervaringen met bijv. Paypal of Klarna niet van toepassing. Ook wat @Con aangeeft, wat hij nooit heeft mee gemaakt, is in ons geval wel van toepassing. Nl. drie cijferig nummer zat in mijn portefeuille; en de dubbele kontrole, die onze bank normaal altijd toepast, is ook niet gebruikt…? Dus ergens is toch een duistere “ shortcut “ of omweg gebruikt. Ik wil alleen een extra waarschuwing geven. Dus in principe is hier geen oplossing nodig of terzake. Dus @Cees; kan in principe slotje op…!
Oplossing window Geplaatst: zondag om 13:19 Auteur Oplossing Geplaatst: zondag om 13:19 Voor degenen, de gereageerd hebben, met beste bedoeling realiseer ik me goed, ben ik toch nog korte verklaring schuldig; naar wat bij rekonstruktie als hoofdoorzaak te voorschijn kwam, en wat ikzelf wel dacht….: Niet goed lezen, onder het bestellen. Daarvan zijn zekere ontlastende oorzaken te melden : De kleine lettertjes, ( gebuikt bij aanwijzigingen geven..) Een onoverzichtelijke pagina, ( opzettelijk ?? ), Direkt doorzappen van bestel-pagina naar betalen, zonder te scrollen of lezen, en het excuus: “ Want zo heb ik het altijd gedaan…!!!” In dit geval is nergens dubbele controle gevraagd…. Mijn waarschuwing wordt hierbij wel bekrachtigd..: Bij bestellingen goed lezen, en naar beneden scrollen; want dan vind je nog verrassende pagina. Vriendelijke groet.
Alex1970 Geplaatst: zondag om 13:27 Geplaatst: zondag om 13:27 Onterecht afgeschreven bedragen kan je (voor zover ik weet) terugvragen bij je bank, creditcard maatschappij of bij ICS. Ook kunnen die direct de foute partij blokkeren. Maar gedoe is het wel. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Zilverhippie Geplaatst: zondag om 15:12 Geplaatst: zondag om 15:12 5 uren geleden, window zei: Echter, vanochtend vertelt een huisgenoot mij, dat zij bij dat bedrijf ook iets besteld had, en dat de betaling ineens via mijn credit card geregeld werd, zonder dat zij daar invloed op had…?? En die huisgenoot heeft toevallig niet hetzelfde toestel gebruikt om te bestellen?
window Geplaatst: zondag om 15:50 Auteur Geplaatst: zondag om 15:50 @Zilverhippie:: Ik begrijp de vraag niet goed; of de samenhang met het door mij aangekaarte….??? Alle apparaten hier in huis zitten op zelfde i.p. Blijkt dus duidelijk, dat ons i.p. aan mijn naam, en eerdere bestelling is gekoppeld, en op die wijze ge-/mis-bruikt wordt. @Alex1970 :Haha, mijn ervaring is, dat terugvorderen van klupjes als Paypall of Klarna niet lukt, al sta je zwart op wit in je recht…! Dat zou andere topic worden, en heb ik geen zin in meer energie aan te verspillen. Credit card maatschappij i.s.m. eigen bank hebben wij wel betere ervaring mee, op dat gebied.
Drs. IJzerbout Geplaatst: zondag om 15:59 Geplaatst: zondag om 15:59 8 minuten geleden, window zei: Alle apparaten hier in huis zitten op zelfde i.p. Blijkt dus duidelijk, dat ons i.p. aan mijn naam, en eerdere bestelling is gekoppeld, en op die wijze ge-/mis-bruikt wordt. Ben je nou naïf of strontdom? "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Moderator ceesv Geplaatst: zondag om 16:10 Moderator Geplaatst: zondag om 16:10 23 minuten geleden, window zei: Alle apparaten hier in huis zitten op zelfde i.p. Blijkt dus duidelijk, dat ons i.p. aan mijn naam, en eerdere bestelling is gekoppeld, Wanneer ik naar je ip adres kijk verandert dat regelmatig. Je hebt blijkbaar bij jouw provider geen vast maar een dynamisch ip. Bij betalingen wordt er in principe niet naar een ip adres gekeken voor identificatie. Waar wel naar gekeken kan worden zijn cookies, waardoor de tegenpartij je kan koppelen aan hun klantenbestand. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Zilverhippie Geplaatst: zondag om 16:11 Geplaatst: zondag om 16:11 @window Lijkt me toch een duidelijk vraag. Ik probeer het nog eens: heeft die huisgenoot via hetzelfde device besteld als dat waarmee jij de bestelling geplaatst hebt bij dat bedrijf? Als je hetzelfde huis gebruikt is het toch niet zo uitzonderlijk dat je ook hetzelfde toestel zou delen?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen